"Det går bra å gi babyer honning - broren min er birøkter nemlig!"

Har du hørt noe så dumt!?
Vesla våknet med feber på en søndag, og jeg måtte ned på bensinstasjonen for å kjøpe paracet. Der hadde de enten 250 mg eller flytende paracet. Jeg måtte ha 125 mg. Jeg forklarer det til han bak kassa, en mann i midten av 30 åra.
"Hva med den flytende?" spør han. Jeg sier at jeg ikke vil ha flytende, fordi jeg vil ikke at hun skal ha muligheten til å spytte ut medisinen, for da er det vanskelig å vite hvor mye hun har fått i seg. "Er jo bare å blande den med honning da!" sier mannen entusiastisk. "Honning? Du vet det er veldig farlig å gi babyer under ett år honning?" sier jeg tydelig forskrekket. "Pøh, broren min er birøkter, så det går bra! Gir babyen min på 4 måneder det hele tida jeg!" Jeg prøvde iherdig å fortelle om spebarnsbotulisme, men det bare fnyste han av.
Denne (unnskyld meg) idioten sier sikkert dette til alle som skal ha flytende paracet til babyene sine :( Er det mulig!?

Dessverre, alt er mulig. Idioter finnes

Huff dessverre mulig men ville lagt inn klage!
Det kan være farlig med slike råd og han burde få høre at slike ting sier man ikke og han har ikke under noen omstendigheter lov til å gi noe råd om medisinene han selger!!!

Ikke alle som er like opplyste ang slikt... Føler ikke de er idioter av den grunn. De mangler bare kunnskapen.... Og uansett, jeg spør ikke om råd ang medisinering på en bensinstasjon ;) ikke hadde jeg tatt rådene seriøst heller, er vel ikke akkurat deres ekspertise :p

Jada, at man mangler kunnskapen er ikke nødvendigvis idiotisk, men når man nekter å ta til seg fakta man får opplyst og fnyser av det, DA tipper det over. (og dessuten er det ganske grundig opplyst at babyer ikke skal ha honning, så det burde en birøkte vite, og følgelig informert broren om, synes jeg. Og en far burde vite.)

Jeg synes faktisk at folk som ignorerer råd gitt av myndighetene (som til og med står på boksen, og som er velkjent almenkunnskap), er idioter i ordets rette forstand.

Legg inn en klage, han gir jo råd som er potensielt livsfarlige!
Kjenner jeg grøsser på ryggen!

Huff dessverre mulig men ville lagt inn klage!
Det kan være farlig med slike råd og han burde få høre at slike ting sier man ikke og han har ikke under noen omstendigheter lov til å gi noe råd om medisinene han selger!!!
Ja ikke sant? Føler ikke at han kan gi noen som helst råd om medisiner nei...heldigvis tar jeg ikke til meg råd fra en på bensinstasjon :P

Ikke alle som er like opplyste ang slikt... Føler ikke de er idioter av den grunn. De mangler bare kunnskapen.... Og uansett, jeg spør ikke om råd ang medisinering på en bensinstasjon ;) ikke hadde jeg tatt rådene seriøst heller, er vel ikke akkurat deres ekspertise :p
Haha, nei, ville ikke tatt til meg råd fra noen på bensinstasjon nei. Men å bare fnyste av meg når jeg forteller om hvor farlig det er - er vel DET som gjorde at jeg syns han var en idiot..

Jada, at man mangler kunnskapen er ikke nødvendigvis idiotisk, men når man nekter å ta til seg fakta man får opplyst og fnyser av det, DA tipper det over. (og dessuten er det ganske grundig opplyst at babyer ikke skal ha honning, så det burde en birøkte vite, og følgelig informert broren om, synes jeg. Og en far burde vite.)
Helt enig..

Jeg synes faktisk at folk som ignorerer råd gitt av myndighetene (som til og med står på boksen, og som er velkjent almenkunnskap), er idioter i ordets rette forstand.

Legg inn en klage, han gir jo råd som er potensielt livsfarlige!
Kjenner jeg grøsser på ryggen!
Ja, det er IKKE bra. Tenk på barnet hans som får det jevnlig!? :(

Ja ikke sant? Føler ikke at han kan gi noen som helst råd om medisiner nei...heldigvis tar jeg ikke til meg råd fra en på bensinstasjon :P
Men det er ikke lov heller, kun autorisert personell innfor apotek osv har lov til å gi råd!
Prøver noen i butikk eller bensinstasjon å gi råd burde man si ifra!
Kan lett sende mail og si ifra

"Men det gikk jo bra!" .. Er det dummeste jeg hører..
"Vi døde jo ikke selv om vi ikke brukte bilbelte." ..Nei, men det var fordi dere ikke kolliderte. Dere hadde griseflaks.

