Det som spirer og gror i 2021

har du sådd mais før? Vet du hvor lang tid det tar fra de blomstrer til man kan høste ferdig mais?
Sådde mais for første gang i fjor, da var det bare for å prøve, og trodde egentlig ikke at vi kom til å få noe. Men det kom noen, så det gav mersmak og vi sådde mer og ga mer riktige forhold i år. Ser tilbake at det tok nesten to måneder fra blomstring til vi kunne høste. Så da er det jo en stund igjen enda.
 
Sådde mais for første gang i fjor, da var det bare for å prøve, og trodde egentlig ikke at vi kom til å få noe. Men det kom noen, så det gav mersmak og vi sådde mer og ga mer riktige forhold i år. Ser tilbake at det tok nesten to måneder fra blomstring til vi kunne høste. Så da er det jo en stund igjen enda.

ja da er det tvilsomt at de rekker å bli modne. Irriterende at de første jeg sådde inne døde. Er kun for å prøve her i år så får prøve igjen neste år. Er gøy å prøve noe nytt
 
ja da er det tvilsomt at de rekker å bli modne. Irriterende at de første jeg sådde inne døde. Er kun for å prøve her i år så får prøve igjen neste år. Er gøy å prøve noe nytt
Ja, helt enig! Det er veldig gøy å prøve nye ting i hagen :) Håper det blir noen maiskolber hos deg også.
 
Hadde 5 gresskar som vokste helt fint.
På pakken står det at jeg skulle KUN ta vare på 1-2 stykker, for å vite hvem jeg skulle ta vare på begynte jeg å måle omkretsen på dem hver annen dag.
3 har sluttet å vokse, 2 har blitt veldig store :)
Så utrolig greit når planten velger selv slik at jeg ikke behøver å ta valget :)
 
Jeg har også planer om å utvide litt til neste år. Men jeg vet ikke helt hvor og hvordan.

Jeg vil ha en pallekarm til med poteter, de står for tett.

Jeg har lyst å sette litt sjalottløk også.

Jeg vil hente frem stikkelsbæra forrige eier heiv på komposten der har den jo rotet seg og gir mye bær men vanskelig tilgjengelig.

Jeg har altfor mye rips også, fortsatt.

Hvis du ikke lager ripssaft allerede vil jeg varmt anbefale det :D Da kan du plukke klyser og det gjør ikke noe om det blir litt blader også (så lenge man bruker saftkoker).
 
Hvis du ikke lager ripssaft allerede vil jeg varmt anbefale det :D Da kan du plukke klyser og det gjør ikke noe om det blir litt blader også (så lenge man bruker saftkoker).

Jeg har saft koker og lager noen år saft ja.

Jeg plukker klaser, uten blader da, når jeg koker gele også.

Vi får se hva jeg gjør i år.
 
Jeg håper noen her kan hjelpe litt :)

Vi planlegger neste års planting allerede, da vi skal gjøre om i hagen og prøve å legge til rette for gode vekstvilkår :) Problemet vårt er at vi har rådyr som spiser opp en del av tingene vi har plantet... Agurk og gresskar har vi kunnet se langt etter, for å si det sånn...

Er det noen her som har erfaring med hva som får stå i fred og hva som burde dekkes til? :)
 
Jeg håper noen her kan hjelpe litt :)

Vi planlegger neste års planting allerede, da vi skal gjøre om i hagen og prøve å legge til rette for gode vekstvilkår :) Problemet vårt er at vi har rådyr som spiser opp en del av tingene vi har plantet... Agurk og gresskar har vi kunnet se langt etter, for å si det sånn...

Er det noen her som har erfaring med hva som får stå i fred og hva som burde dekkes til? :)
Jeg vet ikke hva de ikke spiser, men kanskje du finner noe lurt å gjøre på Bokashibloggen, der har de bygget inn kjøkkenhagen mot rådyr. :)https://www.bokashinorge.no/kjokkenhage-radyr
 
Jeg håper noen her kan hjelpe litt :)

Vi planlegger neste års planting allerede, da vi skal gjøre om i hagen og prøve å legge til rette for gode vekstvilkår :) Problemet vårt er at vi har rådyr som spiser opp en del av tingene vi har plantet... Agurk og gresskar har vi kunnet se langt etter, for å si det sånn...

Er det noen her som har erfaring med hva som får stå i fred og hva som burde dekkes til? :)

her bruker vi fiberduk med bøyler under som beskyttelse på de plantene som dyrene og insektene/kålormer ødelegger. Fingerer bra her, men da kan du ikke ha høye vekster. Gresskar går fint. Det samme gjelder frilandsagurker.
 
Noen her inne som vet om man får kjøpt den typen avokado som tåler minusgrader her til lands?
 
Setteløk. Noen som skal sette det? Hvitløk eller annen løk? Hvilken type og hvor kjøper du? :)
 
Back
Topp