Dette med størrelse på magen...

Sulemu

Forelsket i forumet
Januarhula 2014
Jo nærmere termin vi kommer jo mer bekymret og LEI MEG blir jeg hver gang folk påpeker at "du har jo nesten ikke mage"!
Har ikke vært på UL siden uke 22, naturligvis. Det har jo ikke vært noen grunn til ekstra UL, og lille følger sin egen kurve helt perfekt. Alle SF-mål har lagt på den røde streken i helsekortet.
Jeg har likevel mareritt om at det kommer en altfor liten baby ut til termin pga at jeg blir usikker av alle kommentarene. Fryktelig frustrerende for en førstegangsfødende. Det er på en måte i utgangspunktet litt surrealistisk å se for seg at JEG skal føde en baby. Så jeg tenker som så at noe må jo være feil, for så heldig kan ikke JEG være, at jeg får en helt perfekt sønn... Helt håpløse tanker.
JM bare rister på hodet, og sier til meg at jeg må ikke høre på folk. At jeg har et sv.skap helt etter boka, og at folk som tror magestørrelse har noe å si ikke har peiling på hva de snakker om.

Skjønner ikke hvorfor folk må si sånt... Vi er alle forskjellige, forskjellige sv.skap og forskjellige mager, men jeg klarer ikke å bli fortrolig med at jeg er "så liten"... :(

3 uker til termin forresten!

Blir oppgitt av alle som berre MÅ ha ei meining om magane våre.. Det e ikkje so lenge sidan eg traff ei venninne i byen, der venninna hennar (som eg aldri har møtt før) meinte at eg umuleg kunne ha 8 veker att, for eg hadde jo knapt nok mage! Har lagt på den raude streken på SF-måla heile vegen.. Har ganske lang overkropp og sterke magemusklar, so enn so lenge bærer eg lille snupp 'inni' meg..
Prøv å ignorer sånne idiotar, og hør på det jordmor seier. Hvis ho er fornøyd er nok alt i orden :)

Jeg får høre motsatt., "du venter vel tvillinger du".., "hvor langt på overtid er du?"... Så lei av å høre hvor himla svær jeg tydeligvis er..!

Jeg får høre...har du ikke født ennå...du kan ikke ha leenge igjen osv....dette har jeg hørt siden oktober...har termin 22.01....blir sur :-(

Hahaha...alt folk skal legge seg borti! Helt utrolig.. Bare ikke å bry seg, enklere sagt enn gjort sikkert, men det må jo være litt spesielle folk som sier sånt..

Ysj :( skjønner ikke hvorfor folk skal si slikt?! Skjønner de ikke at ord faktisk sårer?!
Jeg har fått gjennom hele svangerskapet:
Oi, du er svær! Sikker på at det er 1?

Fy søren å du vokser, du kommer til å få en monster unge!

Oi, du kommer til å få en vanskelig å tung fødsel så stor som du er!

Irriterende at folk ikke skjønner :/
Bare drit i dem :) :) Du er fin som du er <3

Ja dette er over middels irriterende! Jeg føler meg som en hval fordi folk sier jeg har forandra meg så mye liksom. En som trodde jeg hadde termin i oktober, jeg har termin 10. Januar. Flere som har sakt oi har du bare gått opp 17kg. Jeg har gått opp 21 kg. Ikke fett!
Wow så hoven du er i ansiktet. Shit du er fødeklar eller. Til og med venner(mannfolka) som har lurt på om jeg har fått masse strekkmerker?
Det er press både fra fagfolk og folk rundt. Man blir deppa!
Tenker bare. Drit og dra! Jeg er absolutt helt normal :/

Folk tenker ikke lenger enn hvor lang nesa er av og til. Sannsynligvis mener de at du er liten som et kompliment, selv om det ikke oppfattes sånn. Du må bare prøve å heve deg over det og stole på at jordmor hadde sendt deg til ekstra UL for vektkontroll dersom hun hadde mistanke om at det var nødvendig.
Gleder meg til å høre vekta på lille etter at du har født nå:-)

Jeg blir kjempe kry når folk nevner magen min. Tenk at de bryr seg, jeg blir helt rørt. Love...
Det som bekymrer meg er at legen min sier at beibisen ikke vokser som den skal. For 3 uker siden var den 1730 gr og nå 1833 gr, nå er jeg i uke 34:(:(:(
Jeg bare håper at de kalkuleringene er feil

