Det var skremmende!

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Jentungen har vært syk noen dager, bittelitt feber, snørr og hoste.

I sted våknet hun, og skikkelig bjeffe hostet og gråt. Da jeg kom ned til henne satte hun i gang med ett av de voldsomme raserianfallene sine. Hun slet skikkelig med pusten, men skrek og kjeftet, kløp, sparket og dyttet, og var skikkelig sinna! Hun var skikkelig tett, og trengte ventoline, men hun skulle IKKE ha. Raste som bare det, og jeg kom meg ikke opp trappen en gang. Telefonen min lå oppe, sambo hadde nettpp reist for og bytte dekk, og jentungen slet mer og mer med pusten, men raste like mye!
Hun ble enda mer rasende¨når jeg forsøkte og komme meg løs og gå opp, og jeg var redd for og hisse henne mer opp også, siden det definitivt ikke hjalp på pusten!

Til slutt fikk jeg bært henne opp trappen, og rakk og ringe sambo før han tok av noen dekk, så han kunne komme rett hjem igjen. Jeg hadde fortsatt ikke sjangs til og få gitt medisiner alene, for hun er for sterk, jeg klarer ikke holde både henne og medisinene. Heldigvis kom sambo fort hjem, og vi fikk gitt henne to puff ventoline.

Pusten ble litt bedre, men hun bjeffet fortsatt ekstremt når hun hostet, så vi reiste på barneklinikken. Der fikk hun noe sterkere på forstøverapparat. Merket med en gang etterpå at det hadde løsnet litt. Bjeffer fortsatt en del, men hører slimet har løsnet litt.

Men det var så ekstremt ekkelt og ikke klare og gi henne medisinene! Hva pokker gjør man om det skjer igjen, og sambo er lengre unna? Skummelt!!

Høres nesten ut som falsk krupp hun fikk...? Da hjelper det ofte med å lufte, la henne få puste i kald luft.

Men unnskyld at jeg spør, hvor gammelt er barnet?
For enkelte ganger så bare MÅ barnet ta medisin, om man så må til med "makt", så bare må man....
Man gjør det for barnets beste.

Jeg er mye alene, og jeg har ingen å ringe etter om barna mine skal slå seg vrang.

Trine Tanga skrev:
Høres nesten ut som falsk krupp hun fikk...? Da hjelper det ofte med å lufte, la henne få puste i kald luft.

For enkelte ganger så bare MÅ barnet ta medisin, om man så må til med "makt", så bare må man....

Jeg er mye alene, og jeg har ingen å ringe etter om barna mine skal slå seg vrang.

Det er jeg helt enig i, men som sagt så klarer jeg ikke og holde både henne og medisinen fast når hun raser og stritter i mot. Hun er ekstremt sterk, og det skal litt til og holde en rasende (snart) fireåring fast samtidig som man gir medisiner. Da skal jeg holde hodet, og masken rett på nese og munn, og jeg skalholde kropp så hun ikke vrir seg unna, pluss to armer så hun ikke tar vekk masken. Det er ikke så enkelt som man kanskje skulle tro! Og tro meg, det er ikke det at jeg er redd for og bruke makt i slike tilfeller!

Nå skal det også sies at vi sliter med noen ekstreme raserianfall som vi er henvist til bup for da, det er liksom ikke bare vanlig trass...

Trine Tanga skrev:

Jeg regner med HI ikke ga opp fordi barnet ikke ville... men at hun rett og slett ikke greide.

Tøsa skrev:

Trine Tanga skrev:

Jeg regner med HI ikke ga opp fordi barnet ikke ville... men at hun rett og slett ikke greide.