At det har gått bra før, er ingen indikasjon på at det vil gå bra igjen, når det handler om slike ting.
Jeg er seriøst livredd for holdningene til enkelte foreldre der ute.
Tenk å, med viten å vilje, sette barnet sitt i fare på den måten?! Også for litt honning???

"Men det gikk jo bra!" .. Er det dummeste jeg hører..
"Vi døde jo ikke selv om vi ikke brukte bilbelte." ..Nei, men det var fordi dere ikke kolliderte. Dere hadde griseflaks.

At det har gått bra før, er ingen indikasjon på at det vil gå bra igjen, når det handler om slike ting.
Jeg er seriøst livredd for holdningene til enkelte foreldre der ute.
Tenk å, med viten å vilje, sette barnet sitt i fare på den måten?! Også for litt honning???

Får helt fnatt når folk drar den der, sarkastisk kommenterer at de skulle jo aldri ha overlevd selv. Poenget er jo at langt flere kunne ha overlevd eller sluppet farlige sykdommer/situasjoner, men de som faktisk døde er jo ikke her for å bekrefte sin erfaring om at joda, anbefalingene er kanskje ikke så dumme...

Har du hørt noe så dumt!?
Vesla våknet med feber på en søndag, og jeg måtte ned på bensinstasjonen for å kjøpe paracet. Der hadde de enten 250 mg eller flytende paracet. Jeg måtte ha 125 mg. Jeg forklarer det til han bak kassa, en mann i midten av 30 åra.
"Hva med den flytende?" spør han. Jeg sier at jeg ikke vil ha flytende, fordi jeg vil ikke at hun skal ha muligheten til å spytte ut medisinen, for da er det vanskelig å vite hvor mye hun har fått i seg. "Er jo bare å blande den med honning da!" sier mannen entusiastisk. "Honning? Du vet det er veldig farlig å gi babyer under ett år honning?" sier jeg tydelig forskrekket. "Pøh, broren min er birøkter, så det går bra! Gir babyen min på 4 måneder det hele tida jeg!" Jeg prøvde iherdig å fortelle om spebarnsbotulisme, men det bare fnyste han av.
Denne (unnskyld meg) idioten sier sikkert dette til alle som skal ha flytende paracet til babyene sine :( Er det mulig!?

:eek::wtf: Altså halloooo?!? Han er i ingen posisjon til å gi medisinske råd og burde holde seg for god til det.
Jeg hadde så absolutt klaget til sjefen, hva om en fortvilet mor med feber sykt barn med feks tenner på gang eller andre smerter, kanskje til og med første gangs mamma og da er det ikke alltid like lett å huske om en er stressa og satt ut. :(

Jeg sier ikke det jeg sier nå for å rakke ned på de som måtte jobbe på bensinstasjoner av oss her inne, jeg vet om en episode der en ung mann gikk inn på Statoil for noen år siden ene lyspæra var gåen, han spurte hun bak kassa hvor de hadde pærene stående for han kunne ikke finne de i hylla. Til svar fikk han følgende; " Beklager men vi selger ikke frukt."o_O

Noen ganger kan man lure på hva som kreves for å jobbe på enkelte stasjoner, særlig når de er alene på jobb.
Moren min fikk ikke hjelp til å fylle bensin en gang siden hun bak kassa ikke ante hvordan man gjorde det...

Som nevnt over jeg ønsker ikke å dra alle som jobber på bensinstasjoner under en og samme kam, er mange flinke som jobber der og ikke minst hyggelige som gir en god start på dagen når man er på veg på tidligvakt selv.:happy:

Haha, nei, ville ikke tatt til meg råd fra noen på bensinstasjon nei. Men å bare fnyste av meg når jeg forteller om hvor farlig det er - er vel DET som gjorde at jeg syns han var en idiot..

Helt enig..