Fra mobil enhet

Jeg får høre hele tiden at jeg er så svææær, at det må være to der inne, at det ikke kan være meningen at jeg skal gå helt til termin, at terminen må være feil osv osv.. Er så leeeei! Har høyt symfysemål, ligger langt utfor normaltfeltet på det skjemaet, så magen er stor. Men alt er som det skal, har vært til ultralyd på nytt. Babyen er litt større enn gjennomstnitte, men ikke noe kjempebaby og alt er ellers som det skal. Føler meg jo enorm, og det blir nesten ett ork å bevege seg blant folk, når folk er så flink å fortelle om hvordan min kropp ser ut! Skjønner ikke hvorfor folk syns det er greit å kommentere kroppen til folk høylytt i folkemengder, har så lyst å hive en kommentar tilbake noen ganger :P

Ja, tror folk mener det som et kompliment uansett hva de sier :) for mange sier til meg at jeg har liten mage :) Mens andre sier den er stor :) så tror at folk bare glipper ut av seg det de tror du vil høre :P de skjønner det sikkert bare ikke sjøl at man helst kanskje ikke vil høre noe om det :) kan heller si man har fin mage, og ikke noe om størrelsen!! :)

Sent from my iPad using BV Forum

Det er jo alltid like hyggelig med den "åj! Nå har du blitt stor" "nå kan det vel ikke være lenge igjen" hater at folk skal kommentere så mye! Det er magen og navnet til babyen som alle skal ha en mening om! Og så klart dele høyt og tydelig! Blir skikkelig irritert!! Jeg føler meg stor og svulmen opp nok fra før av, jeg er ikke blind!

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app

Jeg liker hvis noen nevner størrelsen på magen min, blir trist hvis ikke.
Hvis man skal ta lærdom av forumet så er det best å gå en annen vei og late som om man ikke ser den gravide kvinnen, fordi det kan såre henne dersom man sier noe eller ikke sier noe. Man vet rett og slett ikke hva som er best...:oops:
Snufs.
Jeg er enig med Tuppelura92, folk flest (deriblant meg selv) sier ting som brae komplimenter (mener bare godt), og som bare ønsker å være hyggelige. Men man skal vist ikke det. Det er vel derfor jeg sjelden høre noe som helst om at jeg er gravid eller ser gravid ut. Som sagt blir jeg trist av det, vil aller helst fortelle alle hvor lykkelig jeg er at jeg snart skal ha barn...
Men det er vel best å ha det for seg selv. :confused:

Fra mobil enhet

Last edited:
Hvordan man reagerer på det kommer sikkert ann på hva som blir sagt. Har ikke hørt en eneste gang at jeg har fin mage eller ser bra ut, har kun fått høre at jeg er svær.. For all del, går helt fint med en ukentlig kommentar. Da kan jeg godt le litt av sprettballmagen selv. Men når det blir HVER GANG jeg beveger meg ut, så blir det slitsomt. Føler heller ikke at det er ment som ett kompliment.. For en stor flott mage, er ett kompliment. Du er jo blitt svææær, skal du virkelig gå gravid i 3 måneder til??? Du ser jo ut som om du skal sprekke når som helst!! ( Har hørt det siden jeg var 6 måneder ja), føles ikke som ett kompliment.. Ikke tørr jeg si så mye heller, for som gravid er jeg jo hormonell og følelsene mine er jo veldig overdrevet da :P

Det skal jo ikke mye til å få en kommentar som KAN taes feil til å forståes som noe fint. Legger man på en "possitiv" sammen med kommentaren om magen f.eks er det ingen som tar det feil. "Så fin og stor mage", "så liten og søt mage".. Det er noe jeg skal passe på når jeg møter andre gravide fra nå av! For selvom jeg mener det som et kompliment er det ikke sikkert det oppfattes slik for den gravide som får masse kommentarer, eller kanskje ikke får noen... Og er man usikker kan man si "så fin mage! Hvor lenge har du igjen?" For sier man ikke noe om at personen er gravid heller så kan det lett bli til at den gravide føler seg utilpass og som om det er noe man ikke gidder snakke om...

