Diabetes og termin i desember, noen flere i samme båt?

Mamii 27

Glad i forumet
Jeg er ei jente på 25 år som fikk vite at jeg hadde fått diabetes i fjor sommer. Diabetes 2. Jeg bruker ingen tabletter eller insulin, det er kun kostregulert. Er det noen flere som deler "samme" historie?

Jeg tok graviditetstest i går, den viser svak strek, men jeg regner vel med at jeg er gravid :)) Den hadde vel ikke vist noen ting om jeg ikke var det. Men har ikke klart å juble helt enda pga det da. [;)]

GRATULERER MED DEN LILLE SPIREN!

Jeg er ikke i samme båt som deg, men ønsker deg masse lykke til i svangerskapet[:)]

Så hyggelig :D Blir så overrasket over så mange positive og hyggelig folk her inne :) Det var koselig! :) Takk for det![:D]

Jaaa, det er så masse positive og hyggelige jenter inne atte
Så vi håper du får det fint her hos oss![:)]

Hei. Velkommen hit [:)]

Er desverre ikke i samme båt.

Hei! Og gratulerer så mye med graviditeten [:)] Og velkommen hit! [:D] Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i mitt forrige svangerskap, så jeg må ta noen hensyn nå igjen, har liksom ikke helt fått satt meg inn i det, men jeg må ta det opp på første kontroll. Tenkte i grunn å ta en tidligere førstekontroll pga dette. Vil jo spise riktig.

Jeg fikk også påvist svangerskapsdiabetes første svangerskap, og nå har jeg fått diabetes 2 i fjor sommer. Jeg gruer meg litt, for første barnet mitt ble på 5310 g fordi de oppdaget det så sent. Gikk hos jordmor som testet med urinstix, og fant ingenting, legen slo alarm med en gang jeg kom dit og testet, en måned før termin.

Jeg er overvektig, så har jo ikke akkurat de beste forutsetningene. Men en fordel har jeg, og det er at jeg har hatt diabetes ett halvt år, og dermed er jeg blitt veldig kunnskapsrik innen diabetes, og vet alt hvordan det skal gjøres. Men det vil jo ikke si at jeg klarer å gjennomføre det. Men jeg er hvertfall hundre prosent sikker på at jeg skal gjøre alt i min makt for å ikke få et barn på 5kg igjen, det er både flaut og ikke bra for barnet stakkar. Får jo veldig skyldfølelse.

Hei. Oi, ja da ble det første barnet ditt stort ja! Jeg ble fulgt opp nøye pga sv. diabetesen da de trodde barnet ble stort, men det ble faktisk normalt. De sier jo at om man får det er det 40% sjanse for å får dia2 senere.

Jeg hadde høyt blodtrykk og bekkenløsning forrige gang - og de oppdaget sv. diabetesen sent hos meg også. Jeg er veldig opptatt av å spise riktig nå, for sist spiste jeg veldig mye søtt, elsket bakevarer og sjokolade - og spiste det fordi jeg syntes jeg fortjente det.  Var vanskelig å gå ned i vekt etter svangerskapet og jeg hadde fortsatt 3 kg igjen til matchvekt når jeg ble gravid nå  Har allerede fått skikkelig søthunger [:o] - så tror jeg skal ta en tur til jordmor snart. Når tenker du å ta første timen?

Har du noen gode tips for kosthold? Eller vet du om noen fine sider med informasjon på nettet? Eneste jeg har funnet er denne: http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/diabetes-i-svangerskap-2641.html og under her har du linker om sunt kosthold også. Det er jo verdt å ta en titt på for alle i grunn!

Men du skal ikke være flau for at barnet ble 5 kg mamii, det er jo pga diabetesen. Vi får støtte hverandre denne gangen - og prøve å spise så sunt vi kan og være i bevegelse! [:D][:)]

Takk for fint svar :) Hjelper litt med flere i "samme båt".

