Diabetes 1 og gravid

Påskeegget23

Andre møte med forumet
Hei,

Er det andre med diabetes 1 og er gravid? Hvordan har det gått med dere så langt i svangerskapet? Jeg er 6+6, det er ganske tidlig ennå, men syns allerede det er stress med tanke på å holde blodsukker nede, og i disse ukene skal jeg jo ha mindre behov for insulin, men jeg opplever det nesten motsatt.

Hørte med dialege at det å bli sykemeldt er veldig vanlig når man har diabetes og er gravid fordi man gjerne blir veldig sliten av å holde styr på blodsukkeret.

Hadde vært fint å høre erfaringene deres.

Hei,

Er det andre med diabetes 1 og er gravid? Hvordan har det gått med dere så langt i svangerskapet? Jeg er 6+6, det er ganske tidlig ennå, men syns allerede det er stress med tanke på å holde blodsukker nede, og i disse ukene skal jeg jo ha mindre behov for insulin, men jeg opplever det nesten motsatt.

Hørte med dialege at det å bli sykemeldt er veldig vanlig når man har diabetes og er gravid fordi man gjerne blir veldig sliten av å holde styr på blodsukkeret.

Kan fort være man har krav på svangerskapspenger fremfor sykmelding

Trodde at man har krav på svangerskapspenger når det å jobbe er farlig for foster. Men at det et sykepenger når gravide selv er syk/dårlig.

Men er ikke 100% sikker.

Trodde at man har krav på svangerskapspenger når det å jobbe er farlig for foster. Men at det et sykepenger når gravide selv er syk/dårlig.

Men er ikke 100% sikker.
Svangerskapsdiabetes kan bli farlig for fosteret hvis det ikke behandles korrekt, noe som vil si at hvis man ikke kan spise korrekt til korrekt tid, ta pauser og ta medisiner til rett tidspunkt vil jo jobben utgjøre et fare for fosteret

Hei,

Hei!
Er selv type 1 diabetiker og fødte mitt 2. barn nå i januar.
Det vanligste er vel å ha mindre behov for insulin hvertfall i 1. trimester før så å måtte gradvid øke doseringene etterhvert som man kommer lengre og lengre ut i svangerskapet.
Som andre skriver her kan det være lurt å undersøke muligheten for svangerskapspenger fremfor sykemelding.
I mitt første svangerskap ble jeg gradert sykemeldt fra rundt uke 24. Graden av sykemelding ble gradvis justert opp. Jeg slet veldig med søvn som igjen påvirket blodsukkeret.
I mitt andre svangerskap ble jeg også gradert sykemeldt, men da tidligere i og med at jeg også hadde en aktiv 1,5 åring hjemme å ta vare på. Da jeg var på samtale hos jordmor i uke 20 (tror det var rundt denne tiden i allefall) og snakket med henne om situasjonen på jobb med mye stress o.l. Hun foreslo å søke om (40 %) svangerskapspenger. Fikk dette innvilget på bakgrunn av at det ikke varheldig for foster medmye svingninger i blodsukkeret for fosteret. Da jeg bilket 30 uker ble det søkt om 100 % svangerskapspenger.

Du vil få tett oppfølging av diabetessykepleier og/eller diabeteslege (gitt at du bor et sted der dusse er tilgjengelig). I tillegg vil du få flere ultralyder (rundt uke 12, 18, 24, 28, 32 og 36). Som diabetiker er det også vanlig å bli igangsatt i uke 38/39 dersom ikke fødsel starter spontant før dette nettopp pga. utforsringer med blodsukkeret.

Jeg vet at @Maggie86 har hatt lignende problemer med blodsukkeret som du beskriver. Kanskje hun kan dele noen av hennes erfaringer :happy:

Dersom du har spørsmål ang. svangerskap og diabetes og erfaringer rundt dette skal du bare spørre i vei så skal jeg svare etter beste evne ;)

Hei,

Hallo :) dia 1 og gravid med mitt andre barn ❤️ er i dag 9+5 og i begynnelsen trengte jeg det dobbelte av insulinet jeg brukte før jeg ble gravid. Dialegen min sa også at det var vanlig å gå ned i 1 trimester og så gradvis øke. Men jeg har i mine begge svangerskap måtte øke veldig i begynnelsen for så å minske :) basal dosen i lantus eller trediba eller hva du bruker er avgjørende. Her har jeg økt kanskje 20% og det gir meg drahjelp gjennom dagen/natten. Og nå trenger jeg ikke12 enheter med fiasp på 1 brødskive:p

Jeg har vært sykemeldt siden jeg fant ut at jeg var gravid. Og nå har jeg fått innvilget 100% svangerskapspenger frem til perm❤️
Du burde gjøre det samme ❤️ det går bra :)

Det som kan skje er at babyen din blir veldig stor , og at om du har hatt veldig høyt blodsukker før du ble gravid kan fosteret ha avvik. Men det er så sjeldent. Så. Ta det helt med ro ❤️

Å ja det er din sykdom. Er ikke farlig for foster at du har diabetes. Fosteret styrer og regulerer sitt eget blodsukker.
Ikke hør på skremsel historier.
Man har krav på svangerskapspenger også om jobben ikke kan tilrettelegge for at du får til sykdommen din. ❤️ du skal ha tid til å spise og regulere blodsukker og hvile deg. Har du høyt blodsukker under fødsel og siste trimester så kan baby og ofte får lavt blodsukker etter fødsel:)

Det vanligste er sykemelding men om legen din eller jordmor er god på sånne søknader klarer de å gjøre det slik at du får det ;) lykke til ❤️

Last edited:
Back
Topp