Diabetes type 1 og prøver

Malskj12

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2024
Hei hei!
Lurer på om det kanskje er flere her inne som er prøver (eller gravid, eller har fått) som har diabetes type 1 :)
Hadde vært kjekt å høre hvordan det går og har gått med dere evt
 
Hei! Har dia type 1! Gravid uke 5+6 i dag, skal oppdatere deg om hvordan det går:) pr.i dag ikke så mye endring i kropp og insulin for min del
 
Har dere forresten lagt en plan med oppfølging? Med tanke på bs? Bruker du pumpe og evt sensor? :) nyskjerrig her
 
Når jeg er blitt gravid skal jeg få oppfølging hos et annet sykehus enn jeg bruker til vanlig, på grunn av at sjukehuset jeg vanligvis er hos ikke har kompetanse nok på dia og graviditet. Så jeg skal på første time om èn uke (noe jeg selv synes høres litt vell lenge ut..Er på det tidspunktet 8+6). Så jeg styrer på selv med penner og sensoren min til dess, så kan jeg komme tilbake til deg etter timen:D:nailbiting:
 
Så kjekt å høre :love7 Går veldig fint nå! Er kommet i 2.trimester, og får ufattelig god oppfølging mtp. diabetesen. For min del har det vært en stor psykisk belastning med diabetesen, da jeg synes kravene er så strenge. Gjør det jeg kan for å følge de, og fikk beskjed sist om at så lenge CGM var over 70% (helst over dette også) var legen fornøyd. Så noe gjør jeg riktig heldigvis:nailbiting: Har til nå vært på “de vanlige” oppfølgingene som hos jordmor, lege og vanlig tidlig ultralyd også, så jeg føler at det blir en helhet i graviditeten også, og ikke “bare” diabetes.

Såååå hvordan går det med deeeeg?:Heartred
 
Hei! Jeg fødte i desember, og har type 1! Hadde veldig god oppfølging hele veien, noe som var utrolig godt! Kan virkelig anbefale FB gruppen «Gravid med diabetes». Der er det hovedsakelig folk med type 1 :) Noe jeg skal ta med meg videre til evt. neste graviditet er å sykmelde meg tidligere (uforutsette dager), da jeg personlig slet med å holde bls kontrollert spesielt de siste mnd, noe som førte til vekstspurt de siste ukene. Jeg gikk vel ut i uke 30 mener jeg, så hadde jeg gått ut før og fått bedre kontroll kunne jeg kanskje unngått noe av det. Men det er jo veldig personlig! Masse lykke til - det er masse jobb, men en fantastisk god premie som venter <3
 
Så kjekt å høre :love7 Går veldig fint nå! Er kommet i 2.trimester, og får ufattelig god oppfølging mtp. diabetesen. For min del har det vært en stor psykisk belastning med diabetesen, da jeg synes kravene er så strenge. Gjør det jeg kan for å følge de, og fikk beskjed sist om at så lenge CGM var over 70% (helst over dette også) var legen fornøyd. Så noe gjør jeg riktig heldigvis:nailbiting: Har til nå vært på “de vanlige” oppfølgingene som hos jordmor, lege og vanlig tidlig ultralyd også, så jeg føler at det blir en helhet i graviditeten også, og ikke “bare” diabetes.

Såååå hvordan går det med deeeeg?:Heartred
Foreløpig går det veldig bra :) sett bort i fra en innleggelse pga svangerskapskvalme :hungover: Har første time til jordmor om litt over 1 uke og første time hos dia teamet 2. mai. Så dette blir spennende :) føler jeg har bra kontroll på blodsukkeret så langt, men så er jeg også sykemeldt nå da, pga kvalmen :/
 
Hei! Jeg fødte i desember, og har type 1! Hadde veldig god oppfølging hele veien, noe som var utrolig godt! Kan virkelig anbefale FB gruppen «Gravid med diabetes». Der er det hovedsakelig folk med type 1 :) Noe jeg skal ta med meg videre til evt. neste graviditet er å sykmelde meg tidligere (uforutsette dager), da jeg personlig slet med å holde bls kontrollert spesielt de siste mnd, noe som førte til vekstspurt de siste ukene. Jeg gikk vel ut i uke 30 mener jeg, så hadde jeg gått ut før og fått bedre kontroll kunne jeg kanskje unngått noe av det. Men det er jo veldig personlig! Masse lykke til - det er masse jobb, men en fantastisk god premie som venter <3
Gratulerer med liten❤️
 
Foreløpig går det veldig bra :) sett bort i fra en innleggelse pga svangerskapskvalme :hungover: Har første time til jordmor om litt over 1 uke og første time hos dia teamet 2. mai. Så dette blir spennende :) føler jeg har bra kontroll på blodsukkeret så langt, men så er jeg også sykemeldt nå da, pga kvalmen :/
Off, håper det blir bedre etter hvert! Hvor langt er du på vei?❤️
 
Hei hei!
Lurer på om det kanskje er flere her inne som er prøver (eller gravid, eller har fått) som har diabetes type 1 :)
Hadde vært kjekt å høre hvordan det går og har gått med dere evt
Hei!
Er type 1 diabetiker og har en sønn på 2 år og ei datter på 10 uker.
Som type 1 diabetiker skal du få veldig god oppfølging som gravid. Hadde time hos diabeteslege eller -sykepleier hver 2-3 uke i svangerskapet. Du får også en del ekstra ultralyder… er vel rundt uke 12, 18 (ordinær ultralyd), 24, 28, 32 og 36. I tillegg er det ikke anbefalt å gå til termin når man har diabetes (gjelder visst uansett type). Man blir vanligvis satt igang i uke 38/39 hvis ikke fødsel starter spontant tidligere.

Jeg hadde en sensor før jeg ble gravid i 2020, men denne ble «oppgradert» til en Dexcom 6 G sensor (skal visst være bl.a. mer nøyaktig på målinger) tidlig i graviditeten.
Har aldri vært så godt regulert som når jeg har gått gravid, men det er litt av en jobb… men jeg spiste likevel mye godteri og mat mer mye katbohydrater ettersom det var det jeg ofte bare MÅTTE ha :hungry:
Jeg sliter veldig med søvn når jeg er gravid og denne blir hradvis verre jo lengre ut i graviditeten jeg kommer. Dette påvirker jo også blodsukkeret negativt. På bakgrunn av bl.a. dette fikk jeg gradert sykemelding under begge mine svangerskap.
En feil jeg gjorde under første svangerskap var at jeg jobbet helt frem til 1 uke før igangsettelse (dog kun 20 %) og dette + dårlig søvn over flere måneder gjorde at jeg var helt utslitt etter gutten vår var født. I tillegg ventet jeg for lenge med å be om sykemelding til å begynne med.
Under mitt 2. svangerskap fikk jeg sykemelding tidligere og graden steg fortere (hadde jo også en liten en hjemme som trengte en mamma som fungerte). På bakgrunn av uheldige forhold på jobb som høy stressfaktor satte jordmor foten ned 2 måneder før fødsel (29 uker på vei) og søkte 100 % svangerskapspenger for meg (som ble innvilget).
For meg var det vanskelig å ta det steget å ikke skulle jobbe noe som helst, men når avgjørelsen endelig var tatt var det en enorm lettelse. Hadde nok hatt skikkelig problemer med blodsukkeret dersom jeg måtte stresse til og fra jobb.
 
Back
Topp