Det gamle barnehjemmet i Fredrikstad.

Bestemor.

Forelsket i forumet
Noen som har gamle bilder eller historier derfra? Min far ble levert dit som nyfødt i 1945, og bodde der til han ble adoptert som åtte-åring. Han har forsøkt å finne bilder fra dette hjemmet, men uten hell. Jeg tror det er revet? Noen som kjenner noen som bodde der i det tidsrommet, eller jobbet der?

Å, tror du at du kunne spurt henne om hvor det var hun fikk dem? Det ville betydd mye for oss. Det er jo minner fra hans barndom. 

Ta kontakt med museet i gamlebyen, der er det en lokalhistoriker også som har god peil på ting rundt i fr.stad.
Trodde barnehjemmet var på St.Croix jeg (ikke vet jeg hvorfor... for det var jo skole på den tiden du snakker om), men mulig det var et annet sted og er revet.

Tusen takk for tips, TonjeJenta. Det skal jeg gjøre. Vet ikke hvor/hva det het der, men bare at han bodde der i 45-53.

ORIGINAL: noona

Tenker du på østheim? Eller har du noe navn på det? Vet det var flere steder. Du har også guttehjemmet på Leie/Lisleby også- det het fredrikstad(Leie) guttehjem og var bygd opp etter at guttehjemmet i st.croix gata brant ned i 1954..
Det ligger rett oppe i gata fra her jeg bor og ble lagt ned i 1975.

Les her http://www.barnasrett.no/Relevante%20Saker/barnehjem_i_fredrikstad.htm

Ble sittende og lese noen av de historiene på den siden, og jeg må si at jeg er rystet!!
Får så vondt av disse guttene som ikke hadde gjort annet galt enn å få feil foreldre... [:(]

ORIGINAL: Ellen.

Tenker du på østheim? Eller har du noe navn på det? Vet det var flere steder. Du har også guttehjemmet på Leie/Lisleby også- det het fredrikstad(Leie) guttehjem og var bygd opp etter at guttehjemmet i st.croix gata brant ned i 1954..

Ble sittende og lese noen av de historiene på den siden, og jeg må si at jeg er rystet!!
Får så vondt av disse guttene som ikke hadde gjort annet galt enn å få feil foreldre... [:(]

Ja det er noen tøffe historier...

har du bodd der du gjør lenge eller?
Jeg fra leie, og bodd rett nedafor dette gamle barnehjemmet[;)]

Tusen takk for alle svarene, og for bildet! Jeg skal spørre min far i dag, om hvilket barnehjem han vokste opp på. Trodde det bare var ett jeg, men ser at det er flere alternativer der[:)]

ORIGINAL: Snart bestemor!

Tusen takk for alle svarene, og for bildet! Jeg skal spørre min far i dag, om hvilket barnehjem han vokste opp på. Trodde det bare var ett jeg, men ser at det er flere alternativer der[:)]

Med tanke på når han bodde der var det nok Fredrikstad guttehjem som lå i st.croix gt og brant i 1954[:)]

Han bør jo kjøpe seg boka som er skrevet om guttehjemmet eller låne på biblioteket:

Tittel:

Fredrikstad guttehjem gjennom 50 år : 2. juni 1897-1947 / utarbeidet av Haakon Gjerløw

eller

Tittel:
I mors og fars sted : Fredrikstad guttehjem gjennom 100 år / Arne Bugge Amundsen

Håper dere finner ut av det og får flere bilder[:)]

ORIGINAL: Julimor82

har du bodd der du gjør lenge eller?
Jeg fra leie, og bodd rett nedafor dette gamle barnehjemmet[;)]

Jeg er fra kr.øy,men har bodd her i straks 7 år.
Mannen min har bodd her i 13 år nå og er fra Lisleby.

Bor ned solvangveien

Back
Topp