Jeg søker og søker på google jeg, også dukker det opp ting jeg lurer på. Men nå vet jeg en del om diabetes, og en del om svangerskap, det gjelder nå bare å kombinere de to :) Hehe. Det jeg jobber med er jo å holde blodsukkeret mitt nede, og det gjør jeg jo vet å spise riktig. Ofte og lite, sunt og godt.

Før jeg visste at jeg var gravid (denne gangen) stusset jeg over at mitt fastende blodsukker om morgenen var på 7 som regel, mens det alltid har vært på 5 (jeg har diabetes 2, kostregulert, og er ganske flink). Så der har vi jo første tegn, at det automatisk blir litt høyere.

Diabetesforbundet - På diabetesforbundets sider står det jo en del av det viktigste.

Jeg spiste mye frukt i første svangerskapet, noe som påvirket mitt blodsukker mye. Og det gjorde til at insulinproduksjonen min ble dårlig, da det aldri fikk slapp av etter så mye fruktsukker jeg fikk i meg. Tror det er veldig viktig at man tenker over hva man putter i seg, og ikke skylder på at "jeg spiser for to" eller at "jeg kan unne meg litt nå".

Er bare det at folk liksom MÅPER når jeg sier 5kg, også i og med at jeg er overvektig selv, så skjønner jeg at de "klandrer " meg for det liksom.

Har type 1 jeg da, men er jo nesten samme,bare at min reguleres med insulin:) var 5 når jeg fikk det, hatt det i 18 år nå[:)]

Men kanskje vi kan benytte sjansen til å dele litt erfaringer her da? Så bra :D

Du har jo den fordelen at du kan regulere blodsukkeret med insulin du da. Jeg synes det er rimlig skremmende å våkne med fastende blodsukker på 8, jeg er jo vant med å ha 5. Men det er selvsagt fordi jeg er gravid da.

har du barn fra før? Vet du hvordan det er å gå igjennom ett svangerskap med diabetes? Blir du fulgt nøye opp?

jeg hadde time hos legen igår og ba de samtidig ta en graviditetstest (var ikke der pga det), og da fikk jeg positivt svar. Jeg er kun 4 uker på vei, men de ville ha meg inn igjen etter to uker. Også sa legen min at jeg antakeligvis måtte følges opp på ett annet sykehus enn her jeg er fra, pga at jeg må snakke med spesialister.

Kjenner jeg er litt bekymret for at jeg må bruke insulin. Jeg går jo ikke på tabletter eller sprøyter, men ser jo dårlig ut når jeg har 8 i fastende.

Håper du vil være med å dele litt erfaringer med opplevelser og hva spesialistene sier, her :)

ORIGINAL: Mamii 25

Men kanskje vi kan benytte sjansen til å dele litt erfaringer her da? Så bra :D

Du har jo den fordelen at du kan regulere blodsukkeret med insulin du da. Jeg synes det er rimlig skremmende å våkne med fastende blodsukker på 8, jeg er jo vant med å ha 5. Men det er selvsagt fordi jeg er gravid da.

har du barn fra før? Vet du hvordan det er å gå igjennom ett svangerskap med diabetes? Blir du fulgt nøye opp?

jeg hadde time hos legen igår og ba de samtidig ta en graviditetstest (var ikke der pga det), og da fikk jeg positivt svar. Jeg er kun 4 uker på vei, men de ville ha meg inn igjen etter to uker. Også sa legen min at jeg antakeligvis måtte følges opp på ett annet sykehus enn her jeg er fra, pga at jeg må snakke med spesialister.

Kjenner jeg er litt bekymret for at jeg må bruke insulin. Jeg går jo ikke på tabletter eller sprøyter, men ser jo dårlig ut når jeg har 8 i fastende.