Jeg mener også at det er forskjell på hvordan man formelerer seg! Det er jo alltid hyggelig med noe tilbakemelding, folk må jo forstå oss gravide rett. Fokuset er magen og alle mener noe om denne magen eller om fasongen. Det er ikke det i seg selv som trenger og være negativt. Det er hvordan man sier det. Det jeg mener er at en gravid blir jo som regel fornøyd hvis en hører at man gløder og ser så frisk og bra ut. Eller at man kler den store flotte magen så godt. Hvorfor må folk liksom alltid trekke frem det opplagte i en kommentar. Jo,ja jeg vet jo at jeg er gravid og har mage liksom, hva mener du? Ser jeg stor ut eller? Ser jeg bra ut? Vi tenker jo slik;-)
Generellt vurderer ikke jeg folk til vanlig i forhold til at de har gått ned mye for eks. Har en person gått ned mye. Spør jg ikke om hvor mange kilo er bort? Jeg sier heller at så utrolig flott du ser ut, eller den fargen på genseren kledde du virkelig.
I dagens samfunn spør vi på gaten om mye personlig. Man kan innlede ett spørsmål med og høre hvordan det går med personen. personen kan selv velge og utdype personlige fakta.
Men en ting vi må tåle er jo hvis vi spør om folk ser at du har gått opp mye. Da må man jo tåle og høre at ja du har jo gått opp så klart. Du er jo gravid.

Jeg har fått høre mange ganger at jeg har så fin og liten mage, og det er helt greit. Et par-tre ganger de siste ukene har jeg fått høre "Du har så liten mage, er du sikker på at alt er greit" i negative ordlag, ei jeg møtte ville ha "bevis" på at jeg var kommet så langt som jeg sa, for hun trodde meg ikke. Det var ikke så hyggelig, og får meg til å tvile litt. Samtidig så vet jeg at magen min vokser som den skal, jeg ligger enten helt i toppen, eller rett over det skraverte feltet på skalaen, og den følger kurven sin fra gang til gang.
Jeg er kjempefornøyd med magen min, og synes den er kjempefin, og synes det er hyggelig at noen kommenterer - i positive ordlag!

Jo nærmere termin vi kommer jo mer bekymret og LEI MEG blir jeg hver gang folk påpeker at "du har jo nesten ikke mage"!
Har ikke vært på UL siden uke 22, naturligvis. Det har jo ikke vært noen grunn til ekstra UL, og lille følger sin egen kurve helt perfekt. Alle SF-mål har lagt på den røde streken i helsekortet.
Jeg har likevel mareritt om at det kommer en altfor liten baby ut til termin pga at jeg blir usikker av alle kommentarene. Fryktelig frustrerende for en førstegangsfødende. Det er på en måte i utgangspunktet litt surrealistisk å se for seg at JEG skal føde en baby. Så jeg tenker som så at noe må jo være feil, for så heldig kan ikke JEG være, at jeg får en helt perfekt sønn... Helt håpløse tanker.
JM bare rister på hodet, og sier til meg at jeg må ikke høre på folk. At jeg har et sv.skap helt etter boka, og at folk som tror magestørrelse har noe å si ikke har peiling på hva de snakker om.

Skjønner ikke hvorfor folk må si sånt... Vi er alle forskjellige, forskjellige sv.skap og forskjellige mager, men jeg klarer ikke å bli fortrolig med at jeg er "så liten"... :(

3 uker til termin forresten!
jeg var ikke stor med datra mi. ble en del større den siste mnd men alle sa jeg hadde liten mage, jeg hadde ikke mage i det hele tatt før nermere 6 mnd.....denne gangen er magen mye større en sist å nå kommenterer alle, oji blir stooor baby, er du sikker på det ikke er to??osv... magen har ikke no å si. sist fikk jeg ei på 3705 å ser ut som det blir no alla samme str nå. magen strekker seg ulikt om det er første eller andre barnet. og hva som er vanlig i din familie. kanskje mamman din var veldi liten med sin første også?:)

Tror nokk ikke du trenger og bekymre deg :)
Jeg har kjeeeempe stor gravid mage, men babyen er litt mindre en gjennomsnittlig.

Back
Topp