Takk! :)

Selvfølgelig ga jeg ikke opp fordi jeg ikke ville bruke tvang, men jeg klarte rett og slett ikke alene.. :(

Høres ut som hun hadde ett anfall av falsk krupp. Godt dere fikk gitt hun medisiner både hjemme og på barneklinikken. Men dersom det skulle skje igjen og du ikke har noen til å hjelpe deg : "slå knute" på barnet. Få deg selv ned på gulvet med barnet mellom beina, og slå dine bein rundt kroppen til barnet. Den ene armen holder du armene til barnet med, og da har du en arm ledig til medisiner. Og dette fungerer supert til de er ganske så store.

Enig med  Lille Rosin..

Jeg har også ei trassig 1! åring.. Å hun angriper meg totalt.. Å da må jeg bare legge henne på gulvet og holde kroppen og armene fast med beina sånn jeg får gjort det jeg skal..

Så går det over etterpå.. Men, skjønner deg.. Det er kjempe skummelt når de blir sånt.. :(

(Skal sies at denne jenta her kanskje inneholder ADHD å er IKKE! like andre 1åringer.. Så ikke kom med noe rap nå.. dere har ikke møtt dette barnet å det er flere så har sitt hvordan hun blir å til og med barnehagen er helt sjokkert over at det er så mye krefter i denne jenta)

Jeg fant en teknikk for å holde fast min frem til han var ganske stor....

Jeg legger han på fanget som en baby med hodet på albuen, og låser fast beina mellom mine lår. Så legger jeg den ene armen hans bak ryggen min og pesser han intill meg så den er bak der og det eneste han fikk gjort var å slå meg i ryggen, holder den andre fast og låser hodet hans fast i i albuen så han ikke får beveget seg og gir han medisin med den ledige armen...

Om det er sånn at du kan risikere at du ikke får tak i tlf så gå med mob i lomma når du ser hun blir på samme måte. Så kan du faktisk ringe sykebilen. De er der for å hjelpe i nødsituasjoner. Men om snuppa er så tett så burde hun kanskje hatt noe mer en ventolin. Den åpner muligens opp i nuet, men den tar ikke bort evt betennelse i bronkier og lunger. Ellers høres det ut som falsk krupp, og da må du prøve å få hun ut i kald luft.

Takk for tips og råd. Sliter litt med og se for meg alle holde metodene dere beskriver, men jeg sår studere de litt til og forsøke om nødvendig. ;)

Hun går ikke bare på ventoline da, hun får også seretide og singular.

Vi fikk beskjed om dette med kald luft på barneklinikken i går også, så nå vet vi det til en eventuelt neste gang. :)

Uff, dette hørtes grusomt ut, og ikke minst skremmende. Min lille blir også frykelug sterk og må brukes makt på en gang i blandt. Siden min kjære kan være mange timer unna på jobb er jeg nødt for å klare meg selv. Og jeg bruker rett ogslett hele kroppen min til å holde han fast. Beina mine surrer jeg rundt hans slike at sitter fast, forså å holde armene fast mens jeg klemmer han inntil meg. Vannskelig å forklare og det beste er å finne en egen teknikk, håper du finner ut av det. Ikke noe særlig å føles seg maktesløs.

Her fikk vi beskjed om kald luft og iskrem når Eline får falsk krupp.Du kan jo forsøke å tilby is, kanskje det hjelper på å "roe" litt ned. Og det hjelper også på kruppen.

Men selvfølgelig, når de først blir så sinte/hysteriske, så er det vanskelig å nå igjennom..

Beckymams skrev:
Her fikk vi beskjed om kald luft og iskrem når Eline får falsk krupp.Du kan jo forsøke å tilby is, kanskje det hjelper på å "roe" litt ned. Og det hjelper også på kruppen.

Men selvfølgelig, når de først blir så sinte/hysteriske, så er det vanskelig å nå igjennom..

Takk for tips, men når hun først er blitt sint kunne jeg tilbydt henne månen, en godtebutikk og en lekebutikk, uten at hun hadde brydd seg. :p

Men da vet jeg i allefall at iskrem gjør godt om det skjer igjen, og hun ikke er så sint! :)

Back
Topp