Det med å ligge på magen. oppdatert i hovedinnlegg

Zita

Gift med forumet
Alle gjør selvsagt det som er best for en selv, og jeg skjønner godt at en ikke kan drive å snu på ungene hele natten. Vi bruker ikke sele på Henrik, men vi har pustealarm og når vi er våkne snur vi han alltid om han skulle ligge på magen. Men å si at det er å gå for langt å la ungene ligge i poser med seler syns jeg blir veldig feil... Det er faktisk større sjanse for krybbedød når ungene ligger på magen. (og det er faktisk unger hvertfall opp til rundt 2 år som har dødd i krybbedød, så at faren er over idet dem kan snu seg selv er ikke riktig. Selv om sjansen for krybbedød avtar jo eldre barna blir.

En trend på 70-tallet førte til at mange spedbarn ble lagt på magen når de skulle sove. Resultatet ble en epidemi av krybbedød i Norge på 80-tallet. I 1989 døde 142 barn i krybbedød. idag dør mellom 15 og 20 barn i krybbedød i Norge.
hentet fra :
http://lub.no/id/C014F05D49FB9AC4C1257689005046DE

http://lub.no/id/7D24FE0F19AE12E6C1257689005046F3

Det er også slik at det er gutter som er mest utsatt for krybbedød, uten at en vet hvorfor. Men i 2008 døde det 12 barn i krybbedød , 11 av dem var gutter..
http://www.ssb.no/emner/03/01/10/dodsarsak/tab-2010-02-19-04.html

Jeg var på landsmøte til LUB nå i april, og der fikk jeg høre at de fleste av de som døde (nå husker ikke tall) i krybbedød i 2008 ble funnet på magen.
[hr]
[hr]
Det er ikke nødvendigvis det at barna blir liggende med ansiktet ned i dynen eller puten som er det som kan være utslagsgivende, selv om det heller ikke er bra å bli liggende slik for lenge pga oskygen opptak. Forskerne tror det kan være genetiske faktorer, feil på immunforsvar bl.a dere kan lese litt om det her :

http://tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=99036

og her:

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=127716

Takk!!![:)]

Ja sånn info er grei å vite om [:)]

Kansje jeg skal legge den inn i topp tråden? [:)]

la den inn i topp tråd..

Legger til denne linken også : http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Barnelivredderen-829776.html

Står om han som oppfordret fødeavd til å legge babyene på ryggen .

Jeg syns det blir å gå for langt å snu dem over når de trives best med å ligge på magen.
Alle helsesøstere er VELDIG på at babyene MÅ ligge på rygg når de er nyfødte, men alle hs jeg har snakket med sier også at når de er klare for det selv kan de sove på magen.
Sofie sover myyyye bedre på magen, og kan ikke falle meg inn å skulle snu henne!

Menmen.....vi gjør alle hva vi føler er best[;)]

ORIGINAL: Skrulla86

Jeg syns det blir å gå for langt å snu dem over når de trives best med å ligge på magen.
Alle helsesøstere er VELDIG på at babyene MÅ ligge på rygg når de er nyfødte, men alle hs jeg har snakket med sier også at når de er klare for det selv kan de sove på magen.
Sofie sover myyyye bedre på magen, og kan ikke falle meg inn å skulle snu henne!

Men hva er med å bestemme om de er kalre for det? Når de sover bedre på magen? Når de kan snu seg selv? Når de er over en viss alder? Risikoen for krybbedød øker uansett hvordan en vrir og vender på det så lenge barnet ligger på magen. Grunnen til de lave tallene er jo nettopp at barna nå sover på rygg, om alle hadde snudd barna tilbake på magen ville nok tallene steget igjen. Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt å vurdere risikoen...

Det blir helt feil å si at det er trygt å la barna sove på magen når de kan snu seg selv, for det er ikke sant. det er tryggere enn før 6 mnd ja, men ikke trygt. Men selvsagt får alle gjøre som de vil selv. Men å mene at det er for langt å legge barna i en pose for at de skal sove på ryggen blir for dumt...

ORIGINAL: Zita

Men hva er med å bestemme om de er kalre for det? Når de sover bedre på magen? Når de kan snu seg selv? Når de er over en viss alder? Risikoen for krybbedød øker uansett hvordan en vrir og vender på det så lenge barnet ligger på magen. Grunnen til de lave tallene er jo nettopp at barna nå sover på rygg, om alle hadde snudd barna tilbake på magen ville nok tallene steget igjen. Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt å vurdere risikoen...

MEn det er nok ganske få personer som snur barna over på rygg når de klarer å snu seg på rygg selv! Så hadde det vært så stor risiko så hadde man jo sett tydelig på statistikken at krybbedøden for de over 6 mnd var høyere.

ALT er jo farlig, og man følgelig jo SELVFØLGELIG retningslinjene om å LEGGE dem på rygg. Men JEG mener at når de selv snur seg så skal de få gjøre det.

Hvor lenge er det egentlig man skal tvinge dem til å ligge på rygg??

Karoline får helt totalt makk av å ha på seg en sånn pose.. og jeg har gått mange runder med meg selv, i begynnelsen sjekket jeg henne i ett og snudde og snudde. Men jeg må jo innrømme jeg ble helt utslitt...

