Det var ikke slik det skulle bli…

ØnsketOmEnTil

Glad i forumet
Vi som prøver :)
Maiskolbene 2023 :-)
Tenkte jeg skulle lage meg en dagbok her for å få skrevet ned og sortert litt tanker som dukker opp gjennom dette svangerskapet. Jeg kjenner på mye følelser og tanker, og det er dessverre ikke så mange som forstår eller kan sette seg inn i min situasjon tror jeg. Dette er trolig ikke så interessant for dere andre, men jeg legger dette ut her i et desperat forsøk på å finne noen som har vært borti lignende eller for noen senere som kanskje kommer i samme situasjon.

Jeg kan jo begynne fra starten sånn at man får med seg hva som har skjedd til nå. Jeg og min forlovede fikk beskjed for en god stund tilbake om at jeg trolig ikke hadde noe særlig eggløsninger siden jeg slet veldig med mensen og uregelmessig syklus. Fikk beskjed om at enten så kunne jeg prøve å gå ned i vekt eller så kunne jeg få medisiner for å stimulere EL. Jeg gikk etter hvert ned i underkant av 20 kg og EL-tester og blodprøver viste at nå var ting som det skulle og jeg hadde fått en stabil syklus.

Vi fant ut at vi skulle prøve oss på barn og hadde en halvhjertet prøveperiode som egentlig ikke telte helt. Så i PP2 så gikk vi inn med alt. Da var det temping, ananas, timing på aksjelegging og concive plus. Så kom venting i dpo land, de lange og treige dagene. Når jeg kom til 8 dpo kunne jeg skimte noe og 9 dpo var det fult utslag på digital og alle forskjellige strimmeltester. Vi var overlykkelige og det var endelig vår tur til å bli foreldre. Dette som jeg hadde jobbet så hardt for med kosthold og trening i så lang tid hadde endelig gitt uttelling. Så langt hadde jeg bare hatt litt murringer i magen, som dog var naturlig siden det var noe som satte seg godt til rette inni livmora og jobbet.

Natten 10 dpo våknet jeg med intense smerter i livmora og jeg fikk kommet meg inn på badet og slukt noen Paracet med noe effekt. Dette skjedde to ganger den natten. Natten etter så skjedde det igjen, men smertene var sterkere og det skjedde enda flere ganger i løpet av natten. Jeg fikk hastebestilt time hos privat gynekolog 12 dpo. Hos gyn så kunne hun se at jeg hadde noe fri væske rundt livmora, trolig fra en sprukket cyste. Jeg ble sendt hjem med sykemelding i noen dager og Pinex forte mot smertene. Samme ettermiddag hadde jeg enda to smerteanfall. Anfallene var nå lengre (opp til 45 min) og sterkere. Gråt hadde gått over til skriking og hyling, jeg klarte ikke å stå/gå og jeg lå og vrei meg i smerte.

Samboer kjørte meg på legevakten og de nektet å ta meg imot da jeg kun var 3u+6d og dette trolig var en sprukket cyste. Vi ble sendt hjem med beskjed om å ta smertestillende. Den natten våknet jeg i enda større smerter og trodde jeg skulle dø. Det kjentes ut som at noen hugget løs på livmora mi med kniv. Nå fungerte ingen av smertestillende vi hadde. Vi ringte igjen legevakten som ba oss om å komme ned. Når legen så hvor vondt jeg hadde fikk han overtalt sykehuset til å ta oss imot.

På sykehuset ble jeg møtt av to gynekologer som tok en innvendig ultralyd og gynekologisk undersøkelse. De begge var enige i at jeg hadde en del væske rundt livmora og de ville ha meg der over natten for observasjon da denne væsken skulle bli absorbert opp av kroppen selv. De målte HCG for å følge med på at dette steg som det skulle. De ville ikke utelukke exu ennå selv om jeg ikke hadde noen tydelige tegn på dette annet enn smerter. Har ikke blødd noe og det er trolig for tidlig til å ha så vondt av en exu.

Dagen etter hadde HCG allerede steget fint og jeg ble igjen tatt med for en UL. Det var fortsatt like mye væske der og jeg hadde fortsatt sterke smerter. Etter 2 døgn på sykehuset med stadige anfall så fikk jeg beskjed om at de ikke klarte å se noen grunn for smertene annet enn væsken fra en sprukket cyste. De sa selv at det var rart at dette fortsatt gjorde så vondt, men jeg fikk dra hjem med en litt mildere form for smertelindring enn hva jeg hadde fått på sykehuset. Nå var det bare å vente på at smertene skulle gi seg. Jeg fikk beskjed om å ringe tilbake til legen dersom det ikke ble bedre.

