Det klikker snart for meg

carro4

Glad i forumet
Aprilspirene 2023
Samboeren min tror pappapermisjonen er ferie.

Han gjør ingenting i hjemmet, gjør minst mulig alene med barnet. Jeg føler han ødelegger ferien min fordi han skal gjøre hva han vil mens jeg ikke kan gjøre noe annet enn å være mamma og hushjelp.
 
Last edited:
Det høres skikkelig dritt ut, og noe dere burde få snakka om.. hvis floka ikke løser seg anbefaler jeg familievernkontoret. Konfliktnivået trenger ikke være skyhøyt for at man drar dit :)
 
Samboeren min tror pappapermisjonen er ferie.

Han gjør ingenting i hjemmet, gjør minst mulig alene med barnet. Jeg føler han ødelegger ferien min fordi han skal gjøre hva han vil mens jeg ikke kan gjøre noe annet enn å være mamma og hushjelp.
Anbefaler å ta en skikkelig men voksen prat om det, eventuelt familievernkontoret om å prate om det bare fører til krangel. Veldig lavterskel tilbud. Kanskje er han ikke ordentlig bevisst på det hele, kanskje er han nettopp det.


Jeg måtte få med barnefar til familievernkontoret i fjor men for meg og min situasjon førte det til jeg forsto at å ende forholdet var riktig. Vi hadde da et barn på 1,5år.

Jeg sender seg en kjempe klem:Heartred
 
Enten må du be han slutte å være et mannebarn, eller så bare reiser du bort i noen dager, eller slutter å gjøre noe som helst annet enn det du må for barnet. Ikke vask hans klær, ikke lag hans mat, ikke rydd etter han.
 
Støtter den siste her, men jeg tenker at dere må snakke sammen før det skal være snakk om familievernkontoret.

Du kan jo prøve å ta det opp med ham. Dere kan snakke om hvilke ting du gjorde og tok deg av da du hadde permisjon og spørre ham hva han synes er rettferdig at han gjør. Han kommer neppe til å svare at han synes det er rettferdig at du skal gjøre alt. forhåpentligvis blir dere enige om at det er rettferdig at han gjør tilsvarende når han er i permisjon. Men du kan jo prøve å si at du ikke synes ting er rettferdig sånn som det er nå og gi ham i oppgave å komme med et forslag til løsning. Hvis løsningen kommer fra ham kan det hende han føler seg mer forpliktet til å følge opp.

Når det kommer til aktiviteter med barnet så kan du jo for eksempel si at du trenger litt egentid, eller at du har planer om å støvsuge eller vaske badet og spørre om ikke han kan ta med barnet ut en tur og så i butikken for eksempel. Da må han forholde seg til barnet. De trenger ikke å «leke» sammen hvis mannen din ikke synes det er gøy, det kan jo være litt kjedelig. Men du kan jo be ham om å følge barnet til aktiviteter, f.eks trilletur eller lekeplassen, eller kan han ta kveldsstell og bade barnet. Det kan jo hende at han opplever det som mer meningsfylt og barnet vil sette pris på dette like mye som «lek».

siden du har ferie og han er i pappapermisjon så kan jo du legge noen planer på dagtid alene og så får de to være hjemme alene i «pappaperm». Da kan du slappe av i ferien din. Så får han slappe av når han har ferie.
 
Back
Topp