Håper du vil være med å dele litt erfaringer med opplevelser og hva spesialistene sier, her :)

Jeg har ingen barn fra før, så like skremmende og skummelt for meg, om man kan si det sånn[:)]
Skal ringe diabetessykepleieren min over påske å få time hos henne fort da tenker jeg.
Er jo bra de tar det seriøst, at du får oppfølgning av spesialister, når man har muligheten til å få det[:)] Vet man helst skal holde blodsukkeret under 8, men har erfart at det ikke bare er lett nå i starten. Etterhvert skal man vist ikke trenge mye insulin i 1 trimester, men jeg har trengt mer en vanlig nå i starten jeg.

Jeg personlig hadde ikke bekymra meg mye for sprøytene, å jeg ville tenkt at det gir deg litt mer frihet, fordi blodsukkerkontroll er veldig viktig, å som du sier, da er det en fordel å regulere det med Insulin[:)] Kanskje det beste for deg og bebisen?[:)]

Er gjerne med på å dele det jeg vet jeg[:)]

Ja, jo, det føles betryggende å bli ordentlig fulgt opp, eneste er jo at sykehuset ligger en time herfra, så kommer sikkert til å gå mye utover jobben. Jobber ikke med de mest forståelsesfulle menneskene kan man si. Men jeg får vel bare heve meg over det, og tenke at barnet er det viktigste.

Jeg fikk svangerskapsdiabetes i første svangerskapet mitt, men det var siste måneden før termin, og fikk vel bare beskjed om å spise sunt, også gikk vannet noen uker etter. Hehe. Men ble keisersnitt da, pga størrelsen hennes. Blitt veldig dårlig fulgt opp i ettertid syns jeg, for jeg kunne jo unngått å fått diabetes mest sannsynlig, om noen hadde vært der å forklart meg hvordan jeg skulle gjøre ting.

Men nå sitter jeg da i denne båten da, og synes egentlig det er helt greit, for klarer leve fint med diabetesen. men nå er jo svangerskap+diabetes noe nytt, men skal nok takle det og på ett vis :) Gjør nå hvertfall alt for å ta vare på det som gror i magen min :)

Har du problemer med høyere blodsukker du og *Hemmeligheten*, eller plages man nesten mer med lavt når man har 1'ern? Jeg er ikke så kunnskapsrik når det kommer til diabetes1 desverre.

har egentlig alltid hatt sprøyteskrekk, men gikk sånn nogenlunde over da jeg tok keisersnitt, for da var det så mye kanyler, blodprøver, blodproppsprøyter osv, så jeg ble vel imun :P Men akkurat den insulinsprøyta skremmer meg litt i og med at jeg må sette den selv. hehe. Men må man så må man :D Er vel verre med blodsukkerprøving kanskje, vondere liksom? :) Hehe. Tok litt tid før jeg synes det var "komfortabelt" i stikke meg selv i fingeren og :)

Men jeg liker å se muligheter fremfor begrensninger, så det går nok bra :D

Fint at du vil dele litt erfaringer :D

Ja, jo, det føles betryggende å bli ordentlig fulgt opp, eneste er jo at sykehuset ligger en time herfra, så kommer sikkert til å gå mye utover jobben. Jobber ikke med de mest forståelsesfulle menneskene kan man si. Men jeg får vel bare heve meg over det, og tenke at barnet er det viktigste.

Jeg fikk svangerskapsdiabetes i første svangerskapet mitt, men det var siste måneden før termin, og fikk vel bare beskjed om å spise sunt, også gikk vannet noen uker etter. Hehe. Men ble keisersnitt da, pga størrelsen hennes. Blitt veldig dårlig fulgt opp i ettertid syns jeg, for jeg kunne jo unngått å fått diabetes mest sannsynlig, om noen hadde vært der å forklart meg hvordan jeg skulle gjøre ting.