Dagen etter så kom det nye anfall og smertestillende jeg fikk med hjem hadde ingen effekt. Jeg var nå helt desperat. Hadde knapt sovet hele uken, psyken min var sliten og smertene var ikke til å holde ut lenger. Vi ringte legen på sykehuset og fikk beskjed om å komme rett til sykehuset den kvelden og jeg måtte faste. Vi ankom sykehuset og jeg ble igjen møtt av to gynekologer. De tok undersøkelser og vi pratet. De syntes nå det var rart at jeg hadde så sterke smerter og at væsken rundt livmora ikke var gått vekk. Vi ble enige om at jeg skulle gjennomgå en kikkhullsoperasjon den natten hvor de gikk inn og så på eggledere, så etter exu og fjernet væsken manuelt. Det tok noen få timer fra jeg kom inn på sykehuset til jeg lå på operasjonsbenken. Da jeg våknet morgenen etter følte jeg med veldig bra, jeg hadde sovet hele natten grunnet anestesien og jeg hadde ikke noen andre smerter i magen annet enn at jeg kjentes støl ut der de hadde gått inn i magen.

Etter operasjonen klarte jeg ikke å tisse selv så jeg måtte få hjelp til å engangskateterisere slik at jeg fikk tømt blæra. Men ellers følte jeg meg så fin og jeg var lettet. Nå var smertehelvete mitt over. Jeg kunne endelig nyte og glede meg over graviditeten. Jeg tok meg i å tenke over alle de fæle tankene jeg hadde hatt da jeg lå med smerter. Jeg hadde vurdert flere ganger om jeg rett og slett skulle ta abort, kvitte meg med dette svangerskapet som kun gjorde meg vondt. Men hva hvis det ikke var svangerskapet, hva hvis det bare var en tilfeldig cyste slik de sa? Samme kunne det være, for jeg var ferdig operert og følte meg super. Legen kom innom og fortalte at eggleder og alt så veldig bra ut, ingen tegn til exu ennå selv om det fortsatt er for tidlig å utelukke det helt. Væsken var fjernet og jeg skulle nå bare få lov til å komme meg på beina igjen.

Ettermiddagen kom og jeg fikk et nytt smerteanfall, prikk likt som før operasjonen. Jeg hylte, skrek, vrei meg og gråt. Det var 3 sykepleiere på rommet mitt som prøvde å ro meg ned, de gav meg sterke smertestillende intravenøst og til slutt når medisinene fikk tid til å fungere så landet jeg igjen. Men hvorfor kommer fortsatt smertene? Utover dagen sa spl at jeg kunne dra en tur hjem på permisjon noen timer slik at jeg kanskje klarte å tisse selv under mer avslappende omgivelser. Samtidig som jeg skulle få føle meg litt normal og kose med hunden min. På kvelden kjente jeg et nytt smerteanfall og vi klarte å avverge det før det ble for ille med smertestillende. Jeg var nå oppe i 4gram Paracet fast om dagen, Targiniq x 2 og Oxynorm inntil ganger 3 i døgnet for å «overleve». Da hadde jeg kun 1-2 anfall om dagen og klarte å avverge flere anfall med at jeg fikk tatt dem tidlig.

Morgenen etter var jeg igjen fornøyd. Jeg klarte nå å tisse selv. Hadde sovet godt for en gangs skyld og hadde ikke hatt noen ordentlige smerteanfall siden tidlig dagen før. Når legen kom så sa hun at de gjerne ville sende meg hjem denne dagen. Jeg fikk beskjed om at de ønsket at jeg skulle klare meg uten smertestillende og derfor sendte meg hjem uten dette. Dersom jeg skulle få smerter så kunne jeg ta en varmeflaske eller en varm dusj. Jeg ble sendt hjem med nytt mot og tenkte at dette ordner seg. De finner ikke noe annet galt og de har operert. Jeg fikk trolig bare et anfall i går fordi det fortsatt var litt sårt etter at væsken var blitt fjernet. En annen teori gyn hadde var at dette er måten min livmor reagerer på graviditeten, og det derfor ga meg litt «ubehag» når livmor jobbet og strakk seg.

