Dette veier graviditeten....

*Snuppo+1+1*

Forumet er livet
VIP
Uke 10:
- baby: 5 gram
- morkake: 20 gram
- fostervann: 30 gram
- livmor: 140 gram
- økning i brystvev: 45 gram
- økt blodvolum: 100 gram
- veskeansamling: 100 gram
- ekstra fettvev: 210 gram
Totalt: 650 gram

Uke 20:
- baby: 300 gram
- morkake: 170 gram
- fostervann: 350 gram
- livmor: 320 gram
- økning i brystvev: 180 gram
- økt blodvolum: 600 gram
- veskeansamling: 500 gram
- ekstra fettvev: 1580 gram
Totalt: 4000 gram

Uke 30:
- baby: 1500 gram
- morkake: 430 gram
- fostervann: 750 gram
- livmor: 600 gram
- økning i brystvev: 360 gram
- økt blodvolum: 1300 gram
- veskeansamling: 800 gram
- ekstra fettvev: 2760 gram
Totalt: 8500 gram

Uke 40:
- baby: 3500 gram
- morkake: 650 gram
- fostervann: 800 gram
- livmor: 970 gram
- økning i brystvev: 405 gram
- økt blodvolum: 1250 gram
- veskeansamling: 1300 gram
- ekstra fettvev: 3200 gram
Totalt: 12.075 gram

Det er klart noen legger på seg mer og mindre enn andre, og det der ikke noe galt i dette. Men jeg er rimelig sikker på at flere enn meg har lurt på hvor mye selve graviditeten veier!

Jeg har gått opp seks kilo, så fint for meg :) Og ja jeg synes det var god info :)

Gikk opp 2 kilo jeg.

Det der er iallefall en sånn generell sak, men klart det finnes variasjoner der også:)

Morkaka mi veide 1,2 kg, f.eks, nesten dobbelt så mye som "normalen".

Kjempebra informasjon og supert med litt cirka-tall! 

Har inntrykk av at det er om å gjøre å gå opp minst mulig i svangerskapet, enda man vet det ikke er særlig bra... 

Labambie skrev:

Har inntrykk av at det er om å gjøre å gå opp minst mulig i svangerskapet, enda man vet det ikke er særlig bra... 

Det stemmer jo ikke. For meg som er overvektig fra før, så er det veldig bra å gå opp minst mulig. Babyen har mer enn nok å ta av.

Labambie skrev:

Og korfor er det ikkje bra? Om man er normalvektig så har man så klart "behov" for å legge på seg men om man har for mykje av det gode, er det ingen behov for å gå opp mange kg. Eg er overvektig og gjekk opp 8 kg første svangerskap og 3 kg i andre svskap. Ingen kvalme eller oppkast, bare veldig bevisst på det eg putta i munnen. Barnet tar det det trenger

Lissyjane skrev:

Labambie skrev:

Det stemmer jo ikke. For meg som er overvektig fra før, så er det veldig bra å gå opp minst mulig. Babyen har mer enn nok å ta av.

Man skal iallefall ikke bevisst slanke seg når man er gravid. 

Lissyjane skrev:

Labambie skrev:

Samme her.. Jeg har gått ned 6 kilo, babyen har det så fint atte :) Alle er forskjellige!!!!!!!!!!!!!!

Jeg gikk ikke særlig opp da jeg var gravid med hyperemesis, men jeg gikk ned nesten 12 kg rett etter fødsel, og det skjønner jeg nå :D

Veldig kjekt å se det slik da :)

Labambie skrev:

Lissyjane skrev:

Labambie skrev:

Man skal iallefall ikke bevisst slanke seg når man er gravid. 

Nei, men ingen som snakket om slanking. At man ikke går opp i vekt er jo bare bra om man har litt ekstra. Men man må jo få i seg det man trenger da selvfølgelig .. Er veldig glad for min egen skyld :) Sissel har en drøm om å komme hjem, jeg har en drøm om å bli slankere :p Ikke i graviditeten da, men etterpå liksom :p

Jeg elsker hver kg jeg går opp jeg da!! Tror både legen og jormoren ler når jeg jubler høylytt over de kiloene jeg har lagt på meg:) Men jeg har ikke lagt på meg nok, så får håpe kiloene strømmer på:) Dette var en fin info:)

Lissyjane skrev:
Jeg har gått opp seks kilo, så fint for meg :) Og ja jeg synes det var god info :)

Jeg er 30 uker på vei på fredag,og jeg har gått opp ca.7-8kg.
Så stemte bra hos meg.

Likte denne infoen også. 
Samboeren min skjønte nå hvorfor det er litt slitsomt å gå med mage,når han fikk vite ca hva ting veier:)

Stemmer ganske så riktig på meg. gikk opp 14 med nr 1 og la igjen 7 på føden og de 7 andre rant av meg den første uka :D

tror også det varierer veldig fra person til person og det gjør det jo også.

jeg gikk opp 5 kg forrige svangerskap.. gutten veide 4.2 kg! =) hehe 

Kjekt med en sånn generell sak! :)

*Snuppo+1+1* skrev:

Lissyjane skrev:

Jeg er 30 uker på vei på fredag,og jeg har gått opp ca.7-8kg.
Så stemte bra hos meg.

Likte denne infoen også. 
Samboeren min skjønte nå hvorfor det er litt slitsomt å gå med mage,når han fikk vite ca hva ting veier:)

Så flott da. Her skjønner faren knapt hvordan jenta kom inn i magen min .. Såeh.. jada så.. neida så

Ikke lurt så veldig på det, men jeg synes det er bra å bevisstgjøre enkelte, for jeg kjenner jeg blir på grensa til irritert når jeg hører folk syte over at de har gått opp 10 kg i svangerskapet.
Så bra, tenker jeg da.

Kjekt og se tall på det :)

Selv hadde jeg gått opp 2 kg når eldste mann (3.3kg) ble født 16 dager over terminen.
Med andremann hadde jeg ikke lagt på meg noe i hele tatt når han ble født 12 dager over tiden, han veide da over 4.5 kg og morkaken veide 1100gr...

Så jeg har  gått ned i  begge svangerskapene.
(jeg gikk ikke inn for og slanke meg, pga bekkenløsning var jeg invalid og kunne knapt gå, og jeg spiste det jeg hadde lyst på).

Back
Topp