Det som spirer og gror i 2021

IMG_20210227_151730.jpgher er det jeg har kjøpt så langt, stiklinger og babyplanter, skal legge ut bilder av dem pottet opp ettrhvert og presentere dem. Og jeg skal så litt.
 
Skulle så paprika, men mens jeg vasket minidrivhuset på vaskerommet så kom en edderkopp og nå er alt satt på vent for en stund :rolleyes: Hele rommet er kontaminert nå så... :wtf:
 
Har paprika, chilli, blodbeger og tomater i minidrivhus på kjøkkenet.
Gleder meg til å sette dem ut :)
Prøvde å så pasjonsblomst også, men de fikk jeg ikke til å spire så da kommer jeg bare til kjøpe ferdige planter.
20210228_163720.jpg
 
Har paprika, chilli, blodbeger og tomater i minidrivhus på kjøkkenet.
Gleder meg til å sette dem ut :)
Prøvde å så pasjonsblomst også, men de fikk jeg ikke til å spire så da kommer jeg bare til kjøpe ferdige planter.
Vis vedlegget 350077

Der har du mye fint.
Og for en lur løsning med tanke på lys. Jeg har fylt vinduskarmene og vet at det ikke er nok lys, så jeg skal tenke på om jeg får ryddet plass til en sånn, eller om jeg skal rydde de to hyllene jeg har og vei bort til dem.
 
Der har du mye fint.
Og for en lur løsning med tanke på lys. Jeg har fylt vinduskarmene og vet at det ikke er nok lys, så jeg skal tenke på om jeg får ryddet plass til en sånn, eller om jeg skal rydde de to hyllene jeg har og vei bort til dem.
Kjøpte minidrivhuset på Rusta for et par år siden, var ikke så dyrt.
Har urter i det ute om sommeren.
Lysene har jeg kjøpt på Biltema (se vedlagt bilde) og festet med strips.
lys.jpg
 
Jeg har også lysrør fra biltema, skudd opp under to hyller på ei bod, men det der var bedre.

Jeg har hatt tilsvarende drivhus-hylle ute, den rustet og knakk, men jeg ble inspirert til å rydde nedi gangen utenfor vaskerommet det jeg har eb balje med klær som skal brettes, og en plastboks med noe diverse som det ligger brettede håndklær oppå, samt det jeg tok ut av trommelen i dag mm.... Det er det nemlig plass til en sånn. Men, når jeg tenker meg om bør jeg finne en annen plass, for der er svært varmt, med tørketrommel, tørkeskap, varmekabler, varmepumpen under gulvet der. Det er ikke den beste plassen.

Hmm... Tenke litt mer.
Men vurdere rusta sitt om du har hatt det i flere år.
 
Last edited:
Jeg har også lysrør fra biltema, skudd opp under to hyller på ei bod, men det der var bedre.

Jeg har hatt tilsvarende drivhus-hylle ute, den rustet og knakk, men jeg ble inspirert til å rydde nedi gangen utenfor vaskerommet det jeg har eb balje med klær som skal brettes, og en plastboks med noe diverse som det ligger brettede håndklær oppå, samt det jeg tok ut av trommelen i dag mm.... Det er det nemlig plass til en sånn. Men, når jeg tenker meg om bør jeg finne en annen plass, for der er svært varmt, med tørketrommel, tørkeskap, varmekabler, varmepumpen under gulvet der. Det er ikke den beste plassen.

Hmm... Tenke litt mer.
Men vurdere rusta sitt om du har hatt det i flere år.
Vet ikke om den ruster.
Vår veranda er delvis under tak, og den har stått under tak og ikke vært utsatt for vær og vind.
Ute har jeg også plasten over den som nok også beskytter en del mot rust
 
Vet ikke om den ruster.
Vår veranda er delvis under tak, og den har stått under tak og ikke vært utsatt for vær og vind.
Ute har jeg også plasten over den som nok også beskytter en del mot rust

Plasten har jeg også hatt på, men her utsettes det for vann og vind, absolutt.

De fra jula som er litt større, små hus, har vart stort sett uten å ruste, men det er ikke ofte jeg får to sesonger i det samme, de blåser overende og knekker. Vurderer å prøve et, sette det nede i hagen og feste barduner alle veier som på teltet.

Og et slikt som er en hylle, gjerne inne først om jeg finner et passende sted, og ute til sommeren. Og være påpasselig å ta det inn før der bli høst.
 
Av det jeg har sådd har basilikummen spiret, så den ble forfremmet fra "varmt men uten særlig lys, aka badegulvet, til "lyst og kjøligere" aka vinduskarmen som det er meningen skal kompletteres med noe tilleggslys, jeg har bare ikke landet på løsning enda) Der står det et par stilinger av pellargonia som jeg tok i helgen fra før bare.