Jeg kom hjem i dag. Hadde fått 2 uker sykemelding til å ta det pent og la sårene etter operasjon gro. Jeg ville bli innkalt til kontroll med tidlig ultralyd om 10-14 dager (uke 6-7) for å forsikre oss om at det ikke er snakk om exu. Hadde vært hjemme i ca en time da jeg fikk smerteanfall igjen. Denne gangen hadde jeg tilfeldigvis igjen en smertestillende i veska som jeg ikke hadde trengt tidligere på perm, ellers vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Anfallet varte i 25 minutter, men jeg har grått i 5+ timer i strekk siden. Psyken min er helt ødelagt. Jeg klarer ikke å glede meg over denne graviditeten. Jeg er engstelig og redd. Jeg er redd for å få smerter. Jeg er engstelig for at dette skal vare i 9 mnd. Jeg er redd jeg ikke klarer å fullføre svangerskapet. Hva hvis disse smertene hindrer meg i å klare å bære fram et eget barn?

For mange så høres nok dette lite rasjonelt ut og muligens så tenker du at «bare ta deg sammen». Men psyken min er helt på felgen. Jeg prøver å holde håpet oppe, og til tider så lager jeg meg ønskeliste over ting til det lille frøet i magen. Men så kommer det et nytt anfall og hele min verden raser sammen igjen. Hadde man hatt et klart svar på hva som foregår, eller hvor lenge dette vil vare, så hadde det nok vært lettere å akseptere. Akkurat nå så føles det ut som jeg sitter her helt alene og ingen kan hjelpe meg. Det var ikke sånn her det skulle være å bli gravid. Jeg skulle gjerne vært kvalm, eller vært trøtt o.l. For da hadde jeg visst at det som foregikk i kroppen min var normalt. Akkurat nå må jeg gripe dagen med en time av gangen og krysse fingrene for at ikke bare frøet klarer seg gjennom dette svangerskapet, men at jeg også kommer meg helskinnet gjennom..

Dette hørtes tungt ut.. noe som bare skulle være spennende og fint, men som nå bare er vanskelig og vondt. Men jeg håper at det raskt vil bli bedre, og at du får god oppfølging videre. Krysser fingrene for at spiren i magen vokser og gror akkurat som den skal. Vil bare sende deg en klem :Heartred

Dette hørtes tungt ut.. noe som bare skulle være spennende og fint, men som nå bare er vanskelig og vondt. Men jeg håper at det raskt vil bli bedre, og at du får god oppfølging videre. Krysser fingrene for at spiren i magen vokser og gror akkurat som den skal. Vil bare sende deg en klem :Heartred
Takk :Heartred Ja det er rart når ting ikke blir som en har forestilt seg. Jeg trodde selv at det å bli gravid skulle være så fint og flott, men har jo ennå til gode å kunne glede meg ordentlig over den dessverre. Men jeg gir ikke opp ennå! Er mye igjen av graviditeten og ting kan forhåpentligvis snu

Dag 2 - mandag 12/9

Ny dag og nye nederlag? Kjennes sånn ut akkurat nå. Den første natten hjemme har gått greit og smertefritt. Jeg har faktisk sovet utrolig godt. Jeg har blitt enig med samboer om at jeg skal være så godt som sengeliggende i noen dager nå for å se om det hjelper. Da får vi sjekket om det er aktivitet som trigger smertene. Ett sted må vi jo begynne.

På grunn av psyken min har jeg prøvd å gjøre noen grep. Jeg fremskyndet den første timen hos jordmor til i dag slik at jeg kanskje fikk pratet med noen som ville lytte og hadde litt forståelse for at situasjonen var vanskelig. Ble møtt av en jordmor som egentlig bare ville bli ferdig så fort som mulig med timen. Vi gikk gjennom det vanlige som følger med første kontroll og når jeg begynte å fortelle om hvordan jeg har det om dagen så var hun ikke så interessert. Hun klarte for så vidt å si «du får jo bare vente de to ukene så finner du jo fort ut om det er noe galt med babyen din, for dette høres jo ikke normalt ut». Så det var ikke veldig betryggende… Hun mente også at det var viktig at jeg kom meg tilbake i jobb og at jeg skulle holde meg aktiv, måtte igjen minne henne på at jeg er helt nyoperert i magen og ikke klarer å strekke ut overkroppen ennå engang. Hun anerkjente dette og sa at jeg kunne vel kanskje vente noen dager til ja.

