"Det verste du kan gjøre er å innføre godteforbud"

*Labambie

Forumet er livet
http://www.klikk.no/foreldre/familieliv/article769198.ece

- Søtsaker er en naturlig del av barns kosthold. Faren er at de som blir nektet is eller godteri av foreldrene i hvert fall vil ha det når de blir litt større og kan bestemme mer selv. Det kommer ikke noe godt ut av et forbud. Ved å innføre lørdagsgodt får barna et sunt forhold til søtsaker. Men lørdagsgodt er bare på lørdager, ikke hele helgen, påpeker hun, og får støtte av Theiste-Bratli.

Hva tenker dere? 

Jeg tror det er en god del poeng i den artikkelen. Alt med måte...!

Har selv sett eksempler på venner som har hatt et strikt kosthold hjemme uten søtsaker som har lagt på seg 20kg + når de flytter for seg selv.

Jeg er igrunn enig jeg!
Har også sett flere eksempler på barn/ungdom som går amok når de først får tilgang på søtsaker, og foreldrene ikke kontrollerer de! Enten det er barn på besøk hos andre der det er snop, eller ungdommer som flytter hjemmefra og plutselig får frie tøyler ifht. hva de skal handle inn;)

Nå har ikke jeg åpna og lest artikkelen, men det lille utdraget du hadde i hovedinnlegget er jeg veldig enig i. Her har vi et normalt forhold til søtsaker vil jeg selv påstå da, mens noen syns jeg er streng og andre syns vi er alt for avslappet. 
Men folk må gjøre det de syns er best. Jeg respekterer de som ikke ønsker at ungen skal spise snop og sånt, eller drikke brus osv. Men jeg ser ikke poenget alltid med å nekte ungen lørdagsgodt, så får de nugatti på brødskiva i barnehagen hver dag. Eller ikke gi ungene brus, og så får de saft og juice som er like skadelig for tennene.
Jeg husker jeg kjente noen da jeg var unge som ikke fikk lov å spise snop. De fikk ikke ha sukker på grøten en gang. Og da de blei store nok til å ha litt penger selv, så gikk de på butikken og kjøpte seg snop og gjemte seg bort å spiste det. Gjemte det på rommet osv. DET er ikke heldig i mine øyne.

Jeg er helt helt enig!!! Aldri skjønt poenget med å gjøre snop om til det mest fasinerende i verden ved å nekte....

Rekekreke skrev:
Jeg er helt helt enig!!! Aldri skjønt poenget med å gjøre snop om til det mest fasinerende i verden ved å nekte....

enig!!

Det var en tråd som omhandlet dette her inne for en stund siden, og så vidt jeg kan huske var det ganske mange som unngikk å fóre ungene med sukker de første par årene og som opplevde dette som uproblematisk da de små "endelig" fikk smake søtsaker. Personlig tror jeg det er verre å ha et altfor avslappet forhold til det. Å ha en godtedag i uka er jo et greit utgangspunkt når barna er store nok til å skjønne greia med det.

Hvis barna imidlertid elsker druer og mandariner og ikke viser noe interesse for å smake på snop ser jeg ikke problemet med å unngå det i den grad det er mulig da de tidsnok skal få i seg sukker i lassevis.

Å konsekvent nekte dem enhver form for søtt og godterier kan jeg se at sikkert kan fungere som en trigger for å hive innpå siden - for noen.

Eg har ikkje trua på fullstendig avhold frå godteri!

Men begrensa inntak, og begrensa kor ofte; Absolutt! =)

Har trua på at sålenge dei har eit variert kosthald til vanleg, så kan ikkje søtsaker i ny og ned gjere noke skade ;)

Må jo legge til at jeg er for å begrense sukkerinntaket til små barn. Tror ikke min unge kommer til å bli gal etter sukker bare fordi han ikke får spise is og godterier hver gang vi har det i hus, nå som ettåring. MEN, om ungen er 5+ fks. tror jeg det i noen tilfeller vil kunne slå negativt ut å være alt for streng på det området. I den alderen er jeg absolutt for lørdagssnop:)

La barna få godteri av og til. i moderate mengder. Ser man at de er veldig glad i god mat og godteri og man ser at de blir overvektige mener jeg man bør bli strengere.

Med godteforbud tenker jeg ALDRI eller absolutt ikke utenom lørdager. Jeg tror det blir feil fordi det blir en veldig negativ greie. Men man bør bare spise godteri på lørdager og da også i moderate mengder. Men er det en bursdag eller at noen setter frem noe på bordet på besøk så må det være lov. Men da er det en grunn for å avvike regelen. Regelen gjelder i hovedsak fremdeles. Jeg ser inget problem med å begrense usunn mat, barna setter ikke spmtegn til det de er vant til. De vil ikke mangle noe de ikke vet hva er. Og når de blir eldre og vêr hva det er så er det ikke noe problem når de er kjent med gosteri og type usunn mat som kos og ikke som hverdagsmat. Det er som regel ikke barna som "maser etter godteri", men foreldrenes vane som videreføres. Og det er ikke lett å se sine egne vaner som dårlige, fordi det er det man er vant med. På samme måte som at sunn livsstil blir en vane for de barna som vokser opp med dette.

