Diabetes hos barn.

Mumfie

Glad i forumet
Er det noen her inne som har barn med Diabetes?
Hvilke symptomer hadde barnet som fikk dere til å reagere?
Hvilken alder begynte dette?

Ingen av barna som har det, men har det selv. Fikk diagnosen når jeg var 10 år. Jeg hadde det i lang tid før det ble oppdaget. Sleit med mye vondt i magen og hodepine. Så kom dårlig matlyst, deretter fulgte det ekstrem tørste og tissing til alle døgnets tider..Først når tørsten og tissing ble et symptom sjekket dem blodsukkeret mitt..

*2nydeligejenter* skrev:
Ingen av barna som har det, men har det selv. Fikk diagnosen når jeg var 10 år. Jeg hadde det i lang tid før det ble oppdaget. Sleit med mye vondt i magen og hodepine. Så kom dårlig matlyst, deretter fulgte det ekstrem tørste og tissing til alle døgnets tider..Først når tørsten og tissing ble et symptom sjekket dem blodsukkeret mitt..

Ok.

Her er det nemlig mye tissing og mye drikking.Hun har og hyppige (veldig) soppinfeksjoner, og hudinfeksjoner. Hun har slitt mye med magesmerter, og har hatt et par episoder med veldig hodepine..så vondt at jeg måtte bære henne. Hun spiser heller ikke så mye lenger som hun pleide, gått litt ned i vekt.
Men dette kan og være pga medisiner hun tar, og pga nerveproblemer med blæra. Vi skal til lege imorgen.

har 2 barn med diabetes...og 2 til som produserer for lite insulin og på et eller annet punkt vil få dia.

Symptomene er ekstrem tørste, tisser mye..barn som er tørre begynner ofte å tisse seg ut igjen..spesielt om natta.
magesmerter, spesielt kraftig etter måltid. vekttap, utmattelse (første av våre diajenter kunne sovne etter barnehagen, vi klarte å vekke henne og få mat i ho på kvelden og sov vidre til neste morgen..og måtte virkelig vekkes etter 14-15 timer søvn)

en av døtrene mine har diabetes 1. Hun fikk det diagnostert 1,5mnd etter at hun fjerna mandlene. Hun var da litt over 4,5 år. Vi merket det kun på tørste og tissing... drakk ofte og mye på kvelden og stod opp om natta å drakk.. men den natta hun var oppe å drakk for tredje gang så ba jeg henne tisse i en kopp neste morgen og fikk målt sukker i urinen (har stix hjemme). Det var fullt utslag... så hun ble sendt til lege hvor fastende blodsukker var 6.8 eller 6.9, og fullt utslag på sukker i urinen. Dagen etter var hun over 11 (ikke fastende). Ved en feil ble vi ikke lagt direkte inn på barneavdelingen, slik at det gikk en uke før barnelegen på sykehuset ringte oss og ba oss komme oss inn på sykehuset med en eneste gang da det hadde skjedd en feil (vikar lege for fastlegen som ikke hadde sendt papirer som hastesak).. da hadde hun 30 i blodsukker...

lctj skrev:
har 2 barn med diabetes...og 2 til som produserer for lite insulin og på et eller annet punkt vil få dia.

Symptomene er ekstrem tørste, tisser mye..barn som er tørre begynner ofte å tisse seg ut igjen..spesielt om natta.
magesmerter, spesielt kraftig etter måltid. vekttap, utmattelse (første av våre diajenter kunne sovne etter barnehagen, vi klarte å vekke henne og få mat i ho på kvelden og sov vidre til neste morgen..og måtte virkelig vekkes etter 14-15 timer søvn)

Dette gjør hun, og jeg har stilt flere spørsmål rundt dette. Hun er 5 1/2 nå.