Når jeg kom hjem så tikket det inn en melding på Helsenorge. Det var innkalling til TUL på sykehuset. I følge legene på sykehuset så skulle jeg få komme om 10-14 dager slik at vi fikk svar så raskt som mulig. Har nå fått time 4/10, det er 22 dager til. Jeg vil da være 7+6. Tro det eller ei, men igjen så kjentes dette ut som et nederlag og panikken satt seg i meg atter en gang. Jeg må ha svar, jeg syntes 14 dager uten svar allerede var for lenge å vente. 14 dager må jeg akseptere for fosteret må jo faktisk rekke å vokse seg stort nok til å synes, men 22 dager det synes jeg er i lengste laget. Jeg kommer nok til å plukke opp tlf og ringe dem. Høre om mulighetene til å få flyttet på timen min.

Ellers i et eget forsøk på å få stablet psyken min opp på beina igjen så prøver jeg så godt som mulig å se positivt på ting. I går hadde jeg bare ett anfall, som absolutt er en forbedring fra hva det har vært. Har ikke hatt noen anfall en så lenge i dag, selv om dagen fortsatt er ung. Har tatt kontakt med tanta mi som jeg har et godt forhold til. Hun skal besøke meg denne uken og jeg tror jeg kommer til å fortelle henne om alt fra graviditeten og tankene rundt det. Hun har alltid vært god å prate med. Jeg tror også hun kommer til å bli glad på mine vegne over det faktum at vi er gravide.

Over til en annen positiv ting. Jeg tar fortsatt graviditetstester for å se at hcg stiger. Nå hadde jeg ikke tatt på 2 dager. Den stiger fortsatt og test strek er kanskje litt sterkere enn kontrollstreken. Har en digital med ukeindikator som jeg sparer til jeg kan få 3+. Da tenker jeg at jeg sier meg fornøyd med testingen. Redd det er litt i tidligste laget ennå, så sparer den noen dager til. Jeg legger ved bilde av dagens test dersom noen er interessert i det.

Glemte jo å legge ut bildet. Gravidhjernen tuller stedig med meg :rolleyes:

Vedlegg

• 4A80759C-A996-4AC9-B7DE-18C1D83FB16A.jpeg
    4A80759C-A996-4AC9-B7DE-18C1D83FB16A.jpeg
    386,8 KB · Visninger: 150
Hei,
Det høres jo helt uutholdelig ut å ha det sånn. Har ikke opplevd lignende smerter som gravid, og jeg tror ikke du overreagerer på noen måte her. Er det helt sikkert at du ikke kan ha en eggstokk som vrir seg? Vet det kan skje ved svangerskap, men vanligere når man har hatt ivf. Og som regel veldig smertefullt.
Enig i at du burde ringe til sykehuset å høre om du kan få fremskyndet timen. Burde være mulig å ha time 1,5 uke tidligere og likevel få svar.
sender en klem ❤️

Hei,
Det høres jo helt uutholdelig ut å ha det sånn. Har ikke opplevd lignende smerter som gravid, og jeg tror ikke du overreagerer på noen måte her. Er det helt sikkert at du ikke kan ha en eggstokk som vrir seg? Vet det kan skje ved svangerskap, men vanligere når man har hatt ivf. Og som regel veldig smertefullt.
Enig i at du burde ringe til sykehuset å høre om du kan få fremskyndet timen. Burde være mulig å ha time 1,5 uke tidligere og likevel få svar.
sender en klem ❤️
Da de åpnet meg opp på operasjon så sjekket de også om eggstokk hadde vridd seg, men alt ser fint ut… De finner rett og slett ingen annen forklaring på smertene per nå. Jeg krysser jo fingrene og håper at det skal gi seg nå som de har operert og at smertene som har kommet etter operasjon er fordi det fortsatt er litt betent og at dette vil gi seg i løpet av noen dager :rolleyes: :Heartred

Dag 3 - tirsdag 13/9
Resten av dagen i går gikk veldig bra. Jeg turte aldri å juble høyt over at det ikke kom noen anfall i løpet av dagen, natten stod fortsatt for tur. Jeg hadde en dårlig følelse når jeg skulle legge meg. Nesten som at kropp og sinn ikke stolte på at jeg kunne gå en dag uten anfall. Jeg var stort sett sengeliggende så mye som mulig den dagen og tok Paracet forebyggende hvis jeg kjente murringer.

