Devon rex, var det de som var så allergivennlige?

Buffeluremamma

Forumet er livet
ja?

Sibir katt er allergivennlige, de mangler et protein i spyttet sitt som de legger igjen i pelsen når de vasker seg. Det er som oftest det proteinet katteallergikere reagerer på . Så 70% av katteallergikere tåler Sibir.

Devon rex er jo en rase med lite pels, så for noen, men absolutt ikke alle, kan det være en allergi vennlig rase.

Allergikere reagerer oftere på kattunger enn på voksne katter, så det er viktig å huske også.

Og forresten, devon rex er en super herlig rase [:D]

Det var sånn det var[:D]
Håper du var logga på seh.
Ser det er ei på finn som annonserer etter fòrplass til to stk hunnkatter 8 mnd gamle.
Hun skal ha ett kull på hver av de, også overføres katten i sin helhet.
Må si det frister veldig, da dette er en av de få rasene jeg i det hele tatt kan vurdere å ha i hus.

Men hva tenker du?
Om to katter, to kull, ei litta ei på ett år og en til på vei (juli)
De blir jo selvstendige på en litt annen måte når de er to, og man har mer frihet, men vil det bli "å ta på seg for mye"?

Noen kan reagere på de, andre ikke.

Jeg er veldig allergisk mot katt selv. Men har prøvd å være i samme hus/rom som mange Devon rex katter (var 17 katter til sammen, hos en dame som drev med katteoppdrett), regaerte ikke. [:)]

Var fantastisk å kose med så mange katter, og ikke hovne opp eller reagere i det hele tatt.
Vanligvis begynner jeg å klø, hovne opp i øynene og sliter med å puste hvis jeg er i nærheten av katter. [&o]

Men det skjedde ikke da jeg koste med Devon rex kattene. [:D]
Herlige katter er de. Så varme og deilige å ta på, og så er de så barnevennlige også. [:)]

ORIGINAL: Tidligere medlem

Noen kan reagere på de, andre ikke.

Jeg er veldig allergisk mot katt selv. Men har prøvd å være i samme hus/rom som mange Devon rex katter (var 17 katter til sammen, hos en dame som drev med katteoppdrett), regaerte ikke. [:)]

Var fantastisk å kose med så mange katter, og ikke hovne opp eller reagere i det hele tatt.
Vanligvis begynner jeg å klø, hovne opp i øynene og sliter med å puste hvis jeg er i nærheten av katter. [&o]

Men det skjedde ikke da jeg koste med Devon rex kattene. [:D]
Herlige katter er de. Så varme og deilige å ta på, og så er de så barnevennlige også. [:)]

Så godt å høre[:D]
Ønsker virkelig at barna skal få vokse opp med dyr, så dette er liksom håpet mitt.
Enten devon rex eller sibirian.
Ser dette som en gylden mulighet[:D]

Devon rex er en aktiv og sosial rase, de liker ikke å være aleine, så om du skal skaffe deg en devon så er det jo kjempe lurt å få to, da har de mye selskap i hverandre!

Det er litt forskjellig hvordan oppdrettere gjør det når de har hunnkatter på fòr, noen lar hunnkatten få kullet hos fòrvert, mens noen oppdrettere tar hunnkatten hjem til seg.

Å ha kull er veldig kjekt, men det er også mye arbeid, men det kommer jo også an på hvor mange kattunger som blir født, men devon er ikke den rasen som føder flest, mener gjennomsnittet ligger på rundt 4-5 unger pr. kull.

Den første tiden ligger de jo bare i kassen sammen med kattemor og får får melk, og kattemor gjør rent etter de, men det er viktig å veie de hver dag for å se at hver enkelt av de går opp i vekt.
Etter noen uker så begynner de å bevege seg utenfor kassen, da er det vikitg å legge forholdene tilrette slik at de blir dotrente. De skal fortsatt veies jevnlig. + at de skal ha ormekurer ganske hyppig de første 3 mnd.
Når man har kattunger er det også viktig å holde det rent, matskåler og vannskåler må vaskes hver dag, og dokassene må tømmes hver dag + vaskes når det trengs.
Det er også viktig å bruke tid på kattugene, så de blir sosiale og trygge vesener, la de bli vant til lyder, kos og stell.
Den første stunden er det veldig greit å ha kattungene på et eget rom, som gjerne kattemor kan gå ut og inn fra som hun vil.
Det er viktig å følge med de hver dag for å se at alle er friske og raske.

På denne tiden i fjor hadde jeg 12 kattunger + de voksne- da støvsugde jeg hver eneste dag og vasket gulv minst 2 ganger i uken.

Så man må være forberedt på en del arbeid i 12-14 uker, men det er jo også kjempe kjekt med kattunger [:D]

Er det du eller barna som har katteallergi?

Det er viktig å huske på at selv om du ikke reagerer på de to voksne hunnkattene, så kan det komme noen i kullene som du kan reagere på. For det er desverre ikke sånn at hvis du tåler en devon rex, så tåler du alle....

Rundt 5-6000 for en kosekatt [:)]

Er litt forskjellig hva som er med, men stamtavle, NRR kontrakt, 1. vaksine, id chip, ormekur er for meg en selvfølge. Noen leverer også ferdig kastrert.

Devon rex, Cornish Rex, og sibirkatt. De kan være allergivennlige.
har en kompis pluss begge barna hans som er veldig allergiske mot mine katter, men har selv Rex'er og reagerer ikke på dem[:)]
Heller ingen av våre venner som er på besøk der. så jeg har faktisk tilgode å kjenne noen som reagerer på Rex'er[:)]

Var på utstilling i helga, og fikk skikkelig lyst på rex jeg også. av alle rasene der så utmerket de seg som så utrolig trivelige katter. våkne, livlige og taklet stresset vannvittig bra[:D]
Så visst du kan få en god deal så hadde jeg absolutt gått for en!
Min kompis sine er så utrolig gode og følsomme. de er spinnville og leker masse med barna, samtidig blir de helt rolige og omtenksomme hvis barna feks er syke eller lei seg...[:)]

Det som er viktig når man er allergisk og vurderer å prøve å få seg en katt, er å teste seg mot disse spesifikke kattene.

Nå er mine erfaringer kun fra Sibirkatt da, men det er i alle fall veldig ulikt hvordan en allergiker reagerer. Voksne kastrerte hannkatter reagerer man gjerne mindre mot enn man gjør mot kattunger eller fertile hannkatter.. Og man kan reagere forkjellig fra katt til katt, muligens avhengig av linjene de kommer fra..

Seriøse oppdrettere ønsker i alle fall at allergikere skal teste seg ut grundig mot kattene før man eventuelt kjøper dem (eller har dem på fôr). For det er en ekstra påkjenning både for katt og oppdretter hvis det viser seg at ny eier ikke tåler dem alikevel, og man må flytte på kattene igjen..

Back
Topp