Ja, det er IKKE bra. Tenk på barnet hans som får det jevnlig!? :(

Jeg tenker dette var en lite opplyst mann, som prøvde å komme med et godt råd, noe han antagelig trodde var et godt råd. Jeg vet dette med honning men har ALDRI hørt om det på helsestasjon eller i media... Så dette er info jeg selv har skaffet meg.... Kan ikke regne med at alle googler slikt, noen går faktisk bare til helsestasjon og thats it. Og det å bli "satt på plass" av en kunde er neppe morro og stakk nok litt i stoltheten. Tipper det var forsvarsmekanisme at han fnøs av deg, hvem vet, kanskje han gikk på bakrommet å googlet når du gikk ut? Tenker vi må ha litt trua på folk og ikke tenke det værste hele tiden ;)

Jeg tenker dette var en lite opplyst mann, som prøvde å komme med et godt råd, noe han antagelig trodde var et godt råd. Jeg vet dette med honning men har ALDRI hørt om det på helsestasjon eller i media... Så dette er info jeg selv har skaffet meg.... Kan regne med at alle googler slikt, noen går faktisk bare til helsestasjon og thats it. Og det å bli "satt på plass" av en kunde er neppe morro og stakk nok litt i stoltheten. Tipper det var forsvarsmekanisme at han fnøs av deg, hvem vet, kanskje han gikk på bakrommet å googlet når du gikk ut? Tenker vi må ha litt trua på folk og ikke tenke det værste hele tiden ;)
Media har da skrevet om det.

Men ikke minst. Helsestasjonenen gir deg et hefte om mat til spedbarn. Der står det veldig klart hvorfor babyer ikke skal ha honning. Så denne informasjonen har du nok ille fått muntlig fra helsesøster, men hun skal ha gitt deg dette, som absolutt er meningen at man skal lese om man ikke skaffer seg kunnskapen på annet vis

Media har da skrevet om det.

Men ikke minst. Helsestasjonenen gir deg et hefte om mat til spedbarn. Der står det veldig klart hvorfor babyer ikke skal ha honning. Så denne informasjonen har du nok ille fått muntlig fra helsesøster, men hun skal ha gitt deg dette, som absolutt er meningen at man skal lese om man ikke skaffer seg kunnskapen på annet vis

Når var det på nyhetene sist? Eller i vg? Bare lurer for media er stort ;) her på helsestasjonen sto det faktisk ingenting om honning i den brosjyren ;) sto heller ikke noe om grøt, kunn amming og grøt fra 6mnd... Så info en noe som varierer veldig vil jeg si... Ingen interesse av å diskutere denne saken egentlig, bare påpeker at han mest trolig ikke visste, og alle reagerer forskjellig.

Når var det på nyhetene sist? Eller i vg? Bare lurer for media er stort ;) her på helsestasjonen sto det faktisk ingenting om honning i den brosjyren ;) sto heller ikke noe om grøt, kunn amming og grøt fra 6mnd... Så info en noe som varierer veldig vil jeg si... Ingen interesse av å diskutere denne saken egentlig, bare påpeker at han mest trolig ikke visste, og alle reagerer forskjellig.
Det står på honningboksen og flaska jeg har, men ikke hvorfor da så vidt jeg husker.

Jeg synes faktisk en skriftlig henvendelse til sjefen her er på sin plass. Legg ved dokumentasjon på hvorfor det er farlig. Denne uvitende personen kan potensielt forårsake mye skade.

Fant ikke noe nytt i avisene sånn ved første Googling, men leser om dette ca årlig synes jeg

I boka alle skal få står dette på første side

f7570841c929202051e47b38faa85ce3

Infoen får alle. Men ikke alle leser den.

Folk reagerer ulikt på å få påpekt at de driver med direkte feilinformasjon, det er sant. Men det er likevel idiotisk. Det er meget mulig en naturlig reaksjon, men hans bror skal vite dette, han skal vite dette og å da fryse bort informasjon om at rådet han gir er potensielt livsfarlig, er idiotisk. Selv om det er en forståelig forsvarsmekanisme så er det idiotisk å råde foreldre til dette og reagere sånn på fakta.

Det er virkelig en ganske normalt kjent sak at babyer ikke skal ha honning altså! Det burde ikke minst en som driver med honning vite

Dette på side 22 er også anbefalt lesing. Hva du bør vente med å gi.
ef3f5613a8d1c60465cee42ba59de341

Sånn i folkeopplysningens ånd :-)

En slik diskusjon hadde jeg med ei som kom Cuba. I deres kultur var det vanlig å gi babyer honning for å roe dem ned. Vi ble ikke akkurat enige.

En slik diskusjon hadde jeg med ei som kom Cuba. I deres kultur var det vanlig å gi babyer honning for å roe dem ned. Vi ble ikke akkurat enige.
Det finnes de som mener både honning og cognac er fint for å roe babyer/få dem til å like smokken. Både her til lands og i andre land.

Så folkeopplysning kan neppe skade

Det finnes de som mener både honning og cognac er fint for å roe babyer/få dem til å like smokken. Både her til lands og i andre land.

Så folkeopplysning kan neppe skade
O yes. Jeg tenkte for meg selv at det ikke var rart at babyene ble rolig :o

Back
Topp