Men psyken min hadde fått seg en boost i løpet av ettermiddag og kveld. Jeg hadde klart meg uten å gråte. Jeg hadde klart å le litt med min kjære, og det er ikke hverdagskost om dagen. Jeg hadde et øyeblikk hvor jeg tenkte «gud så fint det blir å få denne babyen, nå er det vår tur». Så hodet mitt fikk rett og slett en liten pause, og det var fint.

Når vi skulle legge oss så helgarderte jeg meg og tok Paracet igjen. Når kl. var 01.00 begynte de første smertene. Men dette var jo i ryggen. Jeg har to prolapser i korsryggen som jeg har klart å holde i sjakk lenge, men disse var nok lei etter en uke med lite aktivitet og trening. Tok derfor en Tramadol, som jeg har fått beskjed om at jeg fint kan ta under svangerskapet. Når denne var inntatt sovnet jeg igjen.

04.30 våknet jeg igjen og der var det. Den kjente smerten. Nå stod noen med kniven i livmora mi igjen. Jeg er sykepleier og hos oss så har vi noe som heter VAS score for å kartlegge smerte. Jeg har en VAS 9-10 når det holder på. Det er relativt umenneskelig å skulle gå med en VAS på 10 og få beskjed om «har du prøvd en varm dusj?». Det er litt det samme som at du ringer support og sier at telefonen din er blitt knust i tusen biter av en lastebil og de spør om du har prøvd å skru den av og på. Når smertene kommer så merker jeg dem før de når det verste taket og da har jeg et eget rituale jeg nå har fått. Ta tak i der nærmeste jeg har av smertestillende og kryss fingrene for at det hjelper noe. Begynn å puste, ellers svimer jeg av. Ligg i senga og la armene vandre opp og ned hele kroppen og grip hardt tak i alt jeg får tak i av puter, dyner, hud. Skrik/hyl for jeg klarer ikke å holde det inne. Ha samboer hengende over deg som ber deg huske å puste. Bli irritert på samboer fordi jeg er i min egen overlevelsesboble og han forstyrrer der han prøver å hjelpe i en ellers desperat seanse. Så tok jeg den siste Oxynormen jeg hadde. Min redningsvest. Denne har jeg gruet meg til, for hva gjør jeg ved neste anfall nå som jeg ikke har mer. Dette er det eneste som funker på mine smerter og legen nekter å gi meg det så lenge jeg ikke er innlagt.

Også har vi siste stadiet i anfallene mine, som er det tyngste for meg og som derfor kommer når det ikke er noe mer kroppen klarer å gjøre. Tanken som jeg stadig tar meg i å ha. «Nå må jeg fjerne den. Jeg klarer ikke mer. Enten så dør babyen eller så dør jeg. For hvis dette fortsetter så kommer jeg til å ta livet av meg». Så etter 10 minutter så begynner Oxynormen å virke og kroppen min lander sakte, men sikkert.

Det høres kanskje dramatisk ut å tenke at «jeg kommer til å ta livet av meg», og det er det. Det er 99% sikkert ikke noe hold i det, men tanken streifer meg hver gang jeg har anfall uansett. Fordi man blir desperat. Når du ikke får hjelp og du går gjennom det vondeste du noen gang har opplevd så blir du rett og slett desperat. Andre her vil muligens kanskje tenke at det er smakløst/tonedøvt av meg å si at jeg stadig vurderer abort når jeg ligger med smerteanfall. Det er tros alt et forum der folk med alle slags historier samles, og mange sliter med å bli gravide. Mange som sliter med å bli gravide ville kanskje tenkt, «det der skulle jeg taklet hvis det hadde gitt meg barn i enden av det». Vel mitt største ønske er også barn. Dette barnet er virkelig ønsket og planlagt. Jeg har jobbet for å bli gravid. Abort er det siste jeg kunne tenke meg å gjøre og da burde det si sitt. Ender dette i en abort så kommer jeg til å være helt knust. Men det er bare ikke holdbart å være i denne situasjonen. Og igjen, nå du er desperat så gjør du alt for å finne en løsning på problemet ditt.

