Det lille kromosomet ekstra..

~Damen~

Flørter med forumet
http://www.rbnett.no/kultur/bjoernsonfestivalen/article391853.ece En sterk dame som imponerer fletta av meg. T-skjorten hennes får meg til å gråte. Så da spør jeg, og det er lov å la være å svare.. Dere som skal bestille tidlig UL, gjør dere det for å se om barnet kan ha downs, og hva velger dere i så fall å gjøre? Dette er en ubehagelig, men ganske viktig diskusjon synes jeg. Er det greit med et sorteringssamfunn?

Dette er et utrolig viktig tema! Så skjønn hu var i artikkelen :) nå mener jeg at det er stor forskjell på å ha downs og å ha en hjerneskade som gjør at man ikke får noe ut av livet, kunne leve, være selvstendig, og alt det vi andre men også de ned downs kan! Jeg vet veldig godt med meg selv at om jeg jeg hadde fått vite at mitt kommende barn hat downs så gjør det meg ikke noe. Men om mitt kommende barn har en alvorlig hjerneskade så vil jeg ikke. Ikke fordi jeg på noe som helst måte er egoistisk, men fordi jeg ikke unner noen å få tildelt et liv de ikke kan leve! Dette er min mening hvertfall:)

Jeg har bestilt tidlig UL men da med tanke på om den lille har det bra, var i Egypt inntil nylig som gjør meg bekymret også røyker jeg. har prøvd å slutte ganske mange ganger i løpet av de siste ukene, men har trappet mye ned. 

Så jeg vil bare se om hvordan det går, er mitt første svangerskap og dermed fryktelig nervøs.

Syns det er forferdelig at folk velger å ta abort når de vet at ungen har down eller noen annen form for sykdom. et liv er et liv og det er ikke noe man skal ta vekk. Man finner aldri den perfekte tidspunkte å bli gravid på, og om ungen da er funksjonshemmet så får man bare takle det som man gjør med alt annet her i verden. 

Syns der at min tante har hvert fryktlig flink, hun har et barn med autisme og den andre har asperger. Selvom det er vanskelig til tider og skole systemet der hun bor ikke har hvert perfekt så gjør hun alt hun kan for sine unger og blir veldig glad for hvert eneste fremskritt de gjør her i livet.

Æ skal ha tidlig UL, det e fordi æ e bærer av en sykdom som vi vil sjekke om barnet vårs arver. Siden vi allerede ska til tidlig UL så ska æ spørre om dæm kan se om det e økt sjanse for Downs. Det e vanskelig å si ka vi gjør hvis fosteret viser sæ å ha Downs, men æ trur nok at vi ville valgt abort. For mæ (men også medisinsk) så e Downs en sykdom, og æ syns det skal være lov å velge å ikke bære fram et sykt barn. But that's just me =) Men hadde æ alikevæll fått et barn med Downs, eller hvilken som helst anna sykdom, så hadde æ selvfølgelig vært like gla i det som et friskt barn!

Hadde jeg fått ett barn med downs hadde det vært en like stor glede som ett "friskt" barn. Vanskelig å forklare hvordan jeg føler det rundt dette temaet uten å trå feil, men ett barn er ett barn uansett hvor mange kromosom det har. Jobber selv med personer med en eller annen form for psykisk utviklingshemming og selv om folk kanskje ikke ser på deres liv som optimalt, så har de det utrolig fint. De er så herlige og bare gjennom jobben så beriker de livet mitt. Så dette barnet blir tatt i mot med åpne armer uansett. Jeg vet det får ett like bra liv som andre barn og jeg vil være like glad i det uansett. Men jeg har stor respekt for de enkelte valgene folk tar. Det som er rett for meg er ikke nødvendigvis rett for alle andre. Dette er ett valg som folk må ta selv, og som de selv må stå for og da skal jeg respektere det.

Det var meningen at jeg skulle ta tidlig UL, men det var for å få en nermere bestemt termin dato siden min og legens er så forskjellige.
Jeg hadde ikke villet vite om barnet jeg bar på hadde downs eller ikke.
Mennesker med downs er herlige folk, og jeg hadde aldri tatt abort hadde barnet hatt downs.

Vi har faktisk diskutert dette, siden vi skal ha tidlig UL. Og både jeg og mannen er ikke i tvil om at vi aldri hadde tatt abort på grunn av downs.

Legen har vel i grunn ikke lov å sjekke eller opplyse om barnet har Downs på tidlig UL, så de som tar tidlig UL bare for å sjekke at alt er bra, vil ikke få svar på det spørsmålet...men bare hvis du er over 38 år eller noe sånt da, for da er du i risiko gruppen...

Det blir nok ikke tidlig ul på oss, så spørsmålet blir litt akademisk. Mitt perspektiv er at vi i utgangspunktet var i tvil om vi burde ta abort, og ikke har noen prinsipielle motforestillinger mot abort. Slik jeg ser det er det ikke synd på noen fordi de ikke blir født, og selv om man ikke kan si at et barn er mer verd enn et annet, er det heller ikke en større synd å velge bort ett over et annet. Både fødsel og abort er egoistiske valg. Om jeg tenker at det blir for tøft med et barn med downs (og det ville jeg nok kanskje), så hadde jeg tatt abort. Jeg synes ikke man kan prate om "fritt valg" ift abort, og så kritisere grunnlaget folk tar valgene på.

