Dette med svangerskapsuker...

Trøndermammasnart

Andre møte med forumet
... jeg har aldri skjønt det jeg. I dag er jeg 7+6 uker, er jeg da i svangerskapsuke 7 eller 8? Hvordan regnes dette? Ser jo at folk skriver at de er f.eks. 20 (19+3) uker gravid.

Noen som vil forklare det med teskje?

Dette er veldig komplisert synes jeg også. Men jeg har forstått det slik at når du er 7 + 1, 2, 3 osv så er det din 8'ende uke som gravid. Når du går over i 8 + 1, 2 osv er det din 9'ende uke.

Du er i åttende uke, fordi den første uka er jo fra 1-7 dager. Så på dag 8 er du 1+1, du er 1 uke gravid, men du er i den andre uka. Så jeg skiller litt mellom å si at jeg er sju uker eller i åttende uke.

Som hun skriver over, er du 7+2 er du 7 fullgåtte uker, altså inne i den 8.uka så da sier du 8uker.
Jeg syns d bare er lettere å tenke; jeg er 6+3 ;p

Jeg sier 7 uker så lenge jeg er 7+noe. Så selv om jeg er 7+6 i dag, så tenker jeg fortsatt 7 uker. I morgen er jeg 8+0, så da går jeg inn I den 8. uka i mitt hode. Synes det er lettere å tenke sånn :)

Jeg sier 7 uker så lenge jeg er 7+noe. Så selv om jeg er 7+6 i dag, så tenker jeg fortsatt 7 uker. I morgen er jeg 8+0, så da går jeg inn I den 8. uka i mitt hode. Synes det er lettere å tenke sånn :)

Det er rett å si at du er sju uker, for det betyr noe annet enn den sjuende uka. :) blir som å si at vi lever på tjuetallet, eller i det tjueførste århundret :)

Det er rett å si at du er sju uker, for det betyr noe annet enn den sjuende uka. :) blir som å si at vi lever på tjuetallet, eller i det tjueførste århundret :)
Hurra - Da har jeg i allefall skjønt noe ^^,
Har borderline dyskalkuli, så dette med tall er ikke min sterkeste side.. =P

... jeg har aldri skjønt det jeg. I dag er jeg 7+6 uker, er jeg da i svangerskapsuke 7 eller 8? Hvordan regnes dette? Ser jo at folk skriver at de er f.eks. 20 (19+3) uker gravid.

Noen som vil forklare det med teskje?

jeg skjønt ikke det selv før hehe. Skal si det på enkelt måtte. Er du 7+6 vil det si du er 7 uker og 6 dager. Skjønte du nå? :D

Back
Topp