Jeg har nå sittet våken siden anfallet og gjør et nytt forsøk på å få hjelp. Jeg har sendt melding til min private gynekolog, som tilfeldigvis også er overlege på sykehuset og er vedkommende som skrev meg ut sist. Jeg har også skrevet melding til fastlegen min. Jeg har forklart begge situasjonen og hvordan jeg fortsatt får anfall daglig. Jeg har forklart at enten må jeg få hjelp eller så må jeg ta en abort. Og nå håper jeg virkelig at jeg skal få noe hjelp så jeg slipper å si farvel til frøet mitt. For tanken på det knuser hjertet mitt i tusen knas og tårene kommer atter en gang.

Kan ikke se at du har skrevet noe om det, så jeg må bare spørre. De sjekket galleblæren din, ikke sant? For meg høres dette ut som ganske likt ut som gallestein anfall. Håper dere finner ut av det og du kan få et fint svangerskap videre. :Heartred

Kjære deg, jeg ble helt satt ut av å lese dette. Det er jo helt umenneskelig. Forstår utrolig godt tankene rundt abort med de smertene du beskriver, du må for all del ikke unnskylde det.

Bra du tar kontakt med privat gyn og fastlege, du må jo bli innlagt på nytt eller få mer smertestillende eller noe som kan hjelpe deg å holde ut. Ser gallestein er foreslått over - en venninne av meg har hatt dette og smertebeskrivelsen hørtes ikke ulik ut. Så håper de har sjekket/sjekker dette.

Sender deg all mulig styrke, dette var rett og slett utrolig vond lesning. Krysser alt for at de finner ut av det. Her vil jeg følge med videre. Stor klem :Heartred

Det skal virkelig ikke være sånn nei. Dette høres helt grusomt ut, og jeg forstår godt de tankene som dukker opp. Håper virkelig de klarer å finne ut av det snart, og at du får det bedre!

Sender deg gode tanker ❤️❤️
Du trenger absolutt ikke unnskylde tankene dine! Det er måte på hvor mye man skal tåle! Jeg håper virkelig de greier finne ut av det. For, det høres fullstendig horribelt ut. Det å ikke vite hvorfor det blir slik heller.... Du skal ikke gå og ha det sånn, uansett!!

Kan ikke se at du har skrevet noe om det, så jeg må bare spørre. De sjekket galleblæren din, ikke sant? For meg høres dette ut som ganske likt ut som gallestein anfall. Håper dere finner ut av det og du kan få et fint svangerskap videre. :Heartred
Tenkte det samme... gallesteinsanfall kan for noen kjennes helt ned i livmorområdet

Uff, fy søren så mye medfølelse jeg får med deg. Som de andre sier her, du må absolutt ikke føle at du må unnskylde tankene dine. Det sier jo veldig mye om hvor mye smerter du opplever at du faktisk tenker på abort når barnet i utgangspunktet er så ønsket.

Syntes måten du blir møtt i helsevesenet er provoserende. De tok deg seriøst først virker det som, men når de ikke finner en forklaring velger de å sende deg hjem med beskjed om å ta en varm dusj om du får vondt, heller enn å gi smertestillende og videre undersøkelser. Som om det er mer sannsynlig at du er overdramatisk, enn at de bare ikke har funnet problemet enda. For ikke å snakke om den jordmoren du var hos time hos, når ting roer seg så kanskje du kan sjekke opp muligheten for å bytte? Bra du tar kontakt igjen og sørger for at du får hjelp!

Håper virkelig legene finner ut av dette, eller at anfallene forsvinner helt. Gode tanker og klemmer fra meg!

Siden du ikke har oppdatert noe, så..
Jeg håper de har funnet ut noe, og at du har det litt bedre snart!! ❤️

Sender deg bare en kjempe klem! Dette høres ikke bra ut i det hele tatt. Kan du prøve å kreve å bli innlagt igjen så de ser hvordan det er og kan prøve å finne ut hva som er årsaken?

Ønsker deg masse lykke til!

Fredag 16/9
Hei alle sammen. Jeg har ikke vært på forum de siste dagene da jeg rett og slett har trengt å distansere meg litt fra alt. Ser nå at det har kommet masse koselige kommentarer på den tiden jeg har vært borte. Så nå sitter jeg her igjen med tårer i øynene over alle de støttende og fine ordene dere kommer med! Jeg hadde egentlig ikke trodd at folk kom til å lese dagboken, også var jeg redd for at folk skulle dømme meg for tankene mine. Men her har det kun vært fine mennesker som forstår smerten vi/jeg går gjennom.