Og da er det plass til et par små potter til i det minidrivhuset på badegulvet for spiring, og jeg tittet over hva jeg har der. Løk (ja, sært med løk fra frø, og det er game frø, så jeg vet ikke om de spirer, gjør de ikke det skal jeg vurdere å sette løk i stedet, det er sjarlottløk jeg tenker på og plantasjen har "setteløk" av det så det kan jo vurderes :)

Så er der chili (trolig litt sent, men prøvde) og paprika (gamole frø, høyst usikker på om de spirer, vurderer å skaffe noen nye) og altså EN ENESTE sort tomater, tiny tim.

Derved, ja, jeg har lyst å så noe annet paprika. Jeg har også definitvit lyst å så mer tomat, men jeg skulle vel bestilt litt fra totmaptrat av sånne små-sorter i alle fall, for jeg fant bare en tom pose Vilma. Disse som blir 25-3 meter høye er ikke lurt å så helt enda, jeg har ikke drivhus og innen de kan flytte ut så er det... vel.... de blir store, så de drøyer jeg et par uker.

Menneh, tomatprat er utsolgt for vilma i år, jeg har balkonzauber som er en annen sånn halvmeters-plante, og en rask gjennomgang av posene mine så endte jeg da med 6 poser jeg har lyst å så, de andre blir inntil 150 sies det så de bør jeg kunne holde i sjakk inne til jeg kan ta dem ut, jeg planlegger uansett et slags plasthus ute i år igjen, og som sagt plass til TO små potter i det minidrivhuset, så alt tilsier at noe mer bør spire snart ja...
 
Noen som vet når man bør rake gresset på plenen? Og om vi skal rake først og gjødsle etterpå? I fjor lot vi den stort sett klare seg selv til mai og det syntes :oops:
 
Tja, noen år gjør vi det og noen år ikke, rake er greit å gjøre når snøen er smeltet og plenen har tørket opp.

Gjødsle, det er jeg langt mer usikker på å rådgi om gitt. Det kan jeg ikek med nemlig.

Vi trenger dessuen mosefjerning, løvetannfjerning og utjevning av ujevnheter. Plenen trenger en real omgang vedlikehold
 
Bare jeg finner en passe plass, vil jeg også ordne sånn.

Huset vårt er stappfullt, rett og slett. Det er et av mange prosjekter jeg har.

(huset. Hagen. Så/planter. Sy. Teoretisk sett strikke (eller rydde vekk garnet. Burde det)

Jada, kommer jeg noen gang i mål? Neppe.
 
Kortklipt løvetann ser jeg på som en del av plenen :hilarious: Snøen regnet vekk forrige uke og det har vært tørt siden så lurer på om det snart er på tide med litt raking.
 
Her har snøen kommet igjen, så noe raking er ikke aktuelt enda. Ikke var det tørket opp heller altså. Snøen skal nok regne bort i løpet av et par dager, men vi får se hva som skjer etterpå.

Kortklippet løvetann er ubehageig å tråkke på barnbent når det er store klaser av det, og de er ikke kortklippet så lenge, de spretter opp i full fart. Så jeg har planer om noe kjemisk hjelp til mosefjerning og løvetannfejrning, og deretter trolig noe mer gressfrø, for de er lite GRESS i plenen vår på en del områder. 40+ år gammel hage, trenger litt omtanke)
 
Hmmm, kanskje vi må ta grep om løvetannen? Mosefjerning tok vi i fjor. Det hjalp godt. Plenen er 30 år gammel. Sammenlignet med naboens tre år gamle plen er den både ujevn og gul.
 
Vår er meget ujevn. Å fylle på jord her og der og rulle er vurdert, og så litt oppå. Men det er et mål tomt og hagen brukes så det er ikke bare bare heller.
. Sånnsett praktisk at det ikke vokser så mye gress der vi pleier ha trampolinen. :) det lille som var der tok vi greit knekken på ved å sette opp telt der noen uker i fjor sommer ;)
 
Vi ble overrasket over hvor raskt plenen kom seg etter at vi fikk fjernet en stubbe. Fylte på med jord og strødde på gressfrø. Nå kan dett ha en sammenheng med været i fjor sommer. Ideelt for såing av gressplen, kjipt for bading og andre sommeraktiviteter.
 
DEn vil nok komme seg greit ja, og om det bare er et lite område så får det jo være i fred, så vi har snakket på å ta hagen gradvis, en side av huset pr år eller noe sånn.

Men hagen vår er snarvei for nabolaget også, så det hjelper jo ikke akkurat at det sykles gjennom den. Ikke at vi har en STI i hagen, men spent dersom jeg setter opp et sånt plastdrivhus med oransje barduner som jeg har tanker om, hvor mange som stuper ;)
 
Back
Topp