Diabetes/svangerskapsdiabetes; fødsel settes i gang?

Atalanta

Forelsket i forumet
Synes jeg har hørt om at dere som har diabetes I blir satt i gang ved termin, stemmer dette? Og hvorfor det i såfall?
 
Er det forskjell på velregulert diabetes I og velregulert svangerskapsdiabetes?
 
Jeg har også hørt at det ikke er vanlig å vurdere å sette i gang fødsel tidligere enn vanlig når man har velregulert svangerskapsdiabetes selv om man går over termin, er det noen som vet hva som er vanlig når man på slutten av svangerskapet har litt for høye verdier flere ganger pr uke?
 
Har jeg noe reelt håp om å bli satt i gang i nærmeste fremtid når jeg (har svangerskapsdiabetes) skal på diabeteskontroll pga litt for høye verdier i morgen??
 
ORIGINAL: Atalanta

Synes jeg har hørt om at dere som har diabetes I blir satt i gang ved termin, stemmer dette? Og hvorfor det i såfall? Har svart deg på en annen tråd du har her[;)]

Er det forskjell på velregulert diabetes I og velregulert svangerskapsdiabetes? Nei, tror jeg neppe. Jeg er ikke sikker, men velregulert er velregulert uansett åssen du regulerer det mener nå jeg. Forskjellen er bare hvordan det gjøres..

Jeg har også hørt at det ikke er vanlig å vurdere å sette i gang fødsel tidligere enn vanlig når man har velregulert svangerskapsdiabetes selv om man går over termin, er det noen som vet hva som er vanlig når man på slutten av svangerskapet har litt for høye verdier flere ganger pr uke? Her har jeg hørt at det er vanlig å IKKE gå over termindatoen med en velregulert eller ikke diabetes. Så jeg fikk inntrykk av at jeg antakelig blir satt i gang, selvom jeg har hatt en bra regulert diabetes. Selv nå på slutten..

Har jeg noe reelt håp om å bli satt i gang i nærmeste fremtid når jeg (har svangerskapsdiabetes) skal på diabeteskontroll pga litt for høye verdier i morgen?? Kommer an på hvor langt man er på vei, men ser at du har termin i morra? Da skal du ikke se bort i fra det..[;)] Ønsker deg lykke til!!!! Ho UL legen min sa jeg ville blit satt igang noen dager før termin eller noe sånt...
 
Tusen takk Ida82 for svar både her og i den andre diabetes-tråden min!!
 
Jeg synes det er så rart at man med velregulert Diabetes I blir satt i gang ved/litt før termin mens man med velregulert svangerskapsdiabetes IKKE blir satt i gang før andre..
 
Jeg var jo relativt velregulert til for noen uker siden, og fikk da bare høre at det gjaldt normale overtidsregler for meg. Urettferdig synes jeg [;)]
 
Her i Bergen betyr jo normale overtidsregler at man 12 dager etter UL termin får overtidsvurdering, og ikke blir satt i gang før 14-19 dager etter termin alt ettersom hvor moden man er, størrelse på babyen, mengde fostervann etc.
 
Latterlig lenge å vente synes jeg, spesielt hvis man muligens har en stor baby i tillegg.
 
På de 3 vekstestimeringene jeg har hatt har jeg fått vite at gutten min er 1) 20% større enn normalt, 2) 20% mindre enn normalt, og 3) akkurat gjennomsnittelig. Så hva som er riktig er jo temmelig uvisst da....[&:]
 
Frustrert ja....[;)]
 
Skjønner godt din frustrasjon. Jeg blir heller ikke klok. For av noen jordmødre så har jeg fått beskjed om at det ikke nødvendigvis blir igangsetting om alt har gått bra, men nå sist på ul hos legen på sykehuset fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle gå over tiden. Det skulle ingen med diabetes. Så får se hva de sier på føden i morra.
 
Forskjellen mellom oss to kan jo være at jeg har hatt diabetesen under hele svangerskapet, og selv om jeg har hatt bra verdi på langtids målingene jeg har tatt på sykehuset så har jeg jo hatt mine tider med plutselig for høyt blodsukker sikkert. Men jeg skal ikke si noe sikkert... Ungen var også av normal vekst, stor jente da men det var genene[;)] For barn av diabetikere som ofte er høye i blodsukkeret, blir gjerne barna breskuldra (hodet er jo det største/breieste når de blir født) og hvis så tilfelle at skuldrene er bredere enn normalen så er det jo ofte vanskelig å føde vaginalt. Da blir det ofte ks. Men dette er jo egentlig noe helt annet.. Men det er vel kanskje også en grunn til at man blir satt i gang tidligere.
 
Tusen takk for kjempebra svar Nesing!!! Selv på sykehuset, kostveiledning etc så gir de ikke så klare svar [;)]
 
Vi med svangerskapsdiabetes risikerer akkurat de samme tingene som du skriver her gjelder for diabetes I, men sikkert i litt mindre grad enn de som har diabetes I pga at våre problemer ofte ikke starter før litt ut i svangerskapet. Men vi som kun regulerer det med kosten har heller ikke den "sikkerheten" at man kan sette ekstra insulin hvis blodsukkeret blir for høyt. Slik jeg har erfart det, må jeg av og til hoppe over/utsette et måltid for å få blodsukkeret normalt igjen, men da blir det gjerne for lavt slik at det blir en svært uheldig jojo-effekt.

Jeg har jo ikke hatt de helt ille målingene, det høyeste jeg har vært borti 1,5 timer etter et måltid er i underkant av 9. Men det har blitt flere og flere av de målingene etter måltid som er over både 7 og 8 nå de siste ukene. Så da jeg var på kontroll hos jordmor i går og hun fikk vite det, ville hun ha meg inn på en vurdering på kvinneklinikken, så det skal jeg i morgen, på termindatoen min. Jordmor sendte brev til KK i går, og de ringte derfra i dag og kalte meg inn i morgen, så de tar det i hvertfall alvorlig, noe jeg setter stor pris på [:)]
 
Så jeg håper jo at de vil sette meg i gang da....[;)] Men det er vel gjerne tvilsomt....
 
 
Back
Topp