Da jeg skrev det forrige innlegget mitt var det tidlig tirsdag morgen. Når dette innlegget var postet så ringte jeg mammaen min. Jeg gråt og gråt, og krøp til slutt til korset og spurte om hun kunne komme og være med meg den dagen. Mamma bor halvannen time unna og jobber, men hun stilte opp når jeg trengte det. Noen timer senere stod hun på døren min. På grunn av psyken min er det ikke så mye som skal til for å vippe meg av pinnen, og dessverre så klaffer ikke alltid jeg og mamma så godt. Vi er strake motsetninger og som regel går det helt fint, andre ganger ikke. Jeg ringte fordi jeg ville ha moren min der sammen med meg, jeg ville at hun skulle holde meg mens jeg gråt og komme med støttende ord. Men da hun kom så begynte hun å rydde huset, stille masse spørsmål om hvor ting fra oppvaskmaskinen skulle, hvor hun skulle legge ditt og datt og om ikke vi kunne dra og handle noen nye blomster. Jeg fikk et nytt smerteanfall som denne gangen ikke var så ille, og som jeg fikk kontroll på med Paracet. Mamma skulle absolutt fortsette å stille meg spørsmål og prate om seg og sitt gjennom anfallet. Til slutt så raknet det litt for meg og jeg ba henne sette seg ned og være stille fordi hun stresset meg.

Jeg fikk etter en del timer svar fra gyn som sa at slik skulle jeg ikke ha det og nå hadde det holdt på så mange dager så jeg måtte ta kontakt med sykehuset igjen. Jeg fikk tak i gynekolog på sykehuset og fikk beskjed om å komme inn på poliklinikken og ta blodprøve for å sjekke HCG stigningen min. Mamma kjørte meg til sykehuset og satt med meg hele tiden. Jeg hadde klart å roe meg ned for nå fikk jeg hjelp igjen og mamma gjorde det jeg trengte av henne. Hun var der, kjørte meg og holdt meg i hånden. Det var igjen tid for TUL og en snakk med gyn. Jeg begynte å telle mens jeg satt der og kom frem til at jeg allerede har hatt 8 TUL og det fortsatt er for tidlig til å se et foster. Så sånn sett er det vel få som har blitt fulgt opp så godt som meg, samtidig som TUL har mistet litt sjarmen sin for min del når som det begynner å bli «vane». På TUL så legen at jeg hadde fått et litt tykkere endometrium, men hun kunne ikke se noe fosteranlegg eller sekk ennå. Denne dagen var jeg bare 4+9 så det stresser meg ikke så mye at de ikke har klart å se noe ennå, det forventer jeg ikke heller. Ellers var det ingen endring på ultralyden, ting så fint ut. Hun kunne fortsatt ikke fortelle meg hvorfor jeg har smertene mine. Hun sa at nå skulle jeg få hjelp og at jeg ikke skulle ha slike smerter. Hun fortalte videre at de satt meg opp på kontroll allerede neste mandag og at jeg skulle få med smertestillende. Hun sendt meg hjem med 3 piller Oxynorm, da hun ikke ville gi meg resept på en pakke. Noe jeg syntes var litt komisk der jeg har fortalt henne at jeg har anfall hver dag og ikke skal på kontroll før om 6 dager, og hun gir meg 3 piller. I mitt hode er det er regnestykke som ikke går opp, men hva vet vel jeg. Jeg er bare takknemlig for at de tar meg inn og at jeg forhåpentligvis kommer ett skritt nærmere å få svar på hva som skjer i kroppen min. HCG hadde økt slik det skulle også, og gyn sa hun hadde liten tro på exu per nå selv om de ikke tørr å utelukke det. Det tar jeg uansett som en seier.