Det er feil at legene ikke kan si om barnet har down syndrom på tidlig UL, fordi de ikke har lov. Jeg fikk vite på min tidlige UL med sønnen min at han ikke hadde kort neseben, og ikke økt væskeansamlinger i nakken. Dermed så det ikke ut til at han kom til å få downs.

Jeg syntes de med downs er utrolig herlige mennesker, og hadde jeg fått et barn som hadde dette syndromet, ville jeg elsket det like mye. MEN, om jeg får vite på mine tidlige UL'er + fostervannsprøve/morkakeprøve at spiren i magen har downs, så vil jeg ikke beholde. Kun av den grunn at jeg er enda ikke fylt 20 år, jeg har ingen utdannelse, mannen jobber 12 timers vakter 6-7 dager i uken og jeg har en sykdom som gjør det fysisk umulig for meg å gi meg ut på noe slikt. Det er jo ikke til å stikke under en stol at barn med downs er senere, og trenger foreldrene sine store deler av livet. Det kommer jo an på graden også.

Jeg kan ikke gi det barnet et verdig liv.

Jeg hadde ALDRI tatt abort om jeg fant ut jeg hadde et barn med et ekstra kromosom, hærlighet... Det er jo babyen min uansett !!! Og jeg vil elske det like høyt uansett!! 

Jeg skal ha tidlig ultralyd fordi jeg hadde en spontanabort 2 uker før jeg ble gravid igjen...
Og i første svangerskap tok jeg tidlig ultralyd for å sjekke om legen hadde tatt feil, noe han hadde... Fikk vite at jeg hadde spontanabortert på legevakten, og kom på tidlig ul å så en frisk liten baby i uke 6.

Visste ikke at de så etter det ekstra kromosomet engang jeg.... Trodde de gjorde det kun på ordinær ultralyd.. 

Vi skal ha en UL i uke 11. Mest for å se at alt er bra, men også for å se om barnet kan ha DS. Jeg har DS i familien. Hva vi evt. kommer til å gjøre om barnet har DS, aner jeg ikke. Men vi vil i alle fall vite, så vi slipper sjokket når ungen er født.

Når det er sagt, er det ikke selve syndromet som er verst. Det er alle tilleggssykdommene som de ofte får, som feks. hjerteproblemer.

Det eksisterer ikke noe dillemma for min del ang dette.
Jeg elsker allerede det lille livet, uansett hva det måtte ha med seg av bagasje.

Jeg kan ikke si hva jeg ville gjort 100% sikkert, for jeg har aldri vært i en slik situasjon!
Men slik jeg tenker nå hadde jeg beholdt uansett:) Det er jo min lille gull<3

Det er jo også viktig å tenke på at vi bor i Norge så alle barn som da har et kromoson ekstra eller har noe annet så får foreldrene god hjelp, når det gjelder alt ifra ekstra penger til avlastning.

Jeg fikk nemlig vite det forrige gang. Jeg hadde tryna i dusjen, vi ble bekymra, og fikk ul. Uten at vi spurte sa legen at nakkefold og neseben var bra. Og jeg tenkte mye på det etterpå. Hvorfor sa han det? Ville han sagt noe om det ikke var det? Hva hadde han forventet av oss da? Det er mye av grunnen til at jeg ikke vil ha tidlig ul. Jeg vil ikke vite. Jeg vil ikke ha muligheten til å velge bort barnet mitt. Ja, det er forskjell på stor hjerneskade som ikke er forenelig med liv, og downs. Nå snakker jeg om downs. Og enkelte ganger, tenker jeg at dersom folk sier de ville tatt abort hvis fosteret viser tegn til downs, fordi de ikke føler seg sterke nok til det.. Ja, da burde de revurdere å få barn i det hele tatt! Man vet aldri hva som skjer, og hvilke andre sykdommer/skader/lidelser som ligger i barnets fremtid. Hvor skal grensen gå? Hvis teknologien finner en måte å avdekke andre ting tidlig i svangerskapet- det være seg autisme, cp, anlegg for blodkreft.. Begynner vi å sortere bort downs, er vegen kort til å sortere bort andre barn også. Og slik kynisme gidder jeg ikke være en del av :-) Folk gjør som de vil, men jeg mener og tenker det jeg vil :-)

Legene opplyser på tidlig UL dersom noe avviker fra normalen, og slikt som downs er det faktisk mye lettere å se på tidlig UL. På ordinær UL kan det faktisk være vanskelig å se om fosteret har downs eller ikke.

Vi har tidlig UL for å se om alt er ok og hvis det ikke er det så har vi litt tid på å forberede oss mentalt på det som kommer. Vi fant ut på første UL med førsteman i uke 6 at selv om vi hadde sett at noe var galt på den neste UL'en så haddevi ikke klart å tatt abort. Vi får ta det som vi får. 

Jeg synes det er veldig skremmende at flere har fått svar på dette på tidlig UL, for det har de ikke lov å opplyse om. Hverken private eller offentlige klinikken har lov å opplyse om indikasjon på Downs så lenge du ikke er i risiko gruppen, altså over 38 år osv...

Vansklig tema... Jeg hadde nok ikke tatt abort om barnet hadde downs syndrom, men om det hadde en alvorlig hjerneskade e.l hadde jeg måttet gått i tenkeboksen...

Back
Topp