Diabetes og gravid

Eiksi

Betatt av forumet
Noen her som har Dia type 1 eller 2?
Eller i fare for svangerskapsdia?
Har hatt sv.dia, to år etter fødsel økte blodsukkeret igjen, å fikk konstantert dia2. Gikk ned i vekt og har egentlig ikke måtte tenke så mye på det etterpå. Har gjevnlig sjekka langtidsblodsukker, som har vært mer en fint.
Har nå fått beskjed om å måle før/etter måltid, å ser jo antydning til økt BS allerede...
Kjenner jeg gruer meg! Både til insulinbruk og ikke minst gi avkall på sukker og karbohydrater.. sist svangerskap hadde jeg sv.dia fra uke 21. Å hadde forberedt meg på det samme.. men ser jo nå at det kommer til å slå ut mye tidligere..
Flere som er i samme situasjon?

Har hatt sv.dia, to år etter fødsel økte blodsukkeret igjen, å fikk konstantert dia2. Gikk ned i vekt og har egentlig ikke måtte tenke så mye på det etterpå. Har gjevnlig sjekka langtidsblodsukker, som har vært mer en fint.
Har nå fått beskjed om å måle før/etter måltid, å ser jo antydning til økt BS allerede...
Kjenner jeg gruer meg! Både til insulinbruk og ikke minst gi avkall på sukker og karbohydrater.. sist svangerskap hadde jeg sv.dia fra uke 21. Å hadde forberedt meg på det samme.. men ser jo nå at det kommer til å slå ut mye tidligere..
Sniker :)
Jeg er type 1 diabetiker og er nå gravid i uke 20+2 med nr. 2. Vært diabetiker i godt over 30 år så har litt erfaring ;)
Vet ikke on det er noen forskjeller når det kommer til graviditet med type 1 og 2, men merker selv jeg trenger mindre insulin under graviditeten.
Har du spesifikke spørsmål er det bare å spørre i vei, men jeg har som sagt ingen erfaring med type 2 diabetes selv om sikkert noe hvertfall vil være likt for begge typer.

Har svangerskapsdiabetes. Hadde det med nr 2 og 3 også. Men nr 2 var uoppdaget, i den grad man kan si det.. var legen som ikke visste hvor grensa låg.

Sniker :)
Jeg er type 1 diabetiker og er nå gravid i uke 20+2 med nr. 2. Vært diabetiker i godt over 30 år så har litt erfaring ;)
Vet ikke on det er noen forskjeller når det kommer til graviditet med type 1 og 2, men merker selv jeg trenger mindre insulin under graviditeten.
Har du spesifikke spørsmål er det bare å spørre i vei, men jeg har som sagt ingen erfaring med type 2 diabetes selv om sikkert noe hvertfall vil være likt for begge typer.
Under svangerskapet sist så tålte jeg ingenting tilslutt... så hadde ganske høye doser insulin, men så roet det seg etter uke 36... kanskje en av forskjellene med dia1 og 2 under graviditet? Siden du trenger mindre insulin... får du tett oppfølging på sykehuset? Ble du satt i gang med nr.1?

Har svangerskapsdiabetes. Hadde det med nr 2 og 3 også. Men nr 2 var uoppdaget, i den grad man kan si det.. var legen som ikke visste hvor grensa låg.
Med nr 1 hadde jeg nok også uoppdaget... tok glukosebelasting i uke 21(?), men slo ikke noe ut, så har nok utvikla det i ukene etter. Resulterte i fødsel i uke 34, å en stor baby på 3,2kg, med veldig lavt blodsukker..
Nr 2 ble oppdaga å tett oppfølging. Født 1 dag etter termin, stor baby på 4,2. Hvilke oppfølging får du nå?

Med nr 1 hadde jeg nok også uoppdaget... tok glukosebelasting i uke 21(?), men slo ikke noe ut, så har nok utvikla det i ukene etter. Resulterte i fødsel i uke 34, å en stor baby på 3,2kg, med veldig lavt blodsukker..
Nr 2 ble oppdaga å tett oppfølging. Født 1 dag etter termin, stor baby på 4,2. Hvilke oppfølging får du nå?
Jeg skal til legen på tirsdag, så gjenstår å se. Har allerede målt fastende og langtidsblodsukkeret, da. Jeg har levd som om jeg har hatt svangerskapsdiabetes frem til for noen uker siden. Altså, jeg la om kosten i tredje svangerskap og har holdt på det siden. Men noen uker ut i denne graviditeten så taklet jeg ikke kostholdet lenger pga kvalme og dårlig matlyst. Måtte bare begynne å spise det som fristet, ellers hadde det ikke blitt noe spising, og det jeg spiser nå er ikke sånn superbra. Jeg klarte meg uten medisinering i forrige svangerskap ved å legge om kosten. Håper jeg klarer å gå tilbake til samme kosthold igjen snart :sorry: Jeg trivdes så godt med det. Spiste ikke karbohydrater og sukker. Om jeg må medisineres så kan jeg ikke føde på det sykehuset jeg ønsker :arghh:

Under svangerskapet sist så tålte jeg ingenting tilslutt... så hadde ganske høye doser insulin, men så roet det seg etter uke 36... kanskje en av forskjellene med dia1 og 2 under graviditet? Siden du trenger mindre insulin... får du tett oppfølging på sykehuset? Ble du satt i gang med nr.1?
Ja, virker som det er litt forskjell da :) Hos meg stupte behovet for insulin fra ca. uke 6. Rundt uke 18 øker det og vil øke gradvis frem til akkurat ved fødsel (når det igjen stuper). Husker ikke hvor lang tid det tok etter fødsel før jeg var tilbake til å bruke de samme dosene insulin som jeg hadde før svangerskap.

