Dette må vel dere vite :P Tampong....

Solvit

Forelsket i forumet
Dette er vel noe dere her inne må vite:P Altså jeg har aldri vært noe fan av tampong...(har kun brukt det få ganger, men føler ikke at jeg blir fornøyd med den jeg har prøvd)  Før bare droppa jeg å bade hvis jeg hadde tante rød, men nå er liksom ikke det like enkelt når barna vil ha meg med :D Hvordan i huen finner jeg ut hvilken type jeg skal velge? Er de forskjellig størrelse eller er det bare oppsugingsevnene som er forskjellig på de ulike :/
Hvordan i huen finner jeg ut hvem som funker best... Virker nesten som tampongen suger opp vann og begynner å renne etter bading også (sorry detaljene). Blør nemlig veldig veldig lite!

Størrelsen varierer, og jo større de er; jo bedre oppsugningsevne.

En ting mange ikke er klar over er at man stopper å blø når man kommer i vann. Det er en slags "lukkemekanisme", dette hindrer at mensblodet renner ut i vannet. Det er stor mulighet for at det begynner å renne med en gang man går opp, men ikke alltid.

Dersom det er do RETT i nærheten, og du blør lite, så ville jeg heller badet uten tampong og gått på do med en gang og satt inn en tampong da. For som du sier, tamponger suger opp vann også, og da vil de begynne å lekke/renne når du går opp fordi de er fulle.

Maanda skrev:

En ting mange ikke er klar over er at man stopper å blø når man kommer i vann. Det er en slags "lukkemekanisme", dette hindrer at mensblodet renner ut i vannet. Det er stor mulighet for at det begynner å renne med en gang man går opp, men ikke alltid.

Dersom det er do RETT i nærheten, og du blør lite, så ville jeg heller badet uten tampong og gått på do med en gang og satt inn en tampong da. For som du sier, tamponger suger opp vann også, og da vil de begynne å lekke/renne når du går opp fordi de er fulle.

Da er jo nesten vitsen borte da med å bruke tampong når man bader grrr......Har liksom bare gått for normal størrels, for har liksom ikke trenkt så mye oppsugingsevne :P er jo nesten værre at de lekker vann etterpå :(

Solvit skrev:

Maanda skrev:

Da er jo nesten vitsen borte da med å bruke tampong når man bader grrr......Har liksom bare gått for normal størrels, for har liksom ikke trenkt så mye oppsugingsevne :P er jo nesten værre at de lekker vann etterpå :(

Så dropp tampong etterpå da? bad uten noen ting, gå rett på do og bruk bind?

Dersom du blør lite er sjansen liten for at det "fosser" ut når du kommer opp av vannet.
Jeg har flere ganger(mot slutten av menstruasjonen) tatt ut tampongen rett før jeg gikk uti, og puttet inn ny med en gang jeg kom opp. Da slipper man at den suger opp så mye vann..

Maanda skrev:

Solvit skrev:

Maanda skrev:

Dersom du blør lite er sjansen liten for at det "fosser" ut når du kommer opp av vannet.

Jeg har flere ganger(mot slutten av menstruasjonen) tatt ut tampongen rett før jeg gikk uti, og puttet inn ny med en gang jeg kom opp. Da slipper man at den suger opp så mye vann..

Høres forferdelig ekkelt ut i grunn om man driver med dette i fellesbasseng.........

¤hoppedotten¤ skrev:

Maanda skrev:

Solvit skrev:

Maanda skrev:

Høres forferdelig ekkelt ut i grunn om man driver med dette i fellesbasseng.........

Det er jeg i grunn enig i !

rico skrev:

Maanda skrev:

Seriøst? Det har jeg aldri hørt før.

Ikke jeg heller.

Jeg bruker kun tampong, gjennom hele syklusen.
Har aldri hatt problem med tampong når jeg bader. Setter i en ny før jeg går i bassenget, og skifter til ny rett etterpå.

jeg blør ikke mye og bruker normal (blå) ob.
den fyller seg med vann ja så du er nødt til å bytte rett etter bading!

altså det er mulig man slutter å blø akkurat i det man er i vannet...men det er allikevel blod i livmoren og sjeden som har blødd før man gikk i vann og som da "flyter" ut i vannet. høres utrolig ekkelt ut å bade uten tampong, hvertfall i basseng! 