Men nå sitter jeg da i denne båten da, og synes egentlig det er helt greit, for klarer leve fint med diabetesen. men nå er jo svangerskap+diabetes noe nytt, men skal nok takle det og på ett vis :) Gjør nå hvertfall alt for å ta vare på det som gror i magen min :)

Har du problemer med høyere blodsukker du og *Hemmeligheten*, eller plages man nesten mer med lavt når man har 1'ern? Jeg er ikke så kunnskapsrik når det kommer til diabetes1 desverre.

har egentlig alltid hatt sprøyteskrekk, men gikk sånn nogenlunde over da jeg tok keisersnitt, for da var det så mye kanyler, blodprøver, blodproppsprøyter osv, så jeg ble vel imun :P Men akkurat den insulinsprøyta skremmer meg litt i og med at jeg må sette den selv. hehe. Men må man så må man :D Er vel verre med blodsukkerprøving kanskje, vondere liksom? :) Hehe. Tok litt tid før jeg synes det var "komfortabelt" i stikke meg selv i fingeren og :)

Men jeg liker å se muligheter fremfor begrensninger, så det går nok bra :D

Fint at du vil dele litt erfaringer :D

vet du, er man nøye på og skifte sprøytespisser,så syntes jeg det er vondere å måle blodsukker i fingrene, en og ta insulin:) Jeg bruker 8 mm spisser, så de er små og veeeldig tynne,tenker ikke over de engang, men hatt det veldig lenge også da[:)]

Er jo positive ting også med diabetes og gravidtet om man skal vri på flisa,siden vi har vært prøvere over flere år, så har jeg og diabetessykepleieren snakka mye om det, å man får en hel del UL for å følge med størrelsen og generelt sett se at alt er bra, å hvem sier vel nei til ul? Gleder meg enormt i allefall!

ja jeg har tatt MYE mer insulin nå en jeg gjør vanligvis, men i dag virker det som det begynner å snu, diasykepleieren sa som sagt at man trengte lite insulin i starten, så kan se ut som det snur den veien nå. Gleder meg til å få ringt å få time der,så man kommer inn under erfarne mennesker, tryggest for alle[:)]
Så skal jeg tenke enormt på hva jeg spiser, sånn at man ikke får så mye svingninger og sånn i blodsukkeret, og holde det under 8 så langt det går, kan hende jeg velger nattlige målingen nå og da også, for å ha full kontroll[:)]

8mm høres ikke så galt ut :P Hehe! Skal nok få det til om jeg har nødt til å ta det.

Jeg ser at jeg sliter mest med blodsukkeret om natta, i og med at jeg våkner med 8. Så kanskje jeg må ta sånn langtidsvirkende eller hva det heter:) For jeg ser at i løpet av dagen holder jeg meg ganske stabil i form av blodsukker på 6 to timer etter mat.

Jeg ser faktisk flere positive ting ved det selv. Som du sier, det med ultralyd, det er jo kjempespennende :) Også føler man seg hvertfall i trygge hender med god oppfølging (forhåpentligvis). Samtidig så trenger jeg dette sparket bak for å spise sunt, nå tar jeg det på alvor. (jeg er overvektig, og har absolutt ikke godt av å spise usunt).
Er bare å gjøre det beste ut av det og se mulighetene :)

Når skal du til lege? Eller har du snakket med noen hvordan dere skal gjøre det i løpet av svangerskapet? Skjønte det som at diabetessykepleieren din er klar over det, får du gå oftere til henne/han da kanskje?

Jeg var hos diabetessykepleier nå 22.mars, og da nevnte jeg at vi har tenkt på å bli gravide, men snakket ikke så veldig mye om det. også ringte hun meg ang noen resultater dagen etter, og da nevnte jeg at mitt fastende blodsukker var på 7 og sånn, og vi ble enige om at det mest sannsynlig var fordi jeg var syk. hehe. lite vitende om at jeg var gravid, at det sikkert var derfor :)

Ja ja, ser frem til å mestre dette, håper det går i orden med både meg og barnet [:D]

8mm høres ikke så galt ut :P Hehe! Skal nok få det til om jeg har nødt til å ta det.