Får ganske tett oppfølging ved sykehuset, ja. Er inne og snakker med diabeteslege og diabetessykepleier (går annenhver gang til hver av de) hver 2-3 uker. Får også ekstra ultralyd (rundt uke 12 + ordinær ultralyd + uke 24 - uke 28 - uke 32 - uke 36). Sist ble jeg igangsatt 15 dager før termin. Hadde også ekstra time hos øyelege en gang i 1. trimester, men usikker på om det er kun for type 1’ere eller om du også skal ha det som type 2 diabetiker.

Jeg skal til legen på tirsdag, så gjenstår å se. Har allerede målt fastende og langtidsblodsukkeret, da. Jeg har levd som om jeg har hatt svangerskapsdiabetes frem til for noen uker siden. Altså, jeg la om kosten i tredje svangerskap og har holdt på det siden. Men noen uker ut i denne graviditeten så taklet jeg ikke kostholdet lenger pga kvalme og dårlig matlyst. Måtte bare begynne å spise det som fristet, ellers hadde det ikke blitt noe spising, og det jeg spiser nå er ikke sånn superbra. Jeg klarte meg uten medisinering i forrige svangerskap ved å legge om kosten. Håper jeg klarer å gå tilbake til samme kosthold igjen snart :sorry: Jeg trivdes så godt med det. Spiste ikke karbohydrater og sukker. Om jeg må medisineres så kan jeg ikke føde på det sykehuset jeg ønsker :arghh:
Sååå bra at du klarte det kun med kosthold! Husker jeg gjor alt jeg kunne for å unngå medisin, men det kom til det punktet at jeg kunne ikke spise to knekkebrød en gang før bs. hoppet i været... men må jo si at jeg fikk et bedre svangerskap etter å ha begynt på insulin, ble ikke bare fokus på rett mat...
Kjipt at du ikke kan føde der du ønsker om du må ta medisin! Krysser fingrene for at du kroppen din får det til med kun kostregulert❤️ hva ligger fastende og langtids på?

Ja, virker som det er litt forskjell da :) Hos meg stupte behovet for insulin fra ca. uke 6. Rundt uke 18 øker det og vil øke gradvis frem til akkurat ved fødsel (når det igjen stuper). Husker ikke hvor lang tid det tok etter fødsel før jeg var tilbake til å bruke de samme dosene insulin som jeg hadde før svangerskap.

Får ganske tett oppfølging ved sykehuset, ja. Er inne og snakker med diabeteslege og diabetessykepleier (går annenhver gang til hver av de) hver 2-3 uker. Får også ekstra ultralyd (rundt uke 12 + ordinær ultralyd + uke 24 - uke 28 - uke 32 - uke 36). Sist ble jeg igangsatt 15 dager før termin. Hadde også ekstra time hos øyelege en gang i 1. trimester, men usikker på om det er kun for type 1’ere eller om du også skal ha det som type 2 diabetiker.
Veldig tett oppfølginger her og. Kjenner jeg var ikke forberedt på så mange sykehusturer så tidlig i sv.skapet.. å når jeg bor 1 time fra sykehus så er det litt stress.. men... må vel bare vær glad for at både jeg og baby blir tatt vare på! Blir henvist til øyelege forstod jeg..

Veldig tett oppfølginger her og. Kjenner jeg var ikke forberedt på så mange sykehusturer så tidlig i sv.skapet.. å når jeg bor 1 time fra sykehus så er det litt stress.. men... må vel bare vær glad for at både jeg og baby blir tatt vare på! Blir henvist til øyelege forstod jeg..
Ja, selv om det selvfølgelig er veldig kjekt å få ekstra oppfølging kan det til tider være slitsomt med så mange timeavtaler. Husker forrige svangerskap følte jeg at jeg bestandig hadde en eller annen avtale med noen (ultralyd, diabeteslege/sykepleier, jordmor, fastlege, øyelege, you name it. Kan tenke meg det blir ekstra styr når man bor 1 timers kjøretur fra sykehuset også (bor selv i byen så tar meg ca. 10-15 min å komme meg dit så lenge jeg kan kjøre egen bil).

