Det var en utlending som...

Huldra88

Elsker forumet
Har lagt merke til på diverse diskusjonstråder, egentlig sosiale medier generelt at folk ofte kommenterer om personen som utfører en handling er utenlandsk. Virker som det blir kommentert mange steder selv om det egentlig ikke er av vesentlig relevans for budskapet som skal gis.

For.eks: det var en utenlandsk mann/dame (utlending) som snek i køen på butikken.

Har i motsetning aldri opplevd at folk skriver: det var en norsk mann/dame som snek i køen på butikken.

Da er personen lissom bare mann/kvinne.

Hvorfor tror du det er sånn? Jeg undres :)

Er desverre slik når noen utlandske har gjort noe gale så får man fordommer mot dem og tar dem spesielt for andre ting..Tar alle under samme kamm. Ikke greit, men virker ikke som det forsvinner med det første..

Syns det har blitt bedre, nå kan det ofte stå etnisk norsk, molde mann osv.
Reagerte veldig på det for noen år siden for da var det veldig tydelig, mens nå har de fleste media hus blitt flinkere.

MEN gjør en som ikke passer inn i A4 Norge noe så hører man fort om det! Har man mørk hud, går med hijab eller lignende merkes det godt at mange ikke liker det :(

Dette irriterer meg også. Hvorfor er det slik at også politi og andre instanser som i utgangspunkte ikke skal avsløre identitet likvel skriver at det var en utenlandsk person? Er det noe som skjer så er det vel revnende likgyldig om det er en norsk/utenlandsk person? Vi har jo mange innvandrere også, så folk som bare observerer kan ikke vite om det er en norsk innvandrer/flykting/turist osv!

Dette irriterer meg veldig. Hvordan personen ser ut har da ingenting med historien å gjøre!

Men de sier jo akkurat det samme om oss i andre land. Er jo bare sånn det er.. de fleste mener vel ikke noe med det.
Skjønner hva du mener da:-)

Tenker at det blir det samme som å skrive en mann/kvinne fra nordland, en svensk statsborger osv... Det er vel mest privatpersoner som bruker utlending, ikke media , da står det helst utenlamdsk opprinnelse... Syns ikke det er galt egentlig.

At privatpersoner skriver utlending er vel fordi de vil påpeke kulturforskjellen og at det kanskje var grunnlaget for handlingen, selvfølgelig finnes det nok flere med onde hensikter bak disse uttalelsene men langt fra alle... Blir litt det samme som at spanjoler snakker om oss nordmenn som utlendinger og ofte irriterer seg over ting vi gjør som er vanlig i våres kultur... Så tenker ikke noe særlig på det som direkte negativt.

I går når jeg var ute for å nyte et glass vin var det en norsk blond jente som hora seg på dansegulvet :) jeg mener selvfølgelig ikke noe negativt med det, men sier det for å påpeke kulturforskjellene med blonde mennesker. Hehe ;) synes det blir rart å blande inn hvordan noen ser ut som en forklaring på en handling.

I går når jeg var ute for å nyte et glass vin var det en norsk blond jente som hora seg på dansegulvet :) jeg mener selvfølgelig ikke noe negativt med det, men sier det for å påpeke kulturforskjellene med blonde mennesker. Hehe ;) synes det blir rart å blande inn hvordan noen ser ut som en forklaring på en handling.
Å omtale div. oppførsel og legge til at noen er utlending går vel kanskje mest på kulturforskjeller og ikke utseende..? jeg forstår at det kan være litt touchy å ha med at noen er utlending når det egentlig ikke har noe med saken å gjøre forsåvidt :)

Å omtale div. oppførsel og legge til at noen er utlending går vel kanskje mest på kulturforskjeller og ikke utseende..? jeg forstår at det kan være litt touchy å ha med at noen er utlending når det egentlig ikke har noe med saken å gjøre forsåvidt :)

Jeg skjønner bare ikke hvordan man kan tillegge noe ut i fra en oppførsel til at sånn gjør mennesker fra den kulturen :) "utlendinger" kan jo komme fra veldig mange forskjellige steder. Antar at ikke alle mennesker oppfører seg på en viss måte fordi de ikke er fra Norge. Kulturforskjellene mellom en somalier og vietnameser vil jo også være ganske ulik. Det henger ikke på greip for meg. Uansett, var bare nyskjerrig på hvorfor folk føler man må påpeke det, og ikke om det er vondt ment/rasistisk intendert :)

Last edited:
Synes ofte jeg leser at de nevner etnisitet i de fleste artikler om lovbrudd ol. jeg.
Har lest mange artikler med teksten "gjerningsmannen/kvinnen var av etnisk norsk opprinnelse" og setninger i den dur.
Tidligere ble det bare nevnt dersom ugjerningen ble begått av ikke etnisk norske, så da kunne man jo lett gjette seg til når det var snakk om nordmenn.
Syns det er helt greit at de opplyser hvor vedkommende kommer fra jeg..

