Det suger å være fattig i jula!

NestenGal

Andre møte med forumet
Jeg er så inderlig lei av å være fattig! Vi hadde en super måned i november, vi utnyttet Black week og fikk handla julegaver til alle våre kjære for slikk og ingenting. Og til og med et par dyre gaver til barna!
Men så smalt det inn en utgift vi ikke kunne planlagt for, og nå ligger hele jævla desember i grus. Vi aner ikke når penger kommer, og vi har meldt oss hos diverse frivillige organisasjoner, så vi ihvertfall får julemiddag.

Jeg fikk mail fra enestående familier, hvor jeg meldte meg inn for et par måneder siden, om at vi fikk være med å se putti plutti pott. Dette var den første aktiviteten jeg har meldt oss opp på, og det koster bare 30kr pr person. Og så må man jo komme seg dit selv. Jeg måtte pent si ifra at det ikke lot seg gjøre for oss allikevel, enda så lyst jeg hadde til å la barna oppleve teater, til å være litt sosial med andre på min egen alder for ikke å snakke om at jeg selv har hatt lyst til å se forestillingen siden jeg selv var jentunge. Men med flere hundre kroner i minus på konto, er det ikke pent å tenke tanken engang.
Vi må ha mat på bordet. Fryseren er nesten tom, så det blir vel havregrøt. Igjen.
Jeg trodde fattigdomskrisa var over i vårt hjem, jeg trodde vi hadde klart å klatre oss opp til nederste del av det økonomiske gjennomsnittet. Men nei, vi vil nok forbli fattige en stund til. Og det er helt klart verst i jula!
Vi får nok en fantastisk jul, og ungene får hver sin ting fra helt øverst på ønskelista si, så de vil ikke merke noe til krisa vi er i. Men det er alle de små tingene før jul. Alle opplevelsene vi må la gå forbi, I år som i fjor. Julemarked, julesang på torget, pepperkakebaking i byen... Vi har jo ikke engang råd til bussen ned dit...
 
Back
Topp