Diabetes type 1 og graviditet

shash84

Blir kjent med forumet
Jeg fikk diabetes type 1 i sommer, og nå har vi funnet ut at det er på tide med en til. Vi hadde det i planene før jeg ble syk, men vi har drøyd det litt i etterkant fordi jeg har slitt med og komme ned på stabilt normalt blodsukker, men har klart det nå. Så da lurer jeg på om det er noen inne her som har diabetes type 1 og som har gått igjennom et svangerskap? Og om dere brukte lang tid på å bli gravide? Og eventuelt noen lure tips på hva jeg bør være oppmerksom på i forhold til svangerskap og diabetes? Håper dere forsto dette og at det er noen der "ute" som kan hjelpe meg.

hei snuppelupp.. [:D] dytter litt på denne je, så du kanskje får svar av noen som vet litt mer enn meg om det[:D]

Det er iallefall utrolig viktig å holde blodsukkeret stabilt og lavt! Jeg ville iallefall sørget for tett oppfølging av lege, jordmor og ikke minst diabetespoliklinikk hvis det finnes i ditt distrikt! De kan masse om temaet!

du vil nok få god oppfølging av sykehuset.

eg fikk sv dia i uke 22 og har siden vært på kontroller hver 14 dag på kk.

har en venninde som har dia fra før og hun har gått på kontroller der siden hun fant ut at hun var gravid.

der vil du få all hjelp du trenger[:)]

Min kusine har dia1. Fikk det da hun var 6 år. De prøvde ikke å bli gravid siden han egentlig ikke kunne få barn.

Men hun var på kontroller på kk veldig ofte. 2 ganger i mnd tror jeg. Så det er veldig bra oppfølging. Men hun var litt lei kontroller tilslutt[&:] Masse venting fra ene tingen tilden andre.

Takker for alle svar..
Håper ikke det tar så lang tid til vi blir gravide igjen.. [:)]

Jeg har[:)]  Veit ikke hvor lang tid jeg brukte på å bli gravid, siden jeg egentlig aldri prøvde..[8D]
Du får nok veldig god oppfølging iallefall, regelmessige kontroller til diabetes-lege osv. Og tettere ultralyd mot slutten av svagerskapet[:)] (+ tidlig ultralyd også, tror det er vanlig! jeg fikk iallefall det!)
Viktig å holde blodsukkeret så stabilt og lavt som mulig.
Bare send pm om det er mer du lurer på![;)]

Jeg har type 1 og har hatt ett svangerskap.
Brukte 6 mnd på å bli gravid, men det hadde nok mye å gjøre med at jeg hadde gått evigheter på pillen.

Jeg var inne på kontroll før vi begynte prøvinga for å sjekke at blodsukker og alle verdier var bra. For å ha ett godt utgangspunkt før ungen blei unnfanget.

Var også masse på kontroller. Du får god oppfølging.

Er det noe du vil spørre om så må du bare sende pm så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan [;)]

ORIGINAL: Trikken

Det er iallefall utrolig viktig å holde blodsukkeret stabilt og lavt! Jeg ville iallefall sørget for tett oppfølging av lege, jordmor og ikke minst diabetespoliklinikk hvis det finnes i ditt distrikt! De kan masse om temaet!

Back
Topp