Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Den må alle gravide som ikke har diabetes taHei, jeg har ikke diabetes, så har ingenting å bidra med på dette. Men innlegget ditt fikk meg til å tenke på den der drikke test greia som gravide tar, for å sjekke etter svangerskapsdiabetes. Vet du om det noe alle må ta, eller er det for folk som er utsatt/har symptomer på det?
Tidligere var det vell kun om du hadde symptomer, men så ble det gjort om til at alle må ta den rundt uke 26 eller noe slikHei, jeg har ikke diabetes, så har ingenting å bidra med på dette. Men innlegget ditt fikk meg til å tenke på den der drikke test greia som gravide tar, for å sjekke etter svangerskapsdiabetes. Vet du om det noe alle må ta, eller er det for folk som er utsatt/har symptomer på det?
Åh hadde håpet jeg skulle slippe unna det, men daså hahah!Tidligere var det vell kun om du hadde symptomer, men så ble det gjort om til at alle må ta den rundt uke 26 eller noe slik![]()

Ja, det er 24/7 jobbing med blodsukkeret hele veien og insulinbehov som endrer seg hver dag. Så har litt å gjøre på kan man vell siÅh hadde håpet jeg skulle slippe unna det, men daså hahah!
Men det er vell sine dårlige sider ved å faktisk ha diabetes også, du får ha masse lykke til i svangerskapet![]()
Vet ikke om du bruker pumpe, men om du gjør vet jeg at det har hjulpet venninna mi helt sykt å lære masse triks og «presets» med pumpa som gjør at hun holder seg veldig stabilt til tross for kaoset det blir med graviditet.Det er vanvittig mye jobb. Har hatt pumpe i mange år og klarer å holde blodsukkeret veldig fint gjennom svangerskapet så langt, men det krever jobb hele døgnet.Har ikke dia, men har en lillesøster med det og en venninne som har det og som er gravid. Vet som pårørende hvor sinnsykt mengde med jobb det er og vil egt bare heie og si at det er skikkelig dritt og at du må huske å være snill med deg selv oppi dette.Vet ikke om du bruker pumpe, men om du gjør vet jeg at det har hjulpet venninna mi helt sykt å lære masse triks og «presets» med pumpa som gjør at hun holder seg veldig stabilt til tross for kaoset det blir med graviditet.
Hvordan går det så langt?Jeg har diabetes, er gravid nå med nr 2.
Går greit, har hba1c på 40.Hvordan går det så langt?
Jeg klarer å holde bs noen lunde stabilt, men er jo mye jobb og få det til og det gir en del engstelse.
Kan ikke gå lenger enn 500 meter før blodsukkeret klikker i vinkel, så det blir mange ekstra kalorier til følemat![]()
Ligger stabilt meg bs på 3,9 - 4,5 gjennom store deler av dagen. Men så blir det noen voldsomme dropp innimellom som jeg kan bli ganske dårlig av. Tar en del energi, men har fokus på å kjenne på mestringen av å få det til. Så får vi se hvordan det utvikler seg.Går greit, har hba1c på 40.
Det er ikke farlig å ha føling, 3,9 i bs er helt ok bs å ha
Hva med deg?
Strengt tatt er det et tilbud. Noe du kan velge å ta. Fasten er ikke noe å bekymre seg for. Den klarer du fint. Å drikke den søte drikken syns ikke jeg noe om, men man kommer seg jo gjennom det. Og det er individuelt hvordan den oppleves.Åh hadde håpet jeg skulle slippe unna det, men daså hahah!
Men det er vell sine dårlige sider ved å faktisk ha diabetes også, du får ha masse lykke til i svangerskapet![]()
Du blir også anbefalt om du er over en viss bmi.Strengt tatt er det et tilbud. Noe du kan velge å ta. Fasten er ikke noe å bekymre seg for. Den klarer du fint. Å drikke den søte drikken syns ikke jeg noe om, men man kommer seg jo gjennom det. Og det er individuelt hvordan den oppleves.
Det er førstegangsfødene og kvinner over en gitt alder (38?) som anbefales å ta den. Jeg valgte selv å ta den med de to første. Tok den ikke med siste. Ingen spurte og jeg så ikke noe poeng med å ta den da heller.
Dette er helt korrekt, alle «tilbudene» fra leger og jordmødre er anbefalinger, og det er frivillig. Jeg nektet å ta den, mest fordi jeg tok den på studiet for 15 år siden og døde nesten (ikke seriøst, men var fælt). Jeg har blodsukkermåler hjemme, selv om jeg ikke har diabetes, sånn at når jeg kom til rundt uke 22-24 så målte jeg fastende bs, bs 30 min etter mat, og 2t etter mat et par ganger om dagen i et par dager. Ingen endring i bs, fint som alltid. Så da slapp jeg å ta den på legekontoret.Strengt tatt er det et tilbud. Noe du kan velge å ta. Fasten er ikke noe å bekymre seg for. Den klarer du fint. Å drikke den søte drikken syns ikke jeg noe om, men man kommer seg jo gjennom det. Og det er individuelt hvordan den oppleves.
Det er førstegangsfødene og kvinner over en gitt alder (38?) som anbefales å ta den. Jeg valgte selv å ta den med de to første. Tok den ikke med siste. Ingen spurte og jeg så ikke noe poeng med å ta den da heller.
Jeg har dia2, og fra mitt siste innlegg så har det skjedd litt her i gårdenViser seg at den hovedpilla jeg tar til dagelig (når jeg ikke har hvert gravid), ikke er forsket på så da måtte jeg av den og på insulin. Helt ærlig, det har hvert en mental berg og dal bane. Så mye å passe på og mer til skal det bli. Nå er jeg snart ferdig med uke 20 og noen dager er "lette" mens andre dager føler jeg har hvert sjukt vanskelige. Har heldigvis en partner som hjelper meg igjennom dagen og vi prater mye om det. Selvom han ikke kan så mye om dia generelt så har han lest litt om det. Vet jeg må starte med matinsulin etterhvert, håper det er en stund til. Men som en venninne sa, jeg har lånt bort kroppen til den lille, og den lille
Det der er skikkelig vanskelig. Insulindosering generelt er vanskelig i svangerskapet, fordi behovet svinger sånn. Håper formen din blir bedre etter hvert og at du får god hjelp fra helsevesenet.Jeg har diabetes type 1 og i den siste uken har jeg strevd med at sensoren (freestyle Libre 3+) viser helt feil. Har prøvd å bytte sensor, men den nye er like ille. Kan det ha noe med svangerskapet å gjøre eller har jeg bare vært veldig uheldig med begge sensorene? (Er i uke 8).
Strever også en del med kvalme, så synes det er veldig vanskelig å sette insulin før måltid for jeg vet aldri hvor mye/lite jeg spiser, noen som har noen gode tips?