*Aulile* skrev:
en av døtrene mine har diabetes 1. Hun fikk det diagnostert 1,5mnd etter at hun fjerna mandlene. Hun var da litt over 4,5 år. Vi merket det kun på tørste og tissing... drakk ofte og mye på kvelden og stod opp om natta å drakk.. men den natta hun var oppe å drakk for tredje gang så ba jeg henne tisse i en kopp neste morgen og fikk målt sukker i urinen (har stix hjemme). Det var fullt utslag... så hun ble sendt til lege hvor fastende blodsukker var 6.8 eller 6.9, og fullt utslag på sukker i urinen. Dagen etter var hun over 11 (ikke fastende). Ved en feil ble vi ikke lagt direkte inn på barneavdelingen, slik at det gikk en uke før barnelegen på sykehuset ringte oss og ba oss komme oss inn på sykehuset med en eneste gang da det hadde skjedd en feil (vikar lege for fastlegen som ikke hadde sendt papirer som hastesak).. da hadde hun 30 i blodsukker...

Oj, det hørtes jo ikke bra ut i det hele tatt.
Hvor har du kjøpt sånne stix foressten? Er det på apoteket?
Jeg prøvde å kjøpe det, men fikk bare beskjed om at jeg må levere urin hos lege..kunne ikke få stix.

Mumfie skrev:

lctj skrev:

ta en urinprøve i mårra tidlig og få den sjekka på legevakta der du bor. Evt ta jenta med og få målt ett blodsukker (et stikk i fingeren)

Mumfie skrev:

*Aulile* skrev:

Jeg prøvde å kjøpe det, men fikk bare beskjed om at jeg må levere urin hos lege..kunne ikke få stix.

Diabetikere får stix på resept...alt av brukerutstyr til barn er gratis.
Få det sjekket ved legevakta, de kan også måle ketoner i urinen, blodketoner og blodsukker.

lctj skrev:

Mumfie skrev:

lctj skrev:

ta en urinprøve i mårra tidlig og få den sjekka på legevakta der du bor. Evt ta jenta med og få målt ett blodsukker (et stikk i fingeren)

Takk, det ska jeg gjøre. har urinprøveglass i huset. vi har jo legetime, så kan få dem til å ta blodsukkertest da.
Men hun har endel symptomer ikkesant? Jeg er ikke helt på vidda der?

lctj skrev:

Mumfie skrev:

*Aulile* skrev:

Få det sjekket ved legevakta, de kan også måle ketoner i urinen, blodketoner og blodsukker.

Tusen takk for svar.

Mumfie skrev:

lctj skrev:

Mumfie skrev:

*Aulile* skrev:

Tusen takk for svar.

*tar på bestemtstemmen og legger til* få det gjort i morgen tidlig!!! Uoppdaget diabetes og ubehandlet diabetes kan flre til alvorlig ketonforgiftning. Første jenta vår gikk lenge og måtte bli en mnd på sykehuset for å få bukt med forgiftning og ta ned blodsukkeret. men nr 2 oppdaget vi det svært tidlig og reiste hjem etter 6 dager.

Hjelp, dette hørtes skummelt ut, hva er ketonforgiftning?
Stakar barna dine.

Mumfie skrev:
Stakar barna dine.

Ketonforgiftning får man av å gå med høyt bs over tid (bs over 15) Når blodsukkeret er over 10 begynner man å skille ut sukker i urinen. Er kroppens måte å forsøke å kvitte seg med sukkeret på. Når bs er over 15 over tid får kroppen problem med å varme opp veskeinntaket og tar av reservene(fett) for å gi urinen kropstemperatur. Kroppen kommer i ubalanse og blodet blir surt. Ketonforgiftning er en alvorlig forgiftning.. Vi fikk beskjed om at eldste vår neppe ville klart seg ett døgn til hjemme

lctj skrev:

Mumfie skrev:
Stakar barna dine.

