Dette MÅ jo være feil?! (Nav, utregning av foreldrepenger)*oppdatert*

Que

Gift med forumet
Jeg startet permisjonen min nå den 16. september, men først i dag fikk jeg brev fra nav om at foreldrepengesøknaden er innvilget.

Problemet er bare at ifølge deres beregning skal jeg ha utbetalt 14 700 kr pr mnd (før skatt), altså ca 4 300 kr MINDRE enn hva jeg vanligvis har utbetalt fra arbeidsgiver pr mnd. Og jeg har valgt permisjon med 100% lønnsdekning altså;)
I følge nav har jeg da en dagssats på 677 kr og ukessats på 3385 kr. Med mine 30,5 timer pr uke (faste vakter) tilsier det at jeg har en timelønn på 110 kr/t og det er jo helt feil! Jeg har 133,5 kr/t. Jeg prøver og vri og vende på dette for å forstå hvordan de har kommet fram til dette beløpet, men jeg klarer bare ikke å se det altså.

I kontrakten min står det at jeg har en 70% stilling, men jeg har jo alltid jobbet mellom 80 og 100% hver måned og de faste vaktene mine tilsvarer jo en 80% stilling. Jeg la ved lønnsslipper da jeg sendte inn søknaden og der står jo all informasjon.

Jeg har vært 40-60% sykemeldt i store deler av svangerskapet og 100% sykemeldt de siste 2 månedene. Kan det være der problemet ligger? Jeg har jo likevel fått utbetalt ca like mye til sammen (lønn+sykepenger) som om jeg ikke skulle vært sykemeldt? Hvorfor har beløpet plutsleig endret seg nå?

Jeg skjønner virkelig ingenting. Og dersom ikke dette lar seg løse og jeg får så mye som jeg faktisk har krav på så sliter vi BIG TIME. Da har jeg nemlig bare 1000 kr å leve på hver måned og det holder ikke altså!

Kan jo også legge til at ved forrige foreldrepermisjon hadde jeg stilling som ekstrahjelp men jobbet like mye som jeg har gjort nå, men med 10 kr mindre i timen og likevel fikk jeg utbetalt 19 000 kr før skatt, noe jeg også, ifølge inntekten de siste 6-10 mnd, skulle hatt denne gangen!!!

Skal selvsagt ringe og snakke med nav i morgen, men vil bare forsikre meg om at det ikke er noe jeg har oversett.. For dette høres vel ikke riktig ut?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Da har jeg snakket med både nav og arb.giver og det er helt klart lønnskontoret på jobben som har gjort feil. De har nemlig sendt inn lønn-og skatteopplysninger i forhold til det som står i kontrakten min. Altså en 70% stilling med 133,50 kr/t. De har ikke regnet noe gjennomsnitt eller tatt hensyn til det jeg FAKTISK har tjent. Så nå skulle de sende nye papirer til nav med riktig informasjon og da håper jeg det ordner seg ganske fort.. Uansett godt å vite at det faktisk var en feil der og at det ikke bare var jeg som reagerte på det...

Du får betalt utifra hvor mye du har tjent i gjennomsnitt de siste 6 mnd før permisjonsstart, og står det 70% i kontrakten din og du har vært sykmeldt, så er det 70% som gjelder. Selv om du egentlig bruker å jobbe 100%. Siden du har vært delvis sykmeldt en stund før det også, trekker jo det også litt ned.

Er du usikker så ta kontakt med dem og få en gjennomgang av beregningene! :)

Vipsis skrev:
Du får betalt utifra hvor mye du har tjent i gjennomsnitt de siste 6 mnd før permisjonsstart, og står det 70% i kontrakten din og du har vært sykmeldt, så er det 70% som gjelder. Selv om du egentlig bruker å jobbe 100%. Siden du har vært delvis sykmeldt en stund før det også, trekker jo det også litt ned.

