Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ja jeg skjønner det og jeg vet det!! det var ikke det som var poenget mitt, men det skjønner ingen!! åååh......dollygirl skrev:
Jo, jeg skjønner hva du mener. Vi ser jo av tråden at her er mange følelser i sving.Sylvia80 skrev:
Jeg håper og tror jeg ville beholdt, for tror ikke jeg hadde klart å ta abort.
Når det er sagt skal jeg jo tross alt ta meg av gutten jeg allerede har også, og et barn med Downs, samme hvor stor solstråle det er, så er det mye arbeid.
HVILKET LIV barnet får: Jo, noen kan være helt friske og holde seg slik. MEN, dessverre er det sånn at en veldig stor prosent av barna med Downs, utvikler andre følgesykdommer. Dette har jeg sett selv med egne øyne, jeg jobber på sykehuset. Der er ofte innlagt mennesker med Downs, som har problemer med gjentatte lungebetennelser, lungesykdom, mage/tarm-sykdom, forstoppelse, og ofte så er de redde og forstår ikke hva som skjer. Det er bare noen av de tingene som kan følge et menneske med Downs. Dessverre innebærer genfeil ofte andre ting enn bare det syndromet kalles. Mange har også store problemer med følelseslivet sitt og aggresjon. Noen klarer seg helt fint. Men jeg vet ikke om jeg hadde turt å gamble på at mitt barn ville fått det fint. Jeg vet bare ikke.
Så det handler ikke bare om å få en solstråle, men meget potensielt, få et sykt barn som er inn og ut av sykehus og må oppleve mange vonde ting. I tillegg en stor belastning på familie, og konflikter innad om ikke alle er innstilt på å stille opp 100 %. Og har man barn fra før, vil de ofte bli tilsidesatt, ikke fordi man gjør det med vilje, men fordi det er en krevende situasjon. Jeg håper jeg aldri kommer i den situasjonene der jeg må ta et slikt valg. All ære til de som står i den situasjonen. Man må velge det som fungerer for seg og sine. Og jeg dømmer ingen...
Ja, som vi ser av responsen her så er dette et vanskelig og følsomt tema. Syns også derfor det kan være litt ekkelt å disuktere det på et nettforum. Det er fort gjort å bli misforstått eller at det blir en het diskusjon av det. Jeg tror nok ikke at DollyGirl mente at ungen ville få et dårligere liv men at livet blir annerledes, for alle som er involvert.Babylykke81 skrev:
Dette er en sak som jeg ikke tror man kan diskutere seg til et fasitsvar, fordi det er så utrolig personlig hva man føler rundt det. Noen ville aldri i verden tatt abort om de visste at det var kromosomfeil, mens andre hadde gjort det fordi det er det som er riktig for dem. Og ingen andre kan si at noe er riktig eller galt, for det er opp til de det gjelder. Også må man respektere at alle mener hver sine ting om temaet.
Rugekasse: Jeg skal også på UL på onsdag, og da måler de nakkefolderen. Det jeg vet om den undersøkelsen er at i utgangspunktet er det 1:3000 sjanse for at jeg får et barn med kromosomfeil. Ved denne målingen kan man få vite om det er feks 1:5000 sjanse eller 1:1000 sjanse. I forkant må man da tenke på hva man vil gjøre med informasjonen man får. Noen tar fostervannsprøve dersom sjansen blir forsterket. Jeg kommer ikke til å gjøre det. Jeg skal bare være mer mentalt forberedt på det ene eller det andre. Uansett så er jo sjansen veldig liten, og som du sier - man får jo ikke noe konkret svar av den UL'en. Håper bare jeg få se et livlig lite ruskesnusk med bankende hjerte som vokser som den skal <3
Det var ikke så lett å få noe poeng av tråden din overhodet synes jeg da.Labambie skrev:
Alle kan vel tenke "hva hvis", og så gir det seg der. Downs er heller ikke noe som påvises i Norge ved ultralyd med mindre man tar en sjekk i uke 12 og enda da vil det være diffust.
Sitat:.... "men jeg kunne ikke tenkt meg , med tanke på livet barnet får"....Toneliza skrev:
Var ikke det poenget ditt, og som de fleste her har svart sin mening om?
ja jeg skjønner det og jeg vet det!! det var ikke det som var poenget mitt, men det skjønner ingen!! åååh......dollygirl skrev:
Lurer på hva du legger i livet barnet får?Drcat90 skrev:
Tror ikke barn med downs syndrom har det noe værre en "friske" barn ....
Vet om mange med downs som har det helt topp!!
Har noe med hvordan en formulerer seg også ..Drcat90 skrev:
Kanskje litt enklere å missforså når en leser ting her inne enn når en snakker i virkligheten.
Kjenner du mange med downs syndrom?