Dette med uker og måneder...

MNJ

Elsker forumet
Skjønner ikke helt hvordan de regner dette! For når jeg bruker terminkalkulatoren her inne så er jeg i uke 38+4 i dag, termin er jo 5. juli. Men i følge legen er jeg i uke 38+1 i dag?
Første barnet mitt ble født på termin, og da skal man jo være i uke 40+2... men i journalen står det at hun var født i uke 39+6? Someone please enlighten me....[:D]

De internasjonale målene for termindato er 40+0, så det er det tickeren går etter tror jeg.  I Norge går de etter to forskjellige mål(!), 40+2 noen steder, og her hvor jeg bor er det 40+3. Det er nok derfor du har fått så mange ulike datoer å forholde deg til.

Litt irriterende at det skal være forskjell over landegrenser, og til og med i samme land..

Hmmm, tror det kan være fordi man bruker forskjellige kalendere. Noen regner svangerskapet til å være akkurat 40 uker og andre både 40+2 og 40+3.  Jordmora og legen min er f.eks aldri enige. Selvom det er akkurat 2 uker mellom besøkene hos de så ligger eg en uke bak hos legen siden eg kommer dagen etter ukeskift.

De regner jo hvor langt du er kommet utifra UL-termin datoen og da kan det stemme at du brukte 40+2 når du tenkte at barnet var født til termin, men at legen brukte 40 uker akkurat?

Det kommer rett og slett an på hvilket terminhjul legen/JM har! (noen hjul sier 40+0, andre 40+2 og endre igjen 40+3)
For som det sies over her, regner vi 40+2 i Norge og 40+0 i veldig mange andre land.
Dette er jo da bare gjennomsnittlige svangerskapslengder, og den er visst i ferd med å øke så vidt, derfor begynner de å blande inn 40+3 også....
Og alt er sikkert bare for å forvirre oss stakkars gravide![8D][:D]

Back
Topp