Jeg ser at jeg sliter mest med blodsukkeret om natta, i og med at jeg våkner med 8. Så kanskje jeg må ta sånn langtidsvirkende eller hva det heter:) For jeg ser at i løpet av dagen holder jeg meg ganske stabil i form av blodsukker på 6 to timer etter mat.

Jeg ser faktisk flere positive ting ved det selv. Som du sier, det med ultralyd, det er jo kjempespennende :) Også føler man seg hvertfall i trygge hender med god oppfølging (forhåpentligvis). Samtidig så trenger jeg dette sparket bak for å spise sunt, nå tar jeg det på alvor. (jeg er overvektig, og har absolutt ikke godt av å spise usunt).
Er bare å gjøre det beste ut av det og se mulighetene :)

Når skal du til lege? Eller har du snakket med noen hvordan dere skal gjøre det i løpet av svangerskapet? Skjønte det som at diabetessykepleieren din er klar over det, får du gå oftere til henne/han da kanskje?

Jeg var hos diabetessykepleier nå 22.mars, og da nevnte jeg at vi har tenkt på å bli gravide, men snakket ikke så veldig mye om det. også ringte hun meg ang noen resultater dagen etter, og da nevnte jeg at mitt fastende blodsukker var på 7 og sånn, og vi ble enige om at det mest sannsynlig var fordi jeg var syk. hehe. lite vitende om at jeg var gravid, at det sikkert var derfor :)

Ja ja, ser frem til å mestre dette, håper det går i orden med både meg og barnet [:D]

Ja jeg er utrolig glad for tett oppfølging[8D] Nei, min dia sykepleier har jeg ikke snakket med enda, jeg ville vente bittelitt,siden vi har prøvd så lenge, å vil komme litt "uti" før jeg ringte henne,for jeg vet jo hva jeg må gjøre[:)]
Så tenker jeg ringer henne neste tirsdag, altså når påsken er over, å ser hva ho sier. Så har jeg en time jeg bestilte hos fastlegen for lenge siden den 7 april, altså kommende onsdag, så sier det vel til henne da.
Litt skummelt få det i papirene,siden vi er langtidsprøvere,og mister muligheten til hjelp veldig lenge om det går galt. Men dette SKAL IKKE gå galt,det har jeg bestemt[:)]

Veldig bra du ser sånn på det, hva du kan spise og ikke spise, du har nok veldig god innsikt i hva som fungerer da:)
Jeg kan jo "bare ta insulin",men har en stabil diabetes,men skal tenke på ting enda mere nå, ikke noen sjanser skal taes[:)] Jeg skal gjøre alt mitt i allefall[:)]
Så veldig spent på hvordan det blir fremover:)

Jeg innbiller meg at jeg har god innsikt hvertfall :P Hehe. Neida, har nokså kontroll. Har brukt ett halvt år på å finne ut hvordan de ulike matvarene og sånt påvirker mitt blodsukker, for det er jo ikke likt for noen.

Lenge har dere prøvd? Mister man sjansen da, hvis det går galt? Så urettferdig det var da. Håper virkelig det går bra, det gjør det nok. Du har "bare" ikke blitt gravid før, du har ikke mistet flere ganger eller?

Har ei venninne som driver og prøver nå, hun har ikke gått på prevensjon i over to-tre år. De er under sjekk nå da, men mye ventetid.
høres ikke noe moro ut å ha det sånn. Vi har selv bare prøvd siden desember på en måte, men visste jo det ville ta noen måneder i og med at jeg slutta på pilla 20.nov. Så sånn sett var jeg veldig heldig da. FØler veldig med dere som ikke får det til med "en gang".

Ok :) Ikke så dumt det. men som du sier så har du jo det under kontroll. Høres nesten litt mer "enkelt" ut med insulin i forhold til at du kan kontrollere blodsukkeret bedre på egenhånd da. Tror nok jeg må kaste inn håndkle etter hvert selv, hvis det fortsetter å være så høyt på morgenen (vil jeg tro...).

Ja ja, vi får stå på :)

Back
Topp