Jeg dro hjem fra sykehuset og mamma dra hjem til seg. Jeg var nå veldig rolig innvendig og følte ting var greit. Jeg sov veldig godt den natten. Neste dag kom og gikk, ingen smerter. Jeg turte ikke helt å stole på det og hadde en dårlig følelse. Natten kom og jeg sov som en baby. På dagen kom tanta mi innom og jeg hadde nå klart å hente meg inn i psyken etter å ikke hatt et eneste smerteanfall på over et døgn. Jeg bestemte meg derfor for å ikke fortelle om graviditeten. Jeg har lyst til å fortelle det senere når man vet mer om ting er som det skal. Jeg vil fortelle det til folk slik vi hadde planlagt å si det til familien. Ingenting har gått som planlagt til nå og besteforeldre har vi ikke fått fortalt det til på en koselig måte, så denne ville jeg nå spare på. Jeg har lyst til å ta tilbake kontrollen over denne graviditeten. Vi hadde derfor en hyggelig lunsj i stede. På kvelden lagde forloveden favorittmiddagen min til meg og vi koste oss med tv-serie. Etter middag så lå jeg bare og gulpet i over en halvtime. Noe jeg vanligvis ikke pleier og tenkte at dette var jo rart. Så kom det, bølgen kom over meg så fort at jeg knapt kom meg på badet. Fult oppkast og hele middagen kom opp igjen. Jeg lurte på om jeg nå hadde fått denne beryktede kvalmen alle snakker om. Jeg var egentlig fornøyd med dette, for hvis jeg får nye symptomer så betyr det kanskje at det lille frøet mitt vokser og gjør som det skal. Kvalmen har ikke kommer for fult ennå, men jeg gulper litt her og der.

Jeg våknet 06.00 morgenen etter og nå hadde jeg smerter i magen. Jeg prøvde meg en liten stund uten noen ting for å se om det roet seg, så tok jeg to Paracet uten effekt. Deretter ble jeg usikker på om jeg måtte på do eller kaste opp av smertene. Smertene ble stadig verre og jeg tok til slutt en Oxynorm før smertene avtok igjen. Det hadde nå gått over 2 døgn mellom anfallene mine! Jeg hadde akkurat hatt et anfall, men jeg var overlykkelig. Jeg tror jo selvfølgelig det også hjelper at jeg har fått hentet meg inn i to dager. Dagen gikk sin gang og jeg fikk ikke noen flere anfall. Et nytt symptom har dukket opp. Jeg har fått veldig såre brystvorter som er stein harde og hovne om dagen. Så igjen får jeg troen på at dette går sin gang.

Jeg har hittil ikke hatt noen flere anfall siden i går morges. Jeg koser meg faktisk om dag. Jeg får nye, men fine symptomer på graviditet. I dag tok jeg CB digital som slo ut med 3+!! Jeg har ikke hatt noen tanker om å terminere graviditeten siden tirsdag og vi har det godt sammen hjemme. Det har vært godt å ikke tenke på anfall og negative ting. Derfor har jeg ikke oppdatert dagboken. Jeg trengte å nyte dagene litt for meg selv og med samboer. Ingen påminnelser om at ting har vært vanskelig til nå. Og jeg innser virkelig hvor lyst vi har på dette barnet. Vi er i dag 5+2 og ting ser lysere ut. Tror dette er litt som fødsel, det er helt jævlig der og da, men når du ser hva du får i andre enden og smerten har gitt seg så glemmer du fort det negative.

For å svare på et par kommentarer i samme slengen. Legene har aldri nevnt noe om galleblæren, så usikker på om det er noe de har tenkt på eller om de har utelukket det grunnet klinikk/blodprøver. Jeg vet jo ikke hvordan dette kjennes ut (tror jeg da), men smertene jeg kjenner gjør vondt fra livmor helt ned til skambein og fødselskanal. Altså hele veien ut.

Har allerede planlagt å bytte jordmor da de er to i kommunen her og jeg har hørt mye positivt om den andre jordmoren og mye negativt om hun jeg var hos…

Mandag 19/9

Har ikke store oppdateringene, noe som egentlig er veldig bra. Siste to anfall så gikk det 3 døgn mellom så det er absolutt en forbedring. Vi prøvde oss på samleie for første gang siden unnfangelse og det var ingen god idé. Da kom smertene relativt fort, så det er ganske tydelig at det er livmorsområdet som er problemet.

Ellers har vi vært på TUL i dag på sykehuset og fått se fostersekken! Så det går virkelig fremover her. Jeg er 5+5 i dag så var forberedt på å ikke se noe særlig mer enn det, men sist vi var på TUL for 6 dager siden kunne ikke legen se noe. Så dette er en klar utvikling. Neste mandag så skal vi på enda en TUL på sykehuset, så krysser fingrene for at vi kanskje vil se noe mer da :Heartred

Back
Topp