Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ingen av barna som har det, men har det selv. Fikk diagnosen når jeg var 10 år. Jeg hadde det i lang tid før det ble oppdaget. Sleit med mye vondt i magen og hodepine. Så kom dårlig matlyst, deretter fulgte det ekstrem tørste og tissing til alle døgnets tider..Først når tørsten og tissing ble et symptom sjekket dem blodsukkeret mitt..*2nydeligejenter* skrev:
har 2 barn med diabetes...og 2 til som produserer for lite insulin og på et eller annet punkt vil få dia.lctj skrev:
Symptomene er ekstrem tørste, tisser mye..barn som er tørre begynner ofte å tisse seg ut igjen..spesielt om natta.
magesmerter, spesielt kraftig etter måltid. vekttap, utmattelse (første av våre diajenter kunne sovne etter barnehagen, vi klarte å vekke henne og få mat i ho på kvelden og sov vidre til neste morgen..og måtte virkelig vekkes etter 14-15 timer søvn)
en av døtrene mine har diabetes 1. Hun fikk det diagnostert 1,5mnd etter at hun fjerna mandlene. Hun var da litt over 4,5 år. Vi merket det kun på tørste og tissing... drakk ofte og mye på kvelden og stod opp om natta å drakk.. men den natta hun var oppe å drakk for tredje gang så ba jeg henne tisse i en kopp neste morgen og fikk målt sukker i urinen (har stix hjemme). Det var fullt utslag... så hun ble sendt til lege hvor fastende blodsukker var 6.8 eller 6.9, og fullt utslag på sukker i urinen. Dagen etter var hun over 11 (ikke fastende). Ved en feil ble vi ikke lagt direkte inn på barneavdelingen, slik at det gikk en uke før barnelegen på sykehuset ringte oss og ba oss komme oss inn på sykehuset med en eneste gang da det hadde skjedd en feil (vikar lege for fastlegen som ikke hadde sendt papirer som hastesak).. da hadde hun 30 i blodsukker...*Aulile* skrev:
Mumfie skrev:
har 2 barn med diabetes...og 2 til som produserer for lite insulin og på et eller annet punkt vil få dia.lctj skrev:
Symptomene er ekstrem tørste, tisser mye..barn som er tørre begynner ofte å tisse seg ut igjen..spesielt om natta.
magesmerter, spesielt kraftig etter måltid. vekttap, utmattelse (første av våre diajenter kunne sovne etter barnehagen, vi klarte å vekke henne og få mat i ho på kvelden og sov vidre til neste morgen..og måtte virkelig vekkes etter 14-15 timer søvn)
Dette gjør hun, og jeg har stilt flere spørsmål rundt dette. Hun er 5 1/2 nå.
Mumfie skrev:
en av døtrene mine har diabetes 1. Hun fikk det diagnostert 1,5mnd etter at hun fjerna mandlene. Hun var da litt over 4,5 år. Vi merket det kun på tørste og tissing... drakk ofte og mye på kvelden og stod opp om natta å drakk.. men den natta hun var oppe å drakk for tredje gang så ba jeg henne tisse i en kopp neste morgen og fikk målt sukker i urinen (har stix hjemme). Det var fullt utslag... så hun ble sendt til lege hvor fastende blodsukker var 6.8 eller 6.9, og fullt utslag på sukker i urinen. Dagen etter var hun over 11 (ikke fastende). Ved en feil ble vi ikke lagt direkte inn på barneavdelingen, slik at det gikk en uke før barnelegen på sykehuset ringte oss og ba oss komme oss inn på sykehuset med en eneste gang da det hadde skjedd en feil (vikar lege for fastlegen som ikke hadde sendt papirer som hastesak).. da hadde hun 30 i blodsukker...*Aulile* skrev:
Oj, det hørtes jo ikke bra ut i det hele tatt.
Hvor har du kjøpt sånne stix foressten? Er det på apoteket?
Jeg prøvde å kjøpe det, men fikk bare beskjed om at jeg må levere urin hos lege..kunne ikke få stix.
lctj skrev:
Mumfie skrev:
Dette gjør hun, og jeg har stilt flere spørsmål rundt dette. Hun er 5 1/2 nå.
ta en urinprøve i mårra tidlig og få den sjekka på legevakta der du bor. Evt ta jenta med og få målt ett blodsukker (et stikk i fingeren)
lctj skrev:
Mumfie skrev:
Jeg prøvde å kjøpe det, men fikk bare beskjed om at jeg må levere urin hos lege..kunne ikke få stix.
Diabetikere får stix på resept...alt av brukerutstyr til barn er gratis.
Få det sjekket ved legevakta, de kan også måle ketoner i urinen, blodketoner og blodsukker.
Mumfie skrev:
lctj skrev:
Mumfie skrev:
Diabetikere får stix på resept...alt av brukerutstyr til barn er gratis.
Få det sjekket ved legevakta, de kan også måle ketoner i urinen, blodketoner og blodsukker.
Tusen takk for svar.
Hjelp, dette hørtes skummelt ut, hva er ketonforgiftning?Mumfie skrev:
Stakar barna dine.
lctj skrev:
Hjelp, dette hørtes skummelt ut, hva er ketonforgiftning?Mumfie skrev:
Stakar barna dine.
Ketonforgiftning får man av å gå med høyt bs over tid (bs over 15) Når blodsukkeret er over 10 begynner man å skille ut sukker i urinen. Er kroppens måte å forsøke å kvitte seg med sukkeret på. Når bs er over 15 over tid får kroppen problem med å varme opp veskeinntaket og tar av reservene(fett) for å gi urinen kropstemperatur. Kroppen kommer i ubalanse og blodet blir surt. Ketonforgiftning er en alvorlig forgiftning.. Vi fikk beskjed om at eldste vår neppe ville klart seg ett døgn til hjemme
ta en urinprøve i morgen tidlig og få den sjekket. og få tatt et blodsukker.lctj skrev:
Lilja, den første av våre mener de nok har hatt dia hele livet. Var 6 når vi oppdaget det.
Og la meg få høre uansett hva resultatet av prøven blir.
krysser fingrene og ønsker dere lykke til :)