Dette er nei-mat for gravide:

  • Trådstarter Moderator Marte
  • Opprettet
M

Moderator Marte

Guest
Det florerer av mer eller mindre godt dokumenterte kostholdsråd for gravide. Og de fleste er naturlig nok mest opptatt av begrensningene. Visste du for eksempel at du trygt kan spise sushi, men at du bør unngå blåmuggoster? Her får du oversikten!
 
He he
Ser jeg som hverken spiser kjøtt, fisk eller meieriprodukter er rimelig safe.

(Og ja, jeg spiser variert og tar tilskudd. Det gjorde jeg lenge før jeg ble gravid og, og blir fysisk syk av alt (allergier og intoleranser)
 
Var på seminar med jobb i dag og til lunsj grabba jeg bare til meg en sandwich... så ut som kylling og bacon. Men var salami og brie:-/ så prøvde å pelle av alt pålegget uten at noen merka det:)
 
He he
Ser jeg som hverken spiser kjøtt, fisk eller meieriprodukter er rimelig safe.

(Og ja, jeg spiser variert og tar tilskudd. Det gjorde jeg lenge før jeg ble gravid og, og blir fysisk syk av alt (allergier og intoleranser)

Eg òg spiser plantebasert :) Ingenting som tilseier at eit plantebasert kosthold ikkje er sunt! Helsedirektoratet seier vel at eit plantebasert koshold er sunt for alle om det er variert, òg for gravide :D
 
Eg òg spiser plantebasert :) Ingenting som tilseier at eit plantebasert kosthold ikkje er sunt! Helsedirektoratet seier vel at eit plantebasert koshold er sunt for alle om det er variert, òg for gravide :D

Det skal ikke bare være variert, men også inneholde noe tilskudd, siden uansett hvor variert du spiser på plantebasert så mangler du noen basis vitaminer (bl.a. b12). Jeg får i tillegg svært fort mangel på vitamin D, så får tilskudd av det pga osteoporose (beinskjørhet)
 
Det skal ikke bare være variert, men også inneholde noe tilskudd, siden uansett hvor variert du spiser på plantebasert så mangler du noen basis vitaminer (bl.a. b12). Jeg får i tillegg svært fort mangel på vitamin D, så får tilskudd av det pga osteoporose (beinskjørhet)
Så bra at du tek dei tilskudda som trengs! :)
 
Seriøst?! Jeg gikk gravid frem til februar 2018 og har tyseligvis glemt at jeg ikke kan spise salami. Og her har jeg smørt i meg salamiskive etter salamiskive uten å tenke.. Kan man virkelig glemme så mye på et år?? Kjøpte 3 pakker med go' og mager salami forrige dagen liksom :meh::hungover::hungover:
 
Seriøst?! Jeg gikk gravid frem til februar 2018 og har tyseligvis glemt at jeg ikke kan spise salami. Og her har jeg smørt i meg salamiskive etter salamiskive uten å tenke.. Kan man virkelig glemme så mye på et år?? Kjøpte 3 pakker med go' og mager salami forrige dagen liksom :meh::hungover::hungover:
Haha! Fort gjort! Bare husk, det går som regel bra selv om man glemmer seg litt!
 
Må finne noe annet å spise jeg da. Hadde liksom fått så dilla på knekkebrød med majones, salami og agurk.. men nå må jo det bare endre seg :hilarious::hilarious:
 
Må finne noe annet å spise jeg da. Hadde liksom fått så dilla på knekkebrød med majones, salami og agurk.. men nå må jo det bare endre seg :hilarious::hilarious:
Du kan prøve vegetarisk salami :p
 
Må finne noe annet å spise jeg da. Hadde liksom fått så dilla på knekkebrød med majones, salami og agurk.. men nå må jo det bare endre seg :hilarious::hilarious:

Haha, jeg spiser det vanligvis hver dag. Spiste ostesmørbrød her om dagen og glemte det helt;)
 
Haha, jeg spiser det vanligvis hver dag. Spiste ostesmørbrød her om dagen og glemte det helt;)

Godt det ikke bare er jeg som glemmer.. :hilarious:
Men er såklart denna salamien jeg har skikkelig lyst på nå :meh:
 
Noen som vet om man kan spise rå pepperoni pølse?
 
Hater at jeg ikke kan spise salami! :( det er det eneste jeg har lyst på!
 
Hva om man på hiver salami og ost og hiver sandwichen i toastjernet? Eventuelt steker det under lokk? Er det safe da? :pompus:
 
Back
Topp