Dette med foreldrepenger...Må ha det inn med teskje!

hønepøne

Andre møte med forumet
Kan jeg spørre hva dere har valgt?
80 eller 100%? Fordeler, ulemper?
Vi er så i tvil om hva vi skal velge...
Jeg har ikke oversikt over hva inntektsgrunnlaget mitt fra mnd til mnd er da jeg har vært delvis og helt sykemeldt siden februar, og fått litt fra arbplassen og litt fra Nav. Kun fått en større utbetaling fra Nav (1.3.2013-19.05.2013) for å ha vært sykemeldt 50 fra en jobb, 100% fra en annen, så 75% og 100%, også tilslutt 100% på begge to. Såååeh, jeg sliter litt med å finne ut akkurat hvor mye grunnlaget mitt er pr. mnd.

Vet ikke om det gjelder alle, men i mitt tilfelle fikk jeg utbetalt ca 15.000 mer når jeg tok 100% sist, fremfor 80%. Altså, at en får totalt mer penger med kortere perm..

Men jeg skal ta 80% denne gang selv om det blir mindre. Får jo noen måneder lengre perm, så jeg synes det er verdt å hå hjemme lenger tross mindre penger.. :-)

Jeg valgte 100% dekning pga penger. 49 uker er uansett ikke ille.

Gutt født 09
Lillebror ventes aug/sept

Jeg har også valgt 100% lønn + at jeg tar ut 10 uker perm uten lønn.

Lønner seg å ta 100% og heller spare seg opp "lønn" og ta ulønnet permisjon på slutten! Jeg får ca 8000 mer i måneden med 100% enn 80% :)

Termin 7.juli

Jeg skal ta 100% lønn og 80% lønn+ to måneder uten lønn i mai og juni neste år. I juli har jeg ferie uansett (barnehagen er stengt), så planen er at mannen min skal ta ut noe ferie i juni, og begynne permisjonen i juli...dermed får vi to lange måneder sammen alle tre :)

Jeg ønsket å ha 100% lønn +perm uten lønn fordi jeg ville ha 100% feriepengegrunnlag. Mannen min tjener dobbelt så mye i april, mai og juni enn de andre månedene i året, så det ville vært for dumt om han skulle gå hjemme på våren. I tillegg har jeg noen grunner som er jobbrelaterte også ;)

Rett meg gjerne om jeg tar feil: Hvis du velger 80% lønn, får også barnets far 80% lønn når han har permisjon. Veldig mange arbeidsgivere dekker de 20% faren ellers ville tapt. Er lurt å undersøke om arbeidsgiveren dekker de prosentene før du bestemmer deg.

Rett meg gjerne om jeg tar feil: Hvis du velger 80% lønn, får også barnets far 80% lønn når han har permisjon. Veldig mange arbeidsgivere dekker de 20% faren ellers ville tapt. Er lurt å undersøke om arbeidsgiveren dekker de prosentene før du bestemmer deg.

Dersom du tenker på det jeg skrev ovenfor med at mannen min tjener bedre i april, mai og juni; så er det fordi han får provisjon av møtene han er med på i denne perioden ;) Så dette vil ikke arbeidsplassen dekket. Om du ikke henviste til meg, så skjønte jeg ikke helt hva du mente? Litt usikker på alle disse reglene jeg :/

Her er det bare jeg som har krav på foreldrepenger, og jeg har valgt 100% :) Hvis ikke hadde vi ikke klart oss :)

Vi har også valgt 100% dekning siden man får mer utbetalt da. Jeg skal i tillegg ha noe ubetalt permisjon :-)

har valgt 100% dekning.
Som det blir sagt over her, så lønner det seg ift hvor mye en får utbetalt å du kan heller spare å ta ulønnet permisjon etterpå om du ønsker det :-)
Mtp grunnlag, så er sykepenger grunnlag for foreldrepenger, så det har ikke noe å si om du har vært sykemeldt i svangerskapet.

Back
Topp