Det første...??

Lillfisen

Glad i forumet
Dere som har gitt smaksprøver eller har begynt med mat..
Hva var det første baby`en fikk smake?  Bortsett ifra MM, MME,
tran osv..  [:)]
Tenker at vi snart må begynne med smaksprøver, men aner ikke hva jeg skal begynne med først? Er det smartest å begynne med grøt?
[8|][8|][8|][8|][8|]

Henger meg på denne!!! Kasper er strax 5 mnd, og jeg aner ikke hva vi skal begynne med

Jeg har ikke begynt med grøt enda, men har begynt å gi smaksprøver av hva jeg spiser. Bare en bitte liten lillefinger så han skal få en kjenne forskjellig smaker. Helsesøster som har anbefalt at jeg gjør det.

Sandra har fått litt smaksprøver på grøt. Spiser krakket banan og Hipp sin fruktmos er en stor hitt. får litt frukt ca kl 18 og litt grøt på kvelden. 

Jeg har prøvd Hipp grøten og Gulrotpastinakk, men han er vel ikke klar for d enda.. Grøten spytter han ut, gulrota får han magevondt av.. Så avventer..

Men han får fortsatt ett par teskje grøtpulver i melka si på flaske til kvelds

vi har prøvd litt velling i og med at snuppa her har vært våken annenhver time hver natt i de siste to ukene....ga henne smaksprøve på grøt for første gang idag, og det gikk ned på høykant!
Vil egentlig vente litt med grøt og sånn siden hun bare er 4 mnd, men hvis hun sover bedre av litt velling så....[;)]

grøt.

Theodor fikk smake litt fruktmos først.[;)]

første han smakte var velling[:)]

Det første Han smakte var most potet I morsmelk [:D]

Det første hun smakte var en liten durt med krem [:D]
Idag ga jeg henne bitte litt Lime :p Skulle sett det uttrykket xD

Jeg har ikke gitt noe ennå, men har hørt om fler som gir babyen avokado. Det inneholder mye gode fettstoffer osv så jeg tenke Kasper skulle få smake det i sånn netting som du kjøper på apoteket [:)]

ORIGINAL: Morsnart

Vill bære opplyse om at de små ikke skal ha kumelk før dem er året. Sitrusfrukter skal man være veldig forsiktig med når dem er så små. kan få allergi problemer så vær obs på utslett, kløe,tett svelg, pusteproblemer.

ORIGINAL: Hello_Cupcake

Jeg har ikke begynt med grøt enda, men har begynt å gi smaksprøver av hva jeg spiser. Bare en bitte liten lillefinger så han skal få en kjenne forskjellig smaker. Helsesøster som har anbefalt at jeg gjør det.

Samme her, men så har jo vi samme helsesøster [:D] Hun har også fått smake på banan og det var sånn passelig godt :)

Jeg lurte litt på om snuppa hadde sopp i høst en gang, så for å sjekke det dyppet jeg et kompress i farris bris med lime (var den farrisen vi hadde) og gnidde på kinnene inni munnen. DET syns hun var veldig godt og smattet ivei [:D] (For ordens skyld; det er ikke noe hun har fått senere altså :)

hadde litt grøtpulver i kveldsflasken til Amalie for første gang i går....

... henger meg på tråden videre og ser....
Har et sånt matnett som hun kan få smake mat i. Gleder meg til å prøve ut forskjellige ting [:D]

Hvordan gjør du med salt da..?

ORIGINAL: [Malin]

JEG er ikke så nøye på det, er snakk om en liten "dert" på fingren, så tror ikke det er store mengdene salt de får i seg [8D] Og etterhvert kryddrer jeg maten når den er ferdig, så får lillebille uten krydder.

Og det med kumelk, det er det jo i veldig mye! Jeg gir mi litt hvitt saus på leppa når vi har det ... Er litt trøtt her og klarr ikke ramse opp, men er nok mye produkter det er melk i som de får før året. Men et glass med melk gir jeg ikke får 1 år, og yoghurt 10 mnd [:)]

ORIGINAL: [Malin]

Har ingenting å si på en så liten mengde. Det er jo ikke en smaksposjon engang. Det er ikke en dråpe han får i seg engang.

Jeg spurte helsesøster ang. det med krydder. Vi bruker mye chilli, hvitløk osv. Men hun sa gi det DERE spiser. Gjør ingenting med chilli.

ORIGINAL: *EnSolstråle*

ORIGINAL: Morsnart

Vill bære opplyse om at de små ikke skal ha kumelk før dem er året. Sitrusfrukter skal man være veldig forsiktig med når dem er så små. kan få allergi problemer så vær obs på utslett, kløe,tett svelg, pusteproblemer.

Men det er så små mengder at det har ikke noe å si, ihertfall ikke angående kumelk. Forskjell med et knappenålshode med melk for å smake og 100 ml lettmelk på flaska. Grunnen til at man ikke skal gi kumelk er at det undertrykker opptaket av jern. Det er ikke tilfelle med en smak.

Back
Topp