Er du usikker så ta kontakt med dem og få en gjennomgang av beregningene! :)

Hmmm, regnet nesten med at det var der problemet lå og der ser jeg jo hva jeg får igjen for å godta en at stillingsbetegnelsen sier 70% selv om jeg har 30,5 FASTE timer i uka. Uansett er jeg veldig sikker på at gjennomsnittsbeløpet for de 6 siste mnd før permisjonsstart et betydelig mer enn 14 700 kr.. Jeg har jo fått sykepenger utifra 30,5 timer pr uke! I tillegg til det jeg har fått utbetalt av lønn når jeg har vært delvis sykemeldt...

skal ikke arbeidsgiver sende inn noe også..? vet du hva de har skrevet i sin del? Det kan jo være de har skrevet lønnen din utifra 70% stilling i stedet for å ta gjennomsnitt av dine siste lønninger. Arbeidsgiveren min sa det var flere måter å regne ut dette på og sa jeg måtte passe på å få det som utgjorde mest.

Om du ikke har fastlønn hver mnd, skal det regnes et gjennomsnitt av de lønningene du har hatt siste 6 mnd. Om du har vært sykemeldt har ikke noe å si, du får sykepenger, og de står på lik linje som vanlig lønn. Sykepengene dine er regnet ut fra hva du pleier å tjene, så de skal jo samsvare med vanlige lønninger.

Jeg var sykemeldt siste 3 mnd av svangerskapet og da regnet de ikke ut på ny når jeg gikk ut i permisjon, de brukte samme utregningene som ved sykemelding og jeg fikk akkurat like mye utbetalt.

Hva har du fått når du var sykemeldt? Jeg fikk beskjed om at jeg vil få den samme dagssatsen som når jeg var sykemeldt i svangerskapet og det fikk jeg.. 910,- pr dag som sykemedlt og permisjon.

Ring og snakk med de imorgen, for de må ha gjort feil enplass. Klart du skal ha samme lønn i permisjon som du har hatt det siste halvåret :)

Jeg ser at du skal ha ca samme lønn jeg hadde i permisjonen, og det var dagssats på over 800 dagen. Jeg jobba like mye som deg og hadde akkurat samme timelønn, så ja, de har gjort FEIL!

De har nok gjort en feil ;) Send en mail med det du har skrevet her! Når jeg har sendt mail med lignende spørsmål har de vert utrolig kjappe med å svare, og det er greit å sende det skriftlig så vet du at de får med seg all info :)

Godt å høre at det ikke bare er jeg som stusser på dette...
Mistenker at arbeidsgiver muligens har sendt ut helt feil utregning til nav..
Det må jo være den faktiske inntekten som teller.. Husker ikke hva dagssatsen på sykepengene var og finner selvfølgelig ikke de papirene nå, men det må vel nav ha en oversikt over i sine systemer? Jeg har i hvert fall fått utbetalt ca 14 000 etter skatt hver måned selv om jeg har vært helt eller delvis sykemeldt, så da burde jo ikke det være noen forskjell nå..

Blir spennende å høre hva de har å si i morgen om det er nav eller arbeidsgiver som har gjort feil...

~Lillepusekatt~ skrev:

De har nok gjort en feil ;) Send en mail med det du har skrevet her! Når jeg har sendt mail med lignende spørsmål har de vert utrolig kjappe med å svare, og det er greit å sende det skriftlig så vet du at de får med seg all info :)

Takk for tips. Da skal jeg gjøre det;I Sender jeg til nav lokalt eller sentralt da?

Klag, og send med lønnslippene dine. Du kan like greit finne klageskjema på nav.no og sende den til adressen som står på førsteside arket.

Til de som sier NAV tar et gjennomsnitt av de 6 siste mnd, så er det KUN når vedkommende har hatt dagpenger at dette er en fast regel.

Hos andre som har hatt varierende inntekt, legger de et representativt tidsrom tilgrunn.

oppdatert i hovedinnlegg;)

Godt det ordnet seg

Back
Topp