Det føles rart å skulle amme

Forstår godt hva du mener, tenkte akkurat det samme når jeg gikk med førstemann. Det endret seg de siste to-tre ukene før fødsel. Når jeg fikk nr 1 på magen var det helt naturlig å legge han til brystet. Har ammet begge ungene mine og håper det går like greit denne gangen. Håper det går greit med ammingen for deg :)
 
Jeg funderer også på ting om amming.

Vi har jo disse puppene pga amming, men jeg er 38 år nå, har hatt dem i ca 27 år men har aldri brukt dem til amming.

Pupper kan jo også være veldig forbundet med sex, både utenfra av de som liker dem og "innenfra" siden de kan være veldig erogene.

Mine egne pupper er ofte ømme. Og store. Så jeg liker dem best inni den godt vatterte BHen sin hvor de får være i fred.

Tror nok det vil gå seg til da. :)

Skjønner akkurat hva du mener! Hadde det sånn før første! Men var veldig innstilt på å amme, og kjempet hardt for å få det til. Fullammet i nesten 8 mnd, men ble aldri veldig glad i det.. jeg følte aller mest det var en jobb, og var egentlig mest glad da lille var lei ved 8 mnd alder. Puppene blir jo veldig herdet og følelsesløse etterhvert. Da var det supert å «få tilbake puppene» hvis jeg kan si det sånn. Hvertfall med tanke på samlivet!![emoji12] Nå skal det sies at jeg hadde brystbetennelse x5 og abscesser som måtte dreneres flere ganger, så det var nok litt spesielt. Kommer til å amme neste, fordi jeg har veldig sterk følelse på at det er det beste for barnet. Håper det blir mindre trøblete da..
 
Har ammet to og jeg liker det ikke for å være ærlig. Følte det var vondt og invaderende på min "intimsone". Gjorde det for ungene sin skyld og gråt heller etterpå når de ikke så det.

Jeg skjønner veldig godt. Det er ingen skam å innrømme det! Gjorde det også for barnet, og kommer til å gjøre det igjen.
 
Når jeg ammet sønnen min ammet jeg ALDRI foran noen. Ikke venninner eller noe. I såfall hadde jeg teppe og dekket meg til. Kunne også gå i et annet rom for å amme. Vet det blir sånn denne gangen også om jeg får til å amme. Ammet bare sønnen min i 6 uker da det var så vanvittig vondt å jeg grein og gruet meg til å amme
 
Hei damer. Jeg vil bare dele noen tanker, og lurer på om noen har eller har hatt liknende tanker? Foreløpig synes det er virker så utrolig rart og unaturlig å skulle amme et barn. Må vel nevne at dette er vår første.

Jeg skal selvfølgelig amme, og gleder meg jo til det på en måte. Men foreløpig har jeg litt vekslende tanker om det. Håper det går over, og at instinktene mine kommer når det nærmer seg. Kanskje noen har noen trøstende ord om at vil føles mer naturlig etterhvert [emoji5]

Med første ungen så sleit jeg litt i starten med å holde i tissen hans for å få vasket ham skikkelig når bleia var full av bæsj som selvfølgelig hele tissen var innsmurt med. Jeg hadde jo aldri opplevd å ta på en guttetiss uten at det var seksuelt før. Fornuften sa at det ikke fantes noe seksuelt over verken amming eller bleieskift, men følelsene var ikke helt enig. Amming gikk greit fort, men det tok en ukes tid før bleieskift føltes naturlig.
 
Takk for mange bra svar [emoji2] Så godt å høre om alle som elsker det. Jeg kjenner at jeg innerst inne gleder meg veldig.
Skal finne meg noen bøker og gjøre litt reseach så er jeg bedre forberedt. Det er så rart å kjenne at brystene er ømme og at niplene kommer litt mer frem. Det er liksom nå skal forbedre seg på sin «virkelige jobb» [emoji7]
Det er godt å være forberedt, men vær også forberedt på at du ikke kan være forberedt på alt. Min første endte på nyfødt intensiv med antibiotika, og da måtte han få en forhåndsdefinert mengde melk hver tredje time, som da ble pumpet og gitt gjennom sonde. Da han endelig fikk prøve seg på puppen, var han for stor til at det var greit at han gikk ned i vekt. Dermed ble det 2 mnd med måltider hver 1-1,5 time med pupp først, så pumping og så mating på diverse måter av den pumpa melka. Den måtte ikke gis med flaske fordi det ville være for enkelt for ham, og dermed en sannsynlig grunn til at han aldri ville lære seg puppen. Han fikk i seg stadig mer fra puppen i løpet av de 2 mnd før han til slutt klarte seg med bare pupp. Ammet til han var 17 mnd. Da ble jeg gravid på nytt. Det var kjempeslitsomt mens det sto på med både pumping og amming, men helt klart verdt jobben.
 
Skjønner akkurat hva du mener! Hadde det sånn før første! Men var veldig innstilt på å amme, og kjempet hardt for å få det til. Fullammet i nesten 8 mnd, men ble aldri veldig glad i det.. jeg følte aller mest det var en jobb, og var egentlig mest glad da lille var lei ved 8 mnd alder. Puppene blir jo veldig herdet og følelsesløse etterhvert. Da var det supert å «få tilbake puppene» hvis jeg kan si det sånn. Hvertfall med tanke på samlivet!![emoji12] Nå skal det sies at jeg hadde brystbetennelse x5 og abscesser som måtte dreneres flere ganger, så det var nok litt spesielt. Kommer til å amme neste, fordi jeg har veldig sterk følelse på at det er det beste for barnet. Håper det blir mindre trøblete da..
Jeg hadde også brystbennnelser og abscess som måtte dreneres flere ganger, og holdt bare ut med ammingen i 2 måneder. Håper virkelig det går lettere denne gangen, tror ikke jeg kommer til å orke å amme hvis jeg får like mye problemer denne gangen. Lurer på hvordan prognosen er for å få samme problemer igjen..?
 
