diagnose

cathkal

Gift med forumet
nå har jeg vert hos kiropraktor med ryggen min så var så vond.har fått svar på prøvene fra mr og fått diagnosen schauermanns sykdom[:(]kjedeli..er vekstforstyrrelser i ryggsøylen og i rygg ribbene som gir ubehaglige smerter..må liksom bare leve me de..har hatt så vond de siste dagene nå an jeg ligger strekk ut hos mamma og hun må ta seg av lille gutt..føler jeg ikke strekker til med noe..vil ha smertene vekk.

noen som har det samme?

Uff da...må dessverre si at eg ikke har hørt om den sykdommen før...er det ingenting som kan gjøres for å hjelpe deg med smertene??
Håper du føler deg bedre etter hvert. *sender en bli-bedre klem*

Huff, nei og nei.. Har heller aldri hørt om sykdommen.. Men vil gi deg en trøste  og håper at de kan finne en løsning så du blir bedre..!!

Høyrdes ikkje godt ut nei. Håpar du kan få hjelp mot smertene.

Fant dette på lommelegen.no:

"Det er jo en litt "underlige" lidelse. Man vet ikke sikkert årsaken, men arv spiller en viss rolle. Sykdommen rammer benkjernene slik at man etterhvert utvikler kileformede rygghvirvler, - særlig i ryggpartiet mellom skulderbladene og i korsryggen. Dette fører oftest til en viss økt krumning i midtryggen (lett "pukkelrygg") og til en avflating av den normale krumning i korsryggen. Det gir ofte ryggsmerter i vokseperioden. Smertene går oftest over når ryggen er fullt utvokst.
Behandlingen er nesten alltid "konservativ": trening, øvelser, avlastning. Det kan av og til være aktuelt med korsett (særlig ved tidlig diagnose). Det kan også på gitte, spesielle indikasjoner ved svært uttalte forandringer være aktuelt med kirurgi.
Man bør både på kort og lang sikt unngå stor ryggbelastning.
Ryggspesialister sier altså at smertene ved sykdommen som sådan er knyttet til vekstperioden. Man vil imidlertid ofte utvikle en "dårlige holdning", samt "slitasjeforandringer" (som spondylose). Man kan på grunn av endrede krumninger i ryggen få belastningsplager (smerter), særlig i korsryggen.
Behandling: ryggstyrkende øvelser og trening. Avlastning i forhold til tung ryggbelastning.
Man kan i voksen alder ikke gjøre noe med de Scheuermann-forandringene som utviklet seg i ryggen i barndom og ungdom."

ORIGINAL: Malin å Patrick

Huff, nei og nei.. Har heller aldri hørt om sykdommen.. Men vil gi deg en trøste  og håper at de kan finne en løsning så du blir bedre..!!

ORIGINAL: Hilde_81

Huff, det var en trist nyhet[&o] Men de kan vel gi deg behandling for å holde smertene i sjakk???
Sender deg en trøsteklem...

ORIGINAL: @dnim

sign

ORIGINAL: Malin å Patrick

[hr]sign

Back
Topp