Det med at hannhunder tisser på ALT :(

Dramadama

Gift med forumet
Vi har så veldig lyst til å bygge lekestativ og sandkasse og sånn i hagen. Men så har vi en hannhund som bare måååå tisse på alt. Jeg klikker nesten fordi han ikke klarer å styre seg :(

Noen som har tips til hvordan jeg kanskje kan hindre han fra å tisse på de nye tingene? Vi har ett mål inngjerdet hage, og hundene er mye ute alene. Så det er ikke noe alternativ å slippe de ut kun vi er ute sammen med de.

Kastrering..

Venninna mi kastrerte hannhunden sin, men han tisser fortsatt på alt :(
Bikkja vår blir 3år nå i sommer, så det er nok for sent sånn sett tenker jeg..

Jeg hadde den diskusjonen med ei dame jeg nettopp har blitt kjent med.
Ho har selv 5 hunder, og har drevet med hundetrening +++ i mange år.

Ho fortalte meg at når en ukastrert hann-hund tisser inne eller andre steder for å markere seg, så er det ballene som gjør det, ikke hjernen..
Det er altså ikke noe hunden VIL, men noe han gjør av instinkt..

Men det er noe hun sa til meg da, jeg vet ikke..
men det gir mening..

Vi har psykisk tatt bort ballene hans, men ikke fysisk :P

Men er ikke halvparten av folka her hundehatere? Må da være noen som har skremt bort nabobikkja med ett eller anna? Hehe.

Hva med å sette opp et lite gjerde rundt lekeplassen til barna? Kan det være en ide?

Jeg slet med det samme på min forrige hund.. så fort vi var ute av huset så tisset han... om det så var på terrassen.. beste stedet der var på grillen;( Nyttet ikke å ta han fatt heller.. for han gjorde det igjen en annen dag... han så ikke ut til å skjønne at det ikke var lov.. Men rakk vi å ta han før han gjorde det... så holdt han seg unna.. men så fort han var litt alene på terrassen så gjorde han det..

Men vet jo om mange andre som har hannhund hvor dette aldri skjer.. så tror det kommer veldig ann på hunden.. noen gjør det.. andre gjør det ikke..

Jeg prøvde også salmiakk på stedet hvor han hadde tisset.. fikk beskjed om at dette skulle holde han unna.. men hjalp ikke.. Vi fikk vel endel småtips.. men hunden min bet ikke på gitt..

Inmari skrev:
Hva med å sette opp et lite gjerde rundt lekeplassen til barna? Kan det være en ide?

Jeg vurderer faktisk dette ja.. Men spørsmålet blir hvilken del av hagen skal vi ta. Har veldig lyst til å rive stabburet så det ikke blir skygge i en fjerdedel av hagen, for da blir det lettere å lage en "barnehage"-del i den ene enden :)

Sein kastrering tar ofte ikke innlært oppførsel. 
Jeg kastrerte katta mi da han var ett år og han fortsatte å prøve å parre hokattene.

Litt sånn er det med hannhunder og. Men en hannhund kastrert før 6mnd som jeg har møtt markerte aldri da den ble eldre.

Så kan funke... men ikke alltid.

Her er et tips, la far i huset (lederhannen) tisse i et hjørne av eiendommen, evt. på en stolpe, så vil hannhundene forsøke å tisse høyere enn det, der hvor mannen i huset har "markert".
Da holder hannhunden seg unna lekestativet kanskje.
Verdt å prøve.
Da jeg vokste opp, bodde vi ved en skogstomt. Hannhunden vår var fæl til å tisse på portstolpen vår. Så min far kom på denne glupe ideen om å tisse på et tre, på andre enden av tomta.
Han er jo menneske, så han tisset betydelig høyere opp enn hunder. Og dere skulle sett hvor iherdig hannhunden vår forsøkte å overgå pappas markering. *lol* Bikkja holdt jo på å tippe overende, hver gang.

Her er et tips, la far i huset (lederhannen) tisse i et hjørne av eiendommen, evt. på en stolpe, så vil hannhundene forsøke å tisse høyere enn det, der hvor mannen i huset har "markert".
Da holder hannhunden seg unna lekestativet kanskje.
Verdt å prøve.
Da jeg vokste opp, bodde vi ved en skogstomt. Hannhunden vår var fæl til å tisse på portstolpen vår. Så min far kom på denne glupe ideen om å tisse på et tre, på andre enden av tomta.
Han er jo menneske, så han tisset betydelig høyere opp enn hunder. Og dere skulle sett hvor iherdig hannhunden vår forsøkte å overgå pappas markering. *lol* Bikkja holdt jo på å tippe overende, hver gang.

Hørtes utrolig slitsom ut.. Hannhunden her i huset markerer også mye, men aldri på ting.. Bare på trær og busker... Men så har vi vært veldig streng siden han var liten og begynte å løfte foten på at ikke alt var lov å tisse på.. 

En venninne av meg hadde en hannhund som tisset på hagemøblene, og jeg synes det var så utrolig ekkelt at vår aldri har fått gjøre det :P

Vil nok tro at det er for sent å kastrere hunden deres nå, siden det er så vanlig for han å gjøre det..

Men du kan jo høre med vetrinæren deres om det er noe dere kan spraye på det dere ikke vil han skal tisse på? Skudd i blinde kanskje :P hehe 

han markerer det som sitt territorie.... jeg opplever at hvis jeg får til å "eie" ting, å vise at det tilhører MEG og ikke han, så vil han ikke tisse på det..... men ikke alle det funker med :)

Du kan jo prøve kjemisk kastrering- suprelorin, en chip som enkelt settes under huden i nakken, mener virketidne på hund er ca 1 år. Prisen ligger på ca 1200-1400.

Ble litt nysgjerrig på hvordan man psykisk kastrerer en hund jeg?

Er det aktuelt å kastrere den? Er den gammel?

Om du kastrerer en gammel hund kan det være vanskelig å avvenne den å markere på ting både ute og inne. Han markerer for å si at "denne er min", og når det kommer nye ting i hagen vil han ha et sterkt behov for å si i fra til alle at den også er hans.
Det du kan prøve er tett oppfølging over noen dager eller uker der du klapper i hendene/rister en flaske med femtiøringer eller lager en annen ubehagelig lyd hver gang du ser at han vil tisse, etterfulgt av en kommando som f.eks "Ikke tiss" e.l, og med en gang han tisser på riktig sted roser du han. De fleste hunder reagerer veldig fort på positive tilbakemeldinger.  

Back
Topp