Dette er litt vanskelig for meg...

Maanestråle

Gift med forumet
Men jeg trenger virkelig hjelp. Min angst for å føde har blitt så stor nå at jeg ikke tenker på annet, og det er nesten så jeg angrer meg for at vi ble gravide igjen.
Jeg klarer ikke tanken på å føde på hverken den ene eller andre måten, og jeg syns dette er så flaut! Jeg skammer meg sånn...
Min første fødsel endte i hastesnitt, og jeg hadde aldeles ingen god opplevelse med ks. Dette vil jeg ikke. Men så er jeg livredd alt en vanlig fødsel fører med seg også, dette begynner å gå løs på nattesøvnen min.
Har en god jordmor jeg går til som skulle ordne fødselssamtale på sykehuset for meg, men det roet meg ikke i det hele tatt...

Er det noen som kan dele noen erfaringer med meg? Eller komme med noen gode råd?

Jeg gleder meg jo så til å bli mamma igjen, men denne angsten føles som den bare vokser for hver dag... Har ikke snakket stort om det til samboeren heller, for han sier bare at det kommer til å gå bra...og jeg syns dette er så flaut...

Har desverre ikke erfaring med det selv, men du burde ikke være flau, det er jo helt naturlig å være redd :-) Det kan ikke være enkelt for deg når du vet at barnet må ut :-(
Hvis du vil føde vaginalt, så kanskje du kunne hørt om du kunne fått lov til å få epidural med en gang? :-) Så pleier jo andre fødsel og gå fortere enn den første. Vet ikke grunnen til at det endte i hestesnitt første gangen, men det er kanskje noe de kan prate med deg om, så dere kommer til en ordning så det kanskje kan forhindres denne gangen? Vil tro at planlagt ks er mye bedre en haste å da (akkuat den angsten kan jeg forstå, for det høres helt fælt ut med ks).
Uansett så ønsker jeg deg lykke til, håper denne fødselen blir en ordentlig fin opplevelse for deg, å at de tar godt hensyn til dine ønsker :-) Klem <3

Har ikke erfaring med ks men det er jo alltid en risiko for at noe kan skje under en fødsel, men heldigvis går det veldig ofte godt og det er kortvarig. Snakk med jordmor og lag en plan når det nærmer seg fødsel for å bli mer forberedt på det som skal skjer. Tenker også at denne gangen har de journal på deg fra sist, så da er de også kanskje mer forberedt på det som kan oppstå. Du kommer nok til å bli mer og mer klar for fødsel etterhvert som fødselen nærmer seg. Helt naturlig å tenke på fødselen med skrekk og gru nå, i hvertfall hvis man har hatt dårlig erfaring.

Jeg syns du skal ta kontakt med sykehuset for å få fødselssamtale jeg :)) Venninna mi gjorde det etter en veldig traumatisk første fødsel, og hun fødte vaginalt uten problemer andre gang etter en lang og god samtale med jordmor :))

Ingen erfaring med ks men sitter igjen med en god opplevelse etter min fødsel sist, vet jeg skal ha episoden denne gang og for den funka bra:)

Huff, dette går jo ut over alt... hjemme og jobb, tenker bare på hva som kan skje.
Har jo så lyst til å "mestre" en vanlig fødsel, men jeg klarer ikke tanken på om de må til med tang eller vakum eller klipping...
Et planlagt ks er sikkert mye mer "behagelig" enn et hastesnitt, husker bare jeg lå og skalv og kastet opp på operasjonsbenken. Den mest grusomme følelsen!
Skulle få time på sykehuset til samtale etter hvert, bare håper de ikke bare sier at det går alltid bra til slutt eller noe slikt...

Klipping husker jeg at jeg ikke ville heller før det ble gjort og vred meg bare av tanken.. Men kjente det ikke, får jo bedøvelse først, et lite klipp og så kommer babyen ut fortere :) Har heller ingen problemer med det i ettertid. Så det skal du ikke engste deg for.

Jeg ble også klipt, men kjente det ikke i det hele tatt. Først bedøvelse, så et lite klipp og så var ungen ute:) Ingen plager med det i ettertid heller. Så den biten ville jeg ikke engsta meg for. Håper du får en samtaletime snart så du får snakka ut om dine bekymringer. Kjenner flere som har hatt god utbytte av samtale om fødselsangst.

Jeg har heldigvis ingen erfaring angående dette selv, men jeg vet iallefall at mange har god nytte av samtale på sykehuset, kanskje du nærmere fødselen også kan få en omvisning sammen med jordmoren på fødestuen eller noe? Så du vet hvordan ting kommer til å foregå.
Ellers har jeg hørt at det er veeldig stor forskjell på planlagt keisersnitt og hastesnitt altså, det er langt ifra det samme. Så forresten på unge mødre (igår eller noe..?) og der ble en jente lagt inn for planlagt keisersnitt, det vises i neste episode, kanskje noe å få med seg hvis du lurer på hvordan det foregår? :)

knertnr2påvei skrev:
Jeg har heldigvis ingen erfaring angående dette selv, men jeg vet iallefall at mange har god nytte av samtale på sykehuset, kanskje du nærmere fødselen også kan få en omvisning sammen med jordmoren på fødestuen eller noe? Så du vet hvordan ting kommer til å foregå.
Ellers har jeg hørt at det er veeldig stor forskjell på planlagt keisersnitt og hastesnitt altså, det er langt ifra det samme. Så forresten på unge mødre (igår eller noe..?) og der ble en jente lagt inn for planlagt keisersnitt, det vises i neste episode, kanskje noe å få med seg hvis du lurer på hvordan det foregår? :)

Ja det kunne vært en ide å se på, det er helt sikkert roligere enn det jeg var med på. Blir kvalm når jeg tenker på hvordan det var...
Skulle ønske jeg bare kunne glede meg over å være gravid i stede for å grue meg sånn til fødsel... :(

Maanestråle skrev:

knertnr2påvei skrev:

Ja det kunne vært en ide å se på, det er helt sikkert roligere enn det jeg var med på. Blir kvalm når jeg tenker på hvordan det var...
Skulle ønske jeg bare kunne glede meg over å være gravid i stede for å grue meg sånn til fødsel... :(

Hvis du har mulighet så ser jeg at episoden med keisersnittet går på FEM idag klokken 14.40.
Synes det er fælt at noen skal måtte grue seg så fælt til noe som ender i noe så fantastisk :( og jeg kan godt skjønne at det kjennes håpløst når alle bare sier "neeeida, dette går så fint så", det løser jo faktisk ikke problemene dine...

Høres ut som en traumatisk fødsel! Men du kan vel mulig få innvilget planlagt keisersnitt? Det vet jeg venninnen min fikk. Og kjenner ei til som har fått tilbud om det om hun blir gravid igjen, pga utrolig tøff fødsel. Ellers har jeg ikke så mange råd å komme med. Hadde en tøff fødsel selv, men det var aldri fare for barnets liv, så den redselen fikk jeg ikke kjenne på. Men godt du kan få samtale på sykehuset, kanskje dere kan finne ut av hvordan du kan få en mest mulig fin fødselsopplevelse denne gangen. Også kan du jo evt skrive brev til fødeavdelingen i forkant, vet noen skriver "ønskebrev", eks ønsker i forhold til fødselen. Og en ting til, for de aller fleste går fødsel nummer to mye enklere, det kjenner jeg flere som kan bekrefte! :)

Jeg hadde en traumatisk første fødsel også, og gledet meg ikke akkurat til å gjøre det en gang til da jeg var gravid med nr. 2...
Jeg ble tipsa om noe som heter 'hypnobirthing' - høres veldig spesielt ut, men det er snakk om forberedelse til fødsel i en del uker i forveien gjennom avslapningsøvelser og avspenning. Jeg hørte på en cd hver kveld fra uke 35 tror jeg det var, og noterte litt underveis - opplegget jeg fulgte heter 'hypnobabies', og er kjøpt fra nettsiden deres. For meg var det helt fantastisk - andre fødsel ble en helt utrolig opplevelse sammenlignet med første! Jeg var på lag med kroppen min, jeg stolte på at kroppen klarte det som skjedde, og jeg var aldri anspent eller redd. Anbefales virkelig - du kan jo kikke på http://www.hypnobabies.com i alle fall ;)

Ellers tenker jeg det er viktig å snakke godt gjennom første fødsel og forberede neste - gjerne sammen med jordmor. Skriv ønskebrev, og bruk tid på å tenkte på hva du ønsker for fødselen :)

Lykke til - jeg håper og tror det blir en helt annen opplevelse denne gangen! :)

Ville kontakta sykehuset for fødsels-samtale så tidlig som mulig, så du iallefall fikk lufta tankene og begynt å forberede deg i god tid .
Det er ingenting å skjems over ;-)

Kjenner flere som  har hatt sine fødsler enda i haste-KS og det blir jo veldig spesielt for da gikk ikke fødselen etter planen og man blir liksom frarøvet en opplevelse.

Eg måtte ha vakuum sist fødsel , for eg var for trøtt å presse selv og opplevde det ikkje som spesielt vondt eller traumatisk.
De drar jo i "takt" med pressinga.. så det er ikkje så gale som det høres ut.

Ved klipping setter de lokalbedøvelse  ala som hos tannlegen så det kjenner man jo ikkje.

(Eg hadde føde-ønske-brev skrevet klar før min forrige fødsel, det kan også hjelpe)
Lykke til iallefall

Back
Topp