Dette får finske mødre gratis! Misunnelig?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kjersti
  • Opprettet Opprettet
Æh. Hva får de ellers da? Har de like lang permisjon som oss?

Nope !! Ville aldri bo i Finland konta Norge bare for å få det der :-)

140 eur er jo ikke allverden, så tror nok jeg kommer til å klare meg fint uten denne pakken. Så er det jo også litt stas å dra i butikken selv og handle inn til nykommeren :)

Nei, ikke i det hele tatt. Vil heller hatt permisjonen som Norge har enn masse utstyr. Her i Sveits er permisjonen bare på 3 måneder. Jeg er forholdsvis heldig som har egen bedrift og kan ta med barnet på jobb og fortsette å amme. Men synes synd på venninnene mine som må gi fra seg barnet til dagmamma når det bare er 3 måneder:(:(:(

Norske kvinner har ingenting å klage på når det gjelder barsel. Jeg bor i dk og merker stor forskjell. Jeg er heldig som får full lønn i 6 mnd. Pga min jobb men ellers er det opp til arbeidsgiver og den dagpengestøtten man får er ikke mye å skryte av ... :(

Førstegangs mor 26-02-2014 :)

Kvinner i Norge, har det greit mhp permisjonen. Sä Danmark har ogsä mindre permisjon enn i Norge, Norge er kanskje unik när det gjelder det? Jeg er norsk, men bosatt i Sveits, synes bare at 3 mnd er veldig knapp mhp amming. Fordi har hört at det er anbefalt ä amme helt til minimum 6 mnd. Amming er endel bedre en melkeerstatning. Man kan jo selvfölgelig pumpe, men mister jo litt av kontakten med barnet, som jeg ser det, i en särbar periode for mor og barn. Det kan jo hende noen takler det bedre enn andre. ;)
....som ogsä blir förstegangs mor i januar :D:D

Jeg er nok misunnelig, men så å si, jeg er ju finsk. ;) Og kan ikke få pakken fordi jeg bor i Norge.

Permisjonen er ca. like lang i begge landene, så det er ikke noe store forskjeller der. Og i Finland etter barnet er 9 måneder så kan man også søke noe som ligner norsk kontantstøtte, bortsett at man trenger ikke å vente at barnet blir 13 måneder for å få det. Og man kan få det opp til barnet blir 3 år, i stedet for 2 år i Norge. Så jaa, jeg er misunnelig, men har nå havnet å bo i Norge, så skal ikke klage. :) Begge landene har sine negative og positive sider, ikke perfekte den ene eller den andre. :)

..også førstegangsmor i januar. <3

Back
Topp