Ketonforgiftning får man av å gå med høyt bs over tid (bs over 15) Når blodsukkeret er over 10 begynner man å skille ut sukker i urinen. Er kroppens måte å forsøke å kvitte seg med sukkeret på. Når bs er over 15 over tid får kroppen problem med å varme opp veskeinntaket og tar av reservene(fett) for å gi urinen kropstemperatur. Kroppen kommer i ubalanse og blodet blir surt. Ketonforgiftning er en alvorlig forgiftning.. Vi fikk beskjed om at eldste vår neppe ville klart seg ett døgn til hjemme

å herregud!!
Vi leverer hyppige urinprøver på Ida og når hun har disse nyrebekkenbetennelsene sine så har hun også sukker i urinen..bl.a  hun har hatt +4 på det verste på alt av leucocytter, sukker, proteiner og slik..300 i crp, helt borte, kramper av smerter, og uttørket..svart under øynene. Da ble hun lagt inn og legen trodde hun hadde sepsis. Det var fryktelig ekkelt å se på. hasteinnlagt på sykehuset. nå har de jo ikke sjekket blodsukkeret..tror ikke de har vært inne på tanken om diabetes engang..jeg har måtte tipse legene om ting jeg tror kan ha en innvirkning. skremmende.

er ikke uvanlig at det oversees.

Da første av jentene våre fikk dia overså vi det(far har selv dia) og legene overså det.
Storesøster har nemlig cøliaki og er i stor grad arvelig(jentene testes 1 gang i året) og cøliaki og diabetes har svært like symptomer. Utmattelse, vekttap, magesmerter, oppkast..

At jenta vår tissa mye fikk vi egentlig ikke tak i..for ho løp på do fordi ho hadde vondt i magen i følge ho sjøl, ikke fordi ho tissa.
Ho var 6 år og begynte å tisse seg ut om natta igjen..vi trodde det var en reaksjon på at lillesøster var mye syk og fikk veldig mye oppmerksomhet.

Men som sagt, hverken vi eller legene (som vi var hos flere ganger i uka) tenkte at symptomene kom fra dia.

Var ren tilfeldighet som gjorde at vi sjønnte hva det var

Ida ble operert i september 2010, og holdt seg tørr i et halvt år..og hun slet igrunn ikke så mye med nattetissing før operasjonen, men så i mars 2011, så begynte det plutselig.hun tisset seg ut hver natt, måtte vaske dyne og laken hver dag..fikk etterhvert resept på Dry Nites bleier så hun bruker de nå med hell, men det har hendt et par ganger at hun har tisset gjennom de. Uroterapeuten mener dette er fordi kroppen slapper av, og det er ikke unormalt, men jeg får det ikke til å henge helt sammen, det er noe som ikke stemmer..og magefølelsen min har stemt så mange ganger før når det gjelder Ida. Og plutselig så må hun bare tisse..masse...som en foss, og har hendt at hun ikke har rukket å kle av seg.

ta en urinprøve i morgen tidlig og få den sjekket. og få tatt et blodsukker.

Lilja, den første av våre mener de nok har hatt dia hele livet. Var 6 når vi oppdaget det.

Og la meg få høre uansett hva resultatet av prøven blir.

krysser fingrene og ønsker dere lykke til :)

lctj skrev:
ta en urinprøve i morgen tidlig og få den sjekket. og få tatt et blodsukker.

Lilja, den første av våre mener de nok har hatt dia hele livet. Var 6 når vi oppdaget det.

Og la meg få høre uansett hva resultatet av prøven blir.

krysser fingrene og ønsker dere lykke til :)

Ja, jeg skal oppdatere her inne.
Kommer ikke hjem før på ettermiddagen, men du skal få vite.
Tusen takk for alle svar. :)

Jeg har urinstix for sukker, protein, leukocytter etc som jeg har fått av mamma på jobben, derfor kunne jeg sjekke urinen hjemme.  Min jente begynte også å tisse seg ut, men det var nesten 1 år før hun fikk påvist diabetes, men det var på dagtid, ikke kveldstid. Kom deg til legen du...

:)

Back
Topp