Sååå bra at du klarte det kun med kosthold! Husker jeg gjor alt jeg kunne for å unngå medisin, men det kom til det punktet at jeg kunne ikke spise to knekkebrød en gang før bs. hoppet i været... men må jo si at jeg fikk et bedre svangerskap etter å ha begynt på insulin, ble ikke bare fokus på rett mat...
Kjipt at du ikke kan føde der du ønsker om du må ta medisin! Krysser fingrene for at du kroppen din får det til med kun kostregulert❤️ hva ligger fastende og langtids på?
Jeg måtte spise lavkarbo knekkebrød :) Kunne ikke spise Rugsprø og Husman feks. Var veldig nazi og burde nok gått på insulin, jeg fikk tilbud om det, men jeg ville heller leve sånn pga at jeg ville føde på sykehuset «mitt» :angelic: Om jeg spiser lavkarbo er fastende på 4,8. Spiser jeg typisk vanlig norsk kosthold så er fastende alt fra 5,3-5,8. Langtids har vært på 30 og 31 :)

Jeg fikk greit utslag på glukosetesten sist svangerskap (7), men påvist svangerskapsdiabetes ganske sent. Tror der var rundt uke 33 eller noe. Dette var desember som var måneden fylt med karbo og sukker. Jeg sleit for å si det mildt! Fødte tidligere enn antatt så fikk heldigvis kosa meg i mellomjula :joyful: Har utstyret hjemme så vurdert å ta noen prøver for å se nå. Tok etter jeg hadde født sist og da var det normalt.Fastende er fint, så her må jeg bare passe på hva jeg spiser rett og slett.

Hei! Nå kan det hende jeg spør fryktelig dumt, men jeg må bare høre❤️. Jeg har mulig fått svangerskapsdiabetes, men legen var noe usikker, så jeg skulle måle flere ganger daglig i en uke for og se. Det ble litt mye på en gang, så jeg fikk ikke spurt sikkelig rundt det. så nå kverner takene rundt dette og jeg blir litt stressa. Men hva er egt «normalt» å ligge på når man er Fastende og etter 2t når man har spist? Når jeg søker, så er det så mye ulike svar.. Håper på svar.

Om man har svangerskapsdiabetes har man som mål at fastende morgen skal være under 5,3. Og 2 timer etter måltid skal være 6,7.

For noen år siden når jeg var gravid med mitt første barn var kravene litt enklere. Men det er mer fokus og strengere krav nå så dette er målene jeg har fått fra ahus.

Om man har svangerskapsdiabetes har man som mål at fastende morgen skal være under 5,3. Og 2 timer etter måltid skal være 6,7.

For noen år siden når jeg var gravid med mitt første barn var kravene litt enklere. Men det er mer fokus og strengere krav nå så dette er målene jeg har fått fra ahus.
Okei, takk for svar❤️.

Vet dere om det alltid vil slå ut på barnet om man har hatt svangerskaosdiabetes? :) Her var det ved forrige fødsel mistanke om sv.diabetes pga stort barn, men blodsukkeret til baby var normalt. Prøver å spise sunt, men som andre skriver lenger oppe, går det ikke pga kavlme og elendig form, jeg må bare spsie det jeg har lyst på ellers hadde jeg ikke fått i meg noe..

Vet dere om det alltid vil slå ut på barnet om man har hatt svangerskaosdiabetes? :) Her var det ved forrige fødsel mistanke om sv.diabetes pga stort barn, men blodsukkeret til baby var normalt. Prøver å spise sunt, men som andre skriver lenger oppe, går det ikke pga kavlme og elendig form, jeg må bare spsie det jeg har lyst på ellers hadde jeg ikke fått i meg noe...
Usikker... under sist sv.skap tok jeg insulin, mot slutten av sv.skapet stabiliserte bl.sukkeret seg, å de siste dagene tok jeg lite til ingenting insulin. Bl.sukker til baby var helt fint, men han var relativ stor...

Jeg fikk påvist diabetes 2 i 2007. Gikk da på Metformin frem til 2010, hvor jeg da måtte starte med litt insulin for å oppnå ok verdier. Gikk så ned ca 30 kg de første 6 mnd av 2011, og har etter det aldri trengt medisiner i det hele tatt. Alle målinger av blodsukkeret har vært fine i alle år etter det.
Ble gravid i august, og blodprøvene som ble tatt da viste forhøyet langtidsblodsukker og høy verdi på fastende blodsukker. Legen sendte henvisning til spesialhelsetjenesten, og jeg fikk time hos diabetessykepleier med en gang. Følte jeg hadde timeavtaler nesten daglig, og var sykemeldt noen uker for å sette meg ordentlig inn i alt. Ble anbefalt det av legen der.
Jeg måtte bruke ganske mye insulin for å få blodsukkeret så lavt de ønsket. Økte og økte for hver gang jeg hadde timeavtale.
Vi mistet dessverre i en MA da jeg var kommet til 8+2. Allerede dagen etter hadde jeg mye mindre behov for insulin, og fem dager etterpå så sluttet jeg helt med både insulin og metformin.
Blodsukkeret har vært fint siden. Så helt tydelig at hcg eller progesteron trigger noe som har med blodsukkeret å gjøre hos meg.

Jeg følte det var veldig god oppfølging, og nå er jeg litt mer forberedt på at dette kommer til å skje igjen ved neste graviditet, var litt i sjokk først må jeg si.
Uansett, masse lykke til. Dette kommer til å gå helt fint :Heartred

Back
Topp