Så nå snur jeg henne hver gang jeg er innom å ser at hun ligger på magen, men jeg må nesten sove jeg også...
Så da får jeg heller krysse fingrene for at det går bra [&:]
Vet ikke helt hva annet jeg skal gjøre for å få henne til å sove på ryggen...

ORIGINAL: Zita

MEn det er nok ganske få personer som snur barna over på rygg når de klarer å snu seg på rygg selv! Så hadde det vært så stor risiko så hadde man jo sett tydelig på statistikken at krybbedøden for de over 6 mnd var høyere.

ALT er jo farlig, og man følgelig jo SELVFØLGELIG retningslinjene om å LEGGE dem på rygg. Men JEG mener at når de selv snur seg så skal de få gjøre det.

Hvor lenge er det egentlig man skal tvinge dem til å ligge på rygg??

Helst opp til ett år

ORIGINAL: _mari_

Karoline får helt totalt makk av å ha på seg en sånn pose.. og jeg har gått mange runder med meg selv, i begynnelsen sjekket jeg henne i ett og snudde og snudde. Men jeg må jo innrømme jeg ble helt utslitt...

Så nå snur jeg henne hver gang jeg er innom å ser at hun ligger på magen, men jeg må nesten sove jeg også...
Så da får jeg heller krysse fingrene for at det går bra [&:]
Vet ikke helt hva annet jeg skal gjøre for å få henne til å sove på ryggen...

Som jeg skulle sagt det selv. [:)]
Men heldigvis så ligger han sjeldent på magen..
Det jeg blir mest bekymret for om jeg finner han på magen, er hvordan hodet ligger faktisk..
Men har studert han mang en gang når han sover og begynner å bli rimelig trygg på at han har god kontroll
og at han liker best å sove på rygg.. [:)] Men med føttene i hytt å pine gjennom sprinklene [8D] Og da må han jo flyttes på [&:][:)]

Nå som ungene er blitt så store som de er nå, er sjansen for krybbedød mindre enn når de var små . Så risikoen ved å la dem ligge på magen er liten. Så jeg skjønner dere som lar ungene sov på magen nå., Våre små er jo rundt 9 mnd nå.

Poenget mitt er at iom at sjansen likevel er der, og siden de som dør i krybbedød som oftest blir funnet på magen (uavhengig av alder) burde det ikke bli ansett som verken hysterisk, unødvendig eller "mishandling" å legge ungene i poser med seler eller å snu dem.

for å si det sånn, eg tørr ikke å la smurfen ligge på magen å sove til tross for at vi har pustealarm....

Sukk, er så usikker jeg da.. Tulla har begynt å sette seg opp selv og med det kom helt nye problemet i sengen.. Nå er hun over alt i sengen, kryper/krabber rundt, setter seg opp, vrir seg fra mage til rygg til side og får ikke roet seg så hun får sove... Har funnet henne på magen to ganger, men som oftest ligger hun på siden el på ryggen. Vurderer å kjøpe sele, kanskje dette roer henne, og hindrer henne i å komme seg over på magen.. Hun godtar fint å ha på seg seler i vognen/trillen når vi går tur el legger henne for å sove lurene på dagtid, så det er jo håp.. Men frykter et leven når vi starter med soveposen og sele i sengen [&:] Men, kan jo være at dette blir redningen for oss også?! En vet jo ikke før en forsøker.. Hvor lang tid går det før de (som oftest) aksepterer selen??

Adrian skal snu seg okke som, om han har seler eller ikke, han har seler i vogna, men får søren meg snudd seg for det.. men da kommer han ikke noe sted.. så da ligger han hysterisk på magen.. de selene er sånne fra barnashus, og de er korta inn ganske mye.. men han sover mest på siden og ryggen.. men er perioder han vil ligge på magen, da tar han vekk puta si faktisk[8D] og dyna[8D]

Leon ligger mest på siden og ryggen.[:)] Jeg regner med at det går greit, han har gjort det siden dag 1..  Han ligger også å sover i "krabbe" stilling, men da snur jeg han hvis jeg er våken..

Her sover Are heldigvis ikke på magen. Hater det rett og slett. Så her er det kun siden og på rygg som gjelder.
Har han begynt å sove på magen så har jeg tatt i bruk posen hans.

Her sover de i pose, fordi de da sover mye bedre og fordi det føles tryggere. Amalie snudde seg på magen og hylte hele tiden, for hun ville tydeligvis ikke være på magen. Aurora klarte å vri seg ned under dyna med hodet inntil sengekanten der bena skal være.

Storebror lå og i pose, og jeg syntes det var et stort skritt å ta da. Men han sov myyyye bedre med den, fant roen lettere og ble tryggere. Det føles helt annerledes for babyer å bli bundet enn for oss. For dem kan det føles trygt, akkurat som en hånd som holder på dem, og det blir jo akkurat som at mange liker å bli pakket inn som babyer. Så mishandling er det ikke!

Jeg drøyde lenge med å legge storebror i pose, men denne gangen nølte jeg ikke. Bedre for både dem og oss. [:)]

Back
Topp