Diabetes type 1 hos barn *OPPDATERT*

• Trådstarter Trådstarter Cadia*Julie
  • Opprettet Opprettet
C

Cadia*Julie

Guest
Dere som har barn med diabetes type 1.
Hvordan merket dere at de hadde det?

-----------------------------------------------------------------------------------

Trosset frykten min og målte blodsukkeret hennes i foten...
Det var 4.8, så ikke diabetes her iallefall!
HELDIGVIS!!!
Alt det en bekymrer seg for når en er blitt mamma...[:)]

har 2 diabetes barn (og en mann med dia) vi merka det med vekttap, magesmerter(spesielt etter måltid) tørste, tisset mye/bynte å tisse seg ut igjen..natt som dag.
Med den første oppdaga vi det ved å trø i tiss på vaskerommet (hadde ligget uttissa klær på gulvet foran vaskemaskin) og satt fast med sokkene i gulvet...pga sukkeret i urinen.
Ikke alle får acetonlukt av pusten ved for høyt blodsukker og nedsatt syn er ikke noe som er særlig utbredt blandt barn. (blandt norges over 2000 diabarn under 10 år har 3 fått påvist nedsatt syn som direkte følge av dia)

enkleste måten å finne ut av det på er ved å måle blodsukker.og teste urin for sukker og ketoner

ORIGINAL: Mikke

Jeg har det selv, men er ikke barn da. Har hatt diabetes 1 i over 15 år.

Men typiske tegn er jo vekttap, ekstrem tørste og da tisser man naturligvis mye også. Ellers kan man etterhvert lukte asetonlukt fra munnen og noen får svakere syn.

er vel egentlig omvendt...ved for høyt blodsukker får man en ekstrem tissetrang som gjor at man må etterfylle med vann ;)

Var 5 da jeg fikk diabetes, de oppdaga det ved at jeg tissa enormt mye, oppe flere ganger om natta for og tisse. konstant tørst, grinete, veldig trøtt og uopplagt,stort vekttap,ingen matlyst, acetonlukt i munnen på slutten før det ble oppdaga.

Vi var ekstremt "heldige," for ho hadde i mange år sleti med urinveisinfeksjon. Og vi var igjen på legekontoret på grunn av dette, da de tok masse prøver, og så tok de også å målte blodsukkeret!![;)]

Fikk høre at vi var utrolig heldige, for mange er ekstremt dårlige og en del i koma når de blir sendt til sykehuset og det oppdages!![:o]

Broren min fikk det som barn, han drakk sinnsykt mye ( ikke bare ofte, men store mengder  i slengen for en 3åring ).
Tissa ofte.
Sutra.
Oppførte seg som han var syk, men uten feber/forkjølelse da det ble oppdaga ved blodsukkermåling pga misstanke fra legen.

Jeg fikk det i 2007, merka ingenting men fant sukker i urinen ved tilfeldigheter.

ORIGINAL: ThisIsAnfield

Vi var ekstremt "heldige," for ho hadde i mange år sleti med urinveisinfeksjon. Og vi var igjen på legekontoret på grunn av dette, da de tok masse prøver, og så tok de også å målte blodsukkeret!![;)]

Fikk høre at vi var utrolig heldige, for mange er ekstremt dårlige og en del i koma når de blir sendt til sykehuset og det oppdages!![:o]

En som bor her vi bor ble innlagt uka før jeg fødte, så mamma og pappa besøkte dem da de lå på barneavdelingen.
Han gutten som da var 7år hadde over 50, nærmere 60 i blodsukker da han ble innlagt.
Høyeste målt på sykehuset her noen gang, de greide heldigivis redde han![:)]

Jeg har diabetes type en selv, og er veldig bekymra for lille snuppa mi på 7 mnd som har sovet mye, kasta opp to ganger, liten matlyst osv...
Kan være jeg overreagerer, og at det ikke er noe, men tenker på det hele tiden!
Tør ikke ta blodsukkeret på henne heller, men bør vel kanskje gjøre det...
Bør jeg ta i foten da kanskje?