Uansett ser jeg for meg at ikke vannet kommer så langt opp hvis man har tampong i - og når man har mensen er man mer utsatt for bakterier... må selvfølgelig ta ut tampongen med en gang etterpå.

Man skal jo bruke tampong i vannet fordi det kan komme bakterier inn mens du bader som kan gi infeksjoner. Sånn som jeg har forstått det. 

Men altså, tampongen skal jo så langt inn at man ikke kan kjenne den, og i teorien skal den jo ikke suge opp noe særlig vann når den er så langt inne, skal den vel? Dåsa er vel lukket i bunnen, så kanskje om man kun bader og ikke svømmer så mye med frosketak. ;);)

Jeg syns uansett tamponger er groteskt ekkelt, klarer ikke å bruke dem. Har ikke vært i nærheten av en tampong siden ungdomsskolen (utenom et russekrav da, haha). Blir jo helt inntørka av dem, så når man skal bytte er det bare vondt å sette inn den tørre tampongen. Grøss! :S Og etter at mamma fortalte at hun kun brukte tamponger da hun var yngre og så plutselig kollapset med akutte magesmerter, og så måtte hun på utskrapning fordi det hadde hopet seg opp masse størknet blod, så fristet det lite å bruke flere sånne.

Jeg bader aldri offentlig når jeg har mensen..
Syns det er ekkelt å bade med og uten tampong jeg..
Og tampong bruker jeg bare når jeg blør veldig masse , ellers bruker jeg bind.. :)

LadyGodiva skriver:

Har aldri hatt problem med tampong når jeg bader. Setter i en ny før jeg går i bassenget, og skifter til ny rett etterpå.

Er ikke det fryktelig ubehagelig?

Kunne ikke dy meg.. ;-)

Madinka skrev:

LadyGodiva skriver:

Er ikke det fryktelig ubehagelig?

Kunne ikke dy meg.. ;-)

Hehe auch.. er jo lenge det jo :p

toneany skrev:
Men altså, tampongen skal jo så langt inn at man ikke kan kjenne den, og i teorien skal den jo ikke suge opp noe særlig vann når den er så langt inne, skal den vel? Dåsa er vel lukket i bunnen, så kanskje om man kun bader og ikke svømmer så mye med frosketak. ;);)

Jeg syns uansett tamponger er groteskt ekkelt, klarer ikke å bruke dem. Har ikke vært i nærheten av en tampong siden ungdomsskolen (utenom et russekrav da, haha). Blir jo helt inntørka av dem, så når man skal bytte er det bare vondt å sette inn den tørre tampongen. Grøss! :S Og etter at mamma fortalte at hun kun brukte tamponger da hun var yngre og så plutselig kollapset med akutte magesmerter, og så måtte hun på utskrapning fordi det hadde hopet seg opp masse størknet blod, så fristet det lite å bruke flere sånne.

Den fyller seg med vann med en gang hufsa kommer i vann. Den er ikke lukka nei.

Og mora di må ha glemt den der inne, for sånt skjer aldri når man er flink til å bytte regelmessig.

Da vi var i Danmark fikk jeg infeksjon fordi jeg brukte tampong i klorvann :(

I går prøvde jeg ob. den sugde vann som bare det, og ja måtte løpe å bytte med en gang etter bading :/
I dag prøvde jeg Tampax og det var 100 ganger bedre :) syns ikke det virka som den sugde til seg vann :)
Kanskje jeg har funnet løsningen, for må bruke tampong når jeg har mensen og skal bade! Bader ikke uten!

Jeg har prøvd tampax, men det er helt elendig synes jeg også loer de helt ekstremt.
Har forresten alltid badet MED tampong når jeg har mensen og det har aldri vært noe problem. Har aldri fått noen infeksjon. Kunne ikke tenkt meg å badet uten OB når jeg har mensen! Hadde ikke klart å slutte å tenke på at blode kan renne... Ikke særlig lekkert hvis det blør når man går opp av vannet :P Litt flaut;)
Jeg sverger iallefall til OB. Blå eller rosa, kommer litt ann på hvor mye jeg blør, men som regel den blå.

Back
Topp