Det lille kromosomet ekstra..

Maisi skrev:
Det eksisterer ikke noe dillemma for min del ang dette.
Jeg elsker allerede det lille livet, uansett hva det måtte ha med seg av bagasje.

Jeg mener at om man velger å få barn, så må man også være klar over at det ikke er en selvfølge å få et helt friskt barn. Da har dette samfunnet gått for langt. Når jeg hører folk si at "men vi har jo rett på å få et friskt barn" så blir jeg helt forstørra, herlighet, helt merkelig og syk tankegang!!! Det er ikke sånn naturen fungerer. Å få barn er en risiko på mange måter. Jeg synes absolutt ikke det er riktig å "luke" ut barn. Hvem er vi til å velge over liv og død?!

(merker jeg blir litt varm i topplokket, hehe, er bare at dette emnet føles veldig nært for meg!)

Risikogruppen er under 21 år og over 38 år.

*Poppy* skrev:
Jeg synes det er veldig skremmende at flere har fått svar på dette på tidlig UL, for det har de ikke lov å opplyse om. Hverken private eller offentlige klinikken har lov å opplyse om indikasjon på Downs så lenge du ikke er i risiko gruppen, altså over 38 år osv...

Dette hadde jeg aldri hørt om, så søkte litt på nettet. Det er lov å opplyse om Downs, men en vanlig gynokolog har ikke lov til dette.

For meg virket det helt merkelig at legen eller gynokologen ikke skulle opplyse om det OM de faktisk skulle se/mistenke at fosteret har Downs. Jeg trodde egentlig den gravide hadde rett til å vite det...

Link: http://tidsskriftet.no/article/995721

Loven blir ikke bare vanskelig å følge for fastlegene. Den er også vanskelig for faglig kompetente gynekologer som ikke får godkjenning fra departementet. Etter den nye loven er det sannsynligvis straffbart om en vanlig gynekolog måler nakkefolden hos fosteret, dersom hensikten er å se om fosteret har Downs syndrom. Men hvem skal kontrollere om en vanlig gynekolog måler nakkefolden rutinemessig eller om hun i forbifarten tilfeldigvis ser «litt økt nakkefold»? Hvis en vanlig gynekolog tilfeldigvis ser noe unormalt, vil kvinnen bli sendt til et sykehus med større kompetanse. Slik har det vært, og slik vil det også bli. Det er derfor ikke forbudt å oppdage et utviklingsavvik i forbifarten, men det er forbudt å lete etter utviklingsavvik i utgangspunktet.

MaryLou skrev:

*Poppy* skrev:
Jeg synes det er veldig skremmende at flere har fått svar på dette på tidlig UL, for det har de ikke lov å opplyse om. Hverken private eller offentlige klinikken har lov å opplyse om indikasjon på Downs så lenge du ikke er i risiko gruppen, altså over 38 år osv...

Dette hadde jeg aldri hørt om, så søkte litt på nettet. Det er lov å opplyse om Downs, men en vanlig gynokolog har ikke lov til dette.

For meg virket det helt merkelig at legen eller gynokologen ikke skulle opplyse om det OM de faktisk skulle se/mistenke at fosteret har Downs. Jeg trodde egentlig den gravide hadde rett til å vite det...

Link: http://tidsskriftet.no/article/995721

Loven blir ikke bare vanskelig å følge for fastlegene. Den er også vanskelig for faglig kompetente gynekologer som ikke får godkjenning fra departementet. Etter den nye loven er det sannsynligvis straffbart om en vanlig gynekolog måler nakkefolden hos fosteret, dersom hensikten er å se om fosteret har Downs syndrom. Men hvem skal kontrollere om en vanlig gynekolog måler nakkefolden rutinemessig eller om hun i forbifarten tilfeldigvis ser «litt økt nakkefold»? Hvis en vanlig gynekolog tilfeldigvis ser noe unormalt, vil kvinnen bli sendt til et sykehus med større kompetanse. Slik har det vært, og slik vil det også bli. Det er derfor ikke forbudt å oppdage et utviklingsavvik i forbifarten, men det er forbudt å lete etter utviklingsavvik i utgangspunktet.

Stemmer, sikkert derfor det er så litt forvirring. Jeg måtte ta ultralyd av magen pga et gallestensanfall i min forrige graviditet, og da sveipa han innom babyen og kikka. Så spurte jeg om alt så bra ut og da svarte han at det kunne han ikke svare på. Fordi det hadde han ikke lov til. Men det er sikkert litt usikkert hvordan de praktiserer dette. Så tidlig ultralyd er ikke noen garanti for at alt er bra. Men dette er sikkert annerledes hvis man har en arvelig sykdom i familien eller økt sjanse for Downs, da sier de vel i fra.

Back
Topp