ORIGINAL: Cadia*Julie

Jeg har diabetes type en selv, og er veldig bekymra for lille snuppa mi på 7 mnd som har sovet mye, kasta opp to ganger, liten matlyst osv...

øreflippen er en grei plass og stikke de små på

ORIGINAL: tindra

øreflippen er en grei plass og stikke de små på

Takk for tipset! [:)]

Så bra, perfekt blodsukker![:)]

Jeg stakk jenta mi i fingeren for ca 1mnd siden, hehe
Syns hun drakk/tissa så mye og sov så mye.

Man blir litt hysteriske ang sykdommer man veit er i familien og er ekstra obs på symptomene på[&:][:o]

ORIGINAL: StinkiStini

Man blir litt hysteriske ang sykdommer man veit er i familien og er ekstra obs på symptomene på[&:][:o]

Ja, er jo heeelt perfekt!! Gjett om jeg er letta nå?! Hehe..[:D]

Huff, er så ekkelt å gå å bekymre seg for sånt drit!!! Er så redd for at hun skal få det...
Men leste på nettet at arveligeten er UNDER 5 % når mor har diabetes...[:)]

Godt at bs til jenta de var fint da...[:D] (regner bare med at det var fint, siden du ikke skrev noe annet! )[:)]

Ja det er sant. Har selv målt på guttene mine etpar ganger jeg. De ser jo at mamma måler så ofte så de syns ikke det er skummelt. Men når man ser antydninger til at det kan være noe slikt på gang og jeg selv er tredje generasjon diabetiker så tenker man jo sitt.. så da tar jeg heller ett stikk enn å gå å tenke på det..

Så enig i det du skriver, men jeg er så redd for resultatet!![&:]
Tenk om det er høyt da? Vet liksom ikke hvordan jeg kommer til å reagere, og da er det skummelt å ikke ha "profesjonelle" rundt seg som kan støtte oss...[:)]

Men...målte første gang i dag, men var sikkert ikke siste gang...[8D]
Husker at pappa målte meg flere ganger da jeg var liten...han har det også..!

Ja det er sant. Har selv målt på guttene mine etpar ganger jeg. De ser jo at mamma måler så ofte så de syns ikke det er skummelt. Men når man ser antydninger til at det kan være noe slikt på gang og jeg selv er tredje generasjon diabetiker så tenker man jo sitt.. så da tar jeg heller ett stikk enn å gå å tenke på det..

Så enig i det du skriver, men jeg er så redd for resultatet!![&:]
Tenk om det er høyt da? Vet liksom ikke hvordan jeg kommer til å reagere, og da er det skummelt å ikke ha "profesjonelle" rundt seg som kan støtte oss...[:)]

Men...målte første gang i dag, men var sikkert ikke siste gang...[8D]
Husker at pappa målte meg flere ganger da jeg var liten...han har det også..!

da den første av jentene fikk diabetes så trodde jeg at jeg skulle bli "hysterisk" pga at de satte diabetesen hennes direkte i sammenheng med pappans diabetes/arv.
Men slik ble det ikke.
8mnd senere fikk neste diabetes..denne gangen oppdaget vi det svært tidlig(selv om vi nå ser at hun har vært "syk" en stund) hadde ikke nådd og få ketonforgiftning, kun sukker i urin og første gang vi målte henne var blodsukkeret like under 12 (fastende)

Men...når to av jentene har fått påvist diabetes så "sitter nåla løst"
Tar meg i å følge med på om de 3 andre jentene våre drikker mye..om minsta tisser seg ut..magesmerter..hvem sover mye. Driver meg selv(og familien;) til vanvidd i flekkene.

Men, det vil nok være slik en tid fræmover, håper bare det "gir" seg

Back
Topp