Dette med amming

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Jeg hadde ikke i min villeste fantasi forestilt meg at amming skulle være så vanskelig.
Jeg hadde heller aldri trodd at å ikke kunne amme og gi flaske var så tabu for mange.

Når jeg sier til folk som åpenbart har ammet at mi får flaske så sier de "de gjorde min også", men det har de aldri sagt før.

For meg er det ikke et tabu. Jeg er ikke en dårlig mor, og det er heller ikke et nederlag for meg å ikke fullamme.

For meg er det viktig at ungen blir nett og jeg ikke er dårlig.

Det viser seg i etterkant at svært mange gir tillegg, men det snakkes ikke om.

Hva er det med folk?

(På begge sider av familien har ingen kunnet fullamme. Har blitt mennesker av hele gjengen!)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har jo kuttet ammingen nå, og etter noen dager med 'sørging' (jeg syns jo det er en fin ting å kunne gjøre) så har stressnivået i familien senket seg, og lillemor er mett!! Burde nok gjort det før rett og slett. Men jeg er enig med deg, det sier ingenting om ens evne til å være mamma. Jeg har fullammet storesøster, og hun har vært enormt mye syk sine to år i barnehage, så det immunforsvaret er ikke noe særlig heller.

Det jeg syns er vanskelig for min del er at det er så lite informasjon å få! Jeg lurer på en del ting rundt dette, men det er det ingen som kan svare på. Så jeg må stole på diverse shady info fra nettet og svar fra den ene venninna mi som ga erstatning (alle andre ammet selvfølgelig..). Helsesøstre vet lite eller vil ikke informere føler jeg. Liker ikke å prøve meg frem hvis konsekvensene går ut over lillesøster.

Jeg er også overrasket over hvordan folk på en måte unnskylder seg når de forteller at barnet får mme. Det skal ikke være nødvendig! Men på en annen side hører man om de som får stygge blikk av ammende mødre mens man gir barnet sitt flaske.. Helt skrudd! Det viktigste oppi alt er barnet, og det har ikke godt av en stressa mor eller for lite mat fordi man skal amme for enhver pris. Jeg forstår at noen føler skuffelse i forbindelse med ammekutt, men til syvende og sist så er det ofte til det beste.

Her tok det nesten 4 uker før ammingen gikk problemfritt, og det var etter at jeg tenkte at nå skal jeg ikke stresse med ammingen mer, og ikke høre på noen andre om alt jeg bør gjøre. Da funket det! Følte at alt av helsepersonell pusher at det skal ammes for langt -ble bare stresset av det! Ammeregimet tas for langt. gjorde meg bare stresset! Når jeg ikke brydde meg mer ble alt bedre!
Happy mom -happy baby!

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp