Dette bør du vite om blødninger i svangerskapet

Ikke i bruk

Forumet er livet
Blødning og svangerskap hører ikke sammen. Blør du, skal du alltid ta det på alvor. Svangerskapslengde og mengden blødning må vurderes.

Småblødninger i form av litt rosa på papiret når du tørker deg, eller en liten dråpe i trusa, er vanlige og som regel ufarlige.

Blødninger fram til barnet er levedyktig (cirka uke 23/24) er det lite å gjøre noe med, annet enn å ta det med ro og se hva som skjer. En kan også kontakte fastlegen eller legevakt, avhengig av hvor mye man blør. Etter at barnet anses som levedyktig, skal man alltid ta kontakt med fødestedet ved blødninger.

Blødninger kan normalt ikke stoppes. Men skyldes blødningen modning av livmorhalsen, kan man forsøke å stoppe fødselen.

Les hele artikkelen her

Har du opplevd blødning i svangerskapet?
 
Synes dette var en fin oversikt :) opplevd at det er litt rosa på papiret, men har da tenkt at set har vært en rift eller noe etter samleie siden det ikke har vært smerter eller mye blod.
 
Har blødd fra egget festet seg til ca uke 14 i svangerskap nr 2. Og fra egget festet seg til ca uke 24 i svangerskap nr. 3. Da hadde jeg også en styrtblødning i uke 10, som jeg trodde var en spontanabort. Men UL viste et fint og friskt foster. Legene hadde flere teorier om blødningen, men selv tror jeg det var en cyste som sprakk.
 
Hadde store blødninger ca uke 13/14. Jeg har et ekstra fosteranlegg som legene tror er grunnen til blødningene. Kom resteblødninger/slim i ca 6 uker etter første blødning.
Var sikkert på at det var spontanabort, veldig skummel opplevelse...

Men alt er bra med lillegutt og blødningene/restene har stoppet :) er 21 uker i morgen.
 
Hadde også en kraftig blødning i uke 14.... Legevakta mente jeg var i ferd med å miste, men han er nå sprell-levende der inne enda. Kom rester etter blødningen i 5 uker etterpå..... Skremmende opplevelse. Hadde aldri sørlig med blødninger med de to første..... Nærmer meg med stormskritt uke 21 nå.
 
Har hatt et par dråper i trusa innimellom. Selvom det var lite, ble jeg likevel nervøs. Antok at det var en rift eller fra en soppinfeksjon.
Er 22 uker på lørdag, og min lille "orm" spreller så fint i magehuset <3
 
Hadde også en kraftig blødning i uke 14.... Legevakta mente jeg var i ferd med å miste, men han er nå sprell-levende der inne enda. Kom rester etter blødningen i 5 uker etterpå..... Skremmende opplevelse. Hadde aldri sørlig med blødninger med de to første..... Nærmer meg med stormskritt uke 21 nå.

Vet følelsen. Helt forferdelig :(

Godt den lille har det fint ☺️
 
Det var litt overraskende.. for legen min mente at det kunne være helt normalt å ha litt blødning i svangerskapet. Man hører/leser jo og om de som har mensliknende blødning så de ikke skjønner at de er gravide:)

Har i hvert fall hatt flere småblødninger i første trimester så langt begge svangerskapene. :)

Edit: ok ser det står at småblødninger er normalt nå:p men blødning er blødning.
 
Hadde litt småblødninger noen dager i uke 8. UL viste at alt var ok. Fikk blødninger igjen i uke 15/16 ble da satt på antibiotika for uvi. Blødningene vil dessverre ikke gi seg og varierer i mengde fra dag til dag. Noen dager bare litt, andre dager som mensblødninger. Har hatt flere UL og alt har sett bra ut med den lille i magen, senest for 1 uke siden. Er 18+5 i dag. Men nå begynner jeg å bli enormt sliten mentalt av å være konstant bekymret. Og det begynner å bli hardt å holde motet oppe. Har ny UL om et par dager og håper den lille fortsatt er uberørt av blødningene. Noen andre som har hatt langvarige blødninger?
 
Hadde en styrtblødning i uke 10. Trodde at det var det,men det var liv inni der :) Hadde en del blødninger i flere uker etter det og var på 3 ul for å sjekke. Viste seg at jeg hadde hatt morkaka fremfor åpningen. Da den flytta på seg ble det blødning. Nå har det ikke vært blødning eller spor på flere uker :)
 
Har blødd siden festeblødningen. Er nå i uke 21 og krysser fingre for at alt går bra, da det ble påvist forliggende morkake på ultralyd.
Det er foreløpig stort sett rosa utflodsmengde heldigvis...
 
Back
Topp