Det gjør vondt

bessie

Elsker forumet
I det ene bryste når en ammer og når eg ikke ammer. Bryste er hardt selv om det er tomt. Prøver å se om det er sår på brystknoppen men den ser fin ut. Hva kan det være? Eg tenkte brystbetennelse men da har man feber itillegg??

Vi har behandlet oss for sopp nå i over en uke og er ikke ferdig med det men det kan ikke være sopp a igjen på bryste nå når vi alt går på behandling, er det mulig?

Er det en hard klump eller er hele brystet hardt? Kan være tilstoppede melkeganger, og da vil brystbetennelse følge tett etter om man ikke for løsnet på melkegangene.

Har du forsøkt å ta en god varm dusj, også stryke med flat hånd forsiktig mot brystvorten mens barnet dier?
Er brystet varmt å ta på?
Har du forsøkt å bytte type ammeinnlegg?

Er det en hard klump eller er hele brystet hardt? Kan være tilstoppede melkeganger, og da vil brystbetennelse følge tett etter om man ikke for løsnet på melkegangene.
Eg er litt usikker, kjennes ut som klumper samtidig så hele bryste er varmt. Hvordan får man løst det?

Har ikke lyst å ha brystbetennelse. Har hørt det er vondt osv.

Har du forsøkt å ta en god varm dusj, også stryke med flat hånd forsiktig mot brystvorten mens barnet dier?
Er brystet varmt å ta på?
Har du forsøkt å bytte type ammeinnlegg?
Nei har ikke prøvd det men er ikke det vanskelig å amme imens man gjør det? Det er varmer en det andre bryste :-P bytte ammeinnlegg ofte pga soppen.

Nei har ikke prøvd det men er ikke det vanskelig å amme imens man gjør det? Det er varmer en det andre bryste :p bytte ammeinnlegg ofte pga soppen.

Neida, du skal på en måte bare "kose" forsiktig mot brystvorten, for å løse opp evt. melkeklumper. :)

Jeg mente bytte merke på ammeinnlegget. Jeg (og legen) trodde jeg hadde betennelse, men det viste seg at jeg var allergisk mot ammeinnlegget, og det kom plutselig.

Eg er litt usikker, kjennes ut som klumper samtidig så hele bryste er varmt. Hvordan får man løst det?

Har ikke lyst å ha brystbetennelse. Har hørt det er vondt osv.

Det kan høres ut som tilstoppede melkeganger ja. Beste metode å få bukt med det er å amme, amme og amme litt til. Få barnet til å amme i en stilling hvor underkjeven ligger hvor klumpene/røde flekkene er, og gjerne maser forsiktig med håndflaten når utdrivningen er kommet igang, ikke før, og alltid mot brystknoppen.
Amme så ofte du kan og gjerne ta deg en varm dusj hvor du maserer med dusjhode der hvor klumpene er. Ammehjelpen.no har mange gode råd mot brystbetennelse :)
Amming og atter amming er det aller beste, amme så ofte som du kan, dag som natt.
Håper det blir bedre, hadde masse tilstoppede melkeganger og brystbetennelse opptil 6-7 ganger bare de første 4 månedene med nr 2 og det er et helvete! Men fikk bukt med det hver gang med amming før jeg måtte få noe behandling for det.

Høres ut som tilstoppede melkeganger med begynnende brystbetennelse. Du kan få løsnet det og avverget en større betennelse, så slipper du antibiotika.

Legg barnets hake mot der kulene er - det er de melkegangene som tømmes best.

Varm brystet først med varme omslag eller dusj. Etter at utdrivningsrefleksen er igang så stryker du med håndflaten/håndbaken/langsiden av en finger i lange drag ut mot brystvorten mens du ammet/pumper/melker.

Tøm brystet helt (blir aldri helt tomt men så tomt du får det) annenhver time hele døgnet.

Tusen takk for svar :-D Eg strøk brystet med håndflaten og klumpene blei borte og brystet mykt igjen. Håper eg slipper en kraftig brystbetennelse :-)

Back
Topp