Jeg skjønner bare ikke hvordan man kan tillegge noe ut i fra en oppførsel til at sånn gjør mennesker fra den kulturen :) "utlendinger" kan jo komme fra veldig mange forskjellige steder. Antar at ikke alle mennesker oppfører seg på en viss måte fordi de ikke er fra Norge. Kulturforskjellene mellom en somalier og vietnameser vil jo også være ganske ulik. Det henger ikke på greip for meg. Uansett, var bare nyskjerrig på hvorfor folk føler man må påpeke det, og ikke om det er vondt ment/rasistisk intendert :)
Jo, det er sant - undrer meg selv, egentlig aldri reflektert noe over det :nailbiting:

Synes ofte jeg leser at de nevner etnisitet i de fleste artikler om lovbrudd ol. jeg.
Har lest mange artikler med teksten "gjerningsmannen/kvinnen var av etnisk norsk opprinnelse" og setninger i den dur.
Tidligere ble det bare nevnt dersom ugjerningen ble begått av ikke etnisk norske, så da kunne man jo lett gjette seg til når det var snakk om nordmenn.
Syns det er helt greit at de opplyser hvor vedkommende kommer fra jeg..

Tenkte egentlig mer på sånn i diskusjonstråder, kommentarer på Facebook osv, som er "mannen i gata" og ikke media :)
Men hvorfor synes du det er vesentlig hvor personen kommer fra? Lurer ut i fra nysgjerrighet

Last edited:
Tenkte egentlig mer på sånn i diskusjonstråder, kommentarer på Facebook osv, som er "mannen i gata" og ikke media :)
Men hvorfor synes du det er vesentlig hvor personen kommer fra? Lurer ut i fra nysgjerrighet
Jeg synes ikke det er av vesentlig betydning å bli opplyst om det, jeg synes det er GREIT å bli opplyst om det. Hvorfor jeg synes det vet jeg egentlig ikke, kanskje det hjelper med å "forstå" på en måte, om du skjønner?

Men også utenfor nyhetsartikler har jeg sett mennesker bli beskrevet. Trenger ikke være "det var en utlending som...", kan like gjerne være "den blondina/ brunetta/ dvergen/ saggeren (osv) som.."
Kan være det bare er en måte å "kategorisere"/ beskrive hverandre?
Slik er det jo hjemme rundt middagsbordet også. Når man vil fortelle om dagen sin, så prøver man å beskrive de menneskene man møter så godt man kan for å få de andre til å forstå.
Er jeg helt på bærtur her, eller gir det noe mening? :)

Har lett for å si det selv og ser ikke noe galt i det.
Man henger jo seg opp i alt for tiden?? Ikke kan man si ditt og ikke kan man si datt..
Snart er det moskeer på kjøpesenteret.

Om du tar bort norsk så er ikke den setningen der så uvanlig ;) like "ille" å henge ut noen for å være blond som utlending syns nå jeg, begge deler går på person....

Om du tar bort norsk så er ikke den setningen der så uvanlig ;) like "ille" å henge ut noen for å være blond som utlending syns nå jeg, begge deler går på person....

Det var satt på spissen for å illustrere at det høres corny ut :) og er enig med deg. Meningen med hele innlegget er ikke om det er feil/ille å si sånn.. Men mer hvorfor man sier at personen er en utlending i sammenhenger hvor det ikke er vesentlig hvor personen kommer fra :)

Last edited:
Jeg synes ikke det er av vesentlig betydning å bli opplyst om det, jeg synes det er GREIT å bli opplyst om det. Hvorfor jeg synes det vet jeg egentlig ikke, kanskje det hjelper med å "forstå" på en måte, om du skjønner?

Men også utenfor nyhetsartikler har jeg sett mennesker bli beskrevet. Trenger ikke være "det var en utlending som...", kan like gjerne være "den blondina/ brunetta/ dvergen/ saggeren (osv) som.."
Kan være det bare er en måte å "kategorisere"/ beskrive hverandre?
Slik er det jo hjemme rundt middagsbordet også. Når man vil fortelle om dagen sin, så prøver man å beskrive de menneskene man møter så godt man kan for å få de andre til å forstå.
Er jeg helt på bærtur her, eller gir det noe mening? :)

Skjønner hva du mener :)

Har lett for å si det selv og ser ikke noe galt i det.
Man henger jo seg opp i alt for tiden?? Ikke kan man si ditt og ikke kan man si datt..
Snart er det moskeer på kjøpesenteret.

Poenget er ikke om det er galt å si det eller ikke. Jeg lurer bare på hvorfor man/noen legger til en slik opplysning :)

Back
Topp