Tja. Tror det kommer an på ungen. Noen har nok litt større søttrang enn andre. Vi har aldri hatt godteri tilgjengelig hver dag i oppveksten, og nå er søthungeren et problem som jeg holder på å ta skikkelig tak i, søsteren min har ikke samme problem. Tanten min hadde en godteriskål fremme hele tiden og barna der har ingen problem med søtsaker. De er sunne og friske. Den skåla kunne godt stå der uten å tømmes på flere uker (Husker de til slutt måtte kaste det når det ble gammelt.)

JEG tror at det beste jeg kan gjøre for mine barn er å lære dem at det er greit å spise litt i små mengder til spesielle anledninger og en dag i uka. Da må jeg først lære meg selv å gå foran med et godt eksempel:) 

FrkPedersen skrev:
Det var en tråd som omhandlet dette her inne for en stund siden, og så vidt jeg kan huske var det ganske mange som unngikk å fóre ungene med sukker de første par årene og som opplevde dette som uproblematisk da de små "endelig" fikk smake søtsaker. Personlig tror jeg det er verre å ha et altfor avslappet forhold til det. Å ha en godtedag i uka er jo et greit utgangspunkt når barna er store nok til å skjønne greia med det.

Hvis barna imidlertid elsker druer og mandariner og ikke viser noe interesse for å smake på snop ser jeg ikke problemet med å unngå det i den grad det er mulig da de tidsnok skal få i seg sukker i lassevis.

Å konsekvent nekte dem enhver form for søtt og godterier kan jeg se at sikkert kan fungere som en trigger for å hive innpå siden - for noen.

enig i alt. Mia gundersen fortalte at deres adopterte sønn ikke likte is og andre godsaker andre barn liker. Han hadde aldri smakt det. Barna liker det de lærer seg å spise de første årene. Å introdusere søtt etter dette er ikke noe problem.

Rekekreke skrev:

Enig:-)

Dette er jeg enig i!  Har lagt merke til at unger som ikke får godteri hjemme, grabber til seg når de er på besøk hos andre.  De spiser til det blir tomt, og er ikke særlig hyggelig det heller.  Ja til alt med måte!=)

Jeg tenker at en vesentlig faktor i denne saken er hva barnet vil.
Hvis barna ikke maser om godteri, så ser jeg ingen grunn til å tvangsinnføre det, men dersom ungen maser om det og ikke får, så er jeg enig...

Løsa skrev:
Hvis barna ikke maser om godteri, så ser jeg ingen grunn til å tvangsinnføre det, men dersom ungen maser om det og ikke får, så er jeg enig...

enig! Jeg er av de som selv ikke har noe behov for å skeie ut i helger, jeg må ikke ha godt på lørdager og jeg trenger heller ikke junk for å kose meg.......Hvorfor skal da barnet på død og liv introduseres for lørdagsgodt og viss en ikke gjør det er en sukkerfanatiker og hysterisk.

Jeg tror kanskje de fleste tenåringer vil legge litt på seg i perioden hvor de har flyttet hjemmefra, med mindre de er kjempeaktive, har super forbrenning eller ikke har råd til nok mat. 

Og så tror jeg at man har større sug for noe søtt når man er vant til å få det regelmessig. Mitt inntrykk er at barn som ikke er vant til å få søtsaker, ofte ikke liker det når de får. 

Men ja, jeg er enig i at jeg tror det beste er å tilvennes et moderat forbruk av godteri.
Jeg syns ikke man trenger fast lørdagsgodt når barna er helt små da, men ettersom de blir større. Husker vi ekstremt sjelden fikk noe annet enn til lørdag og bursdager/jul, så vi gledet oss jo til lørdag pga det. Vi kalte det for godter-dagen. :p

Rekekreke skrev:

EmilyTheStrange skrev:

Løsa skrev:

enig! Jeg er av de som selv ikke har noe behov for å skeie ut i helger, jeg må ikke ha godt på lørdager og jeg trenger heller ikke junk for å kose meg.......Hvorfor skal da barnet på død og liv introduseres for lørdagsgodt og viss en ikke gjør det er en sukkerfanatiker og hysterisk.

Nei, det har heller ingen sagt noe på. Det jeg tenker er hvordan dette/ disse barna reagerer når de kommer bort? Hva er deres erfaring? 

Jeg husker særlig ett barn som ble veldig skjermet. "Barnet mitt elsker druer, vil heller ha det enn godteri", sa moren. Så kom dagen da barnet bikka 3 år og var borte i selskap. Stakkar ungen sto jo helt våt i blikket oppi sjokoladeskåla og spiste så sikkelet spruta... 

Back
Topp