Amming gikk veldig fint hos meg, hadde aldri noen problemer i starten, ble naturlig med en gang. Men ikke alle har nok melk til de små heller, det var ikke jeg forberedt på. Og fikk en skikkelig nedtur når jeg ikke klarte å produsere nok melk til at ungene ble mette. Første klarte jeg å fullamme i 4mnd før det ble delvis flaske og så over på 100% flaske etter 5 mnd. Med nr 2 hadde jeg ikke melk til en mnd en gang og gikk over på 100% flaske etter 6 uker. Alle er forskjellig laga og det som er bra for noen funker ikke for andre. Les deg opp å be om hjelp om du sliter når den tiden kommer. Alt er like normalt:)
 
Hei damer. Jeg vil bare dele noen tanker, og lurer på om noen har eller har hatt liknende tanker? Foreløpig synes det er virker så utrolig rart og unaturlig å skulle amme et barn. Må vel nevne at dette er vår første.

Jeg skal selvfølgelig amme, og gleder meg jo til det på en måte. Men foreløpig har jeg litt vekslende tanker om det. Håper det går over, og at instinktene mine kommer når det nærmer seg. Kanskje noen har noen trøstende ord om at vil føles mer naturlig etterhvert [emoji5]

Har akurat samme tanka som dæ. Slitt veldig me og gi slipp på dem, me nr 1 klarte æ bare ikke, me nr 2 fikk vi ikke til men nu ska æ fann mæ klar det, og det e mest før at det e så tongvindt og stå opp om natta før å fiks flaske osv osv, og når man e borte har man maten me og slipp leit sæ ihjel etter mikro liksom :p
Men æ e veldig dær at når onga nærma sæ en vis ``alder`` og blir meir sånn moden og kryp osv, så næi takk xD
haha. så her blir det nok te max 6-8 måna. Blir nok ikke å takle lenger, føl at puppan e mine liksom hehe.
Så e æ veeeeldig sånn at å sitt oppå folk å amm gjør æ altså ikke, å samme hjemme etc. Blir og kjøp mæ amme sjal eller no.
 
Har akurat samme tanka som dæ. Slitt veldig me og gi slipp på dem, me nr 1 klarte æ bare ikke, me nr 2 fikk vi ikke til men nu ska æ fann mæ klar det, og det e mest før at det e så tongvindt og stå opp om natta før å fiks flaske osv osv, og når man e borte har man maten me og slipp leit sæ ihjel etter mikro liksom :p
Men æ e veldig dær at når onga nærma sæ en vis ``alder`` og blir meir sånn moden og kryp osv, så næi takk xD
haha. så her blir det nok te max 6-8 måna. Blir nok ikke å takle lenger, føl at puppan e mine liksom hehe.
Så e æ veeeeldig sånn at å sitt oppå folk å amm gjør æ altså ikke, å samme hjemme etc. Blir og kjøp mæ amme sjal eller no.
Jeg må si at selv om jeg fullt ut respekterer at noen føler det sånn som du beskriver, og at alle først å fremst må være tro mot seg selv, så klarer jeg ikke sette meg inn i tankegangen. For meg er puppene mat etter fødsel. Praktiske matpakker som er med over alt og som kan tas fram overalt. Å dekke til puppen og ansiktet til ungen, så ungen får mindre frisk luft er helt fjernt for meg, med mindre det er kuldegrader og man ammer ute:) Jeg har ikke hatt med små barn på kafé selv, men jeg synes det er kjempekoselig å se ammende mødre på kafeer og restauranter. Man ser jo pupper til stadighet i aviser og liknende, hvorfor skjule pupper som ammer? Det gir bare ikke mening for meg. Men man skal selvfølgelig ikke blotte puppen om man er ukomfortabel med det.
 
Jeg gruer meg til smertene [emoji17] Har ekstremt sensitive brystvorter, mannen får aldri ta på dem fordi det er så ubehagelig. Fått litt skrekken av alle historiene om blødende kjøttsår og absesser som må dreneres [emoji20] Men jeg skal amme! Samme hva som må til, syns det virker så stress med flaskebarn [emoji28]
 
Dere må alle huske at om ammingen av en eller annen grunn ikke går, om det er fordi det føles feil, pga smerter eller ubehag, at melka ikke kommer eller hva det måtte være, så vær så snill å aldri ta det som et nederlag!

Det viktigste er at babyen får i seg mat, og at både mor og barn skal trives med ammingen.

Har hatt flere venninner som har tatt det fryktelig tungt når ammingen ikke har fungert i lengden.

Ammegrupper på Facebook etc er full av beklager uttrykket men smågale ammefolk. Man får gjerne beskjed om at babyen trenger denne morsmelken for alt i verden og at man får en medalje av solid gull om man ammer til ungen er 3 år.

Husk at dere er supre mammaer selv om ammingen ikke skulle gå.

Og til alle som ønsker å få det til, så håper jeg dere får det til uten smerter og strev [emoji173]️ Og at det føles som det mest naturlige i verden, selv om det er litt rart i starten ;)
 
Dere må alle huske at om ammingen av en eller annen grunn ikke går, om det er fordi det føles feil, pga smerter eller ubehag, at melka ikke kommer eller hva det måtte være, så vær så snill å aldri ta det som et nederlag!

Det viktigste er at babyen får i seg mat, og at både mor og barn skal trives med ammingen.

Har hatt flere venninner som har tatt det fryktelig tungt når ammingen ikke har fungert i lengden.

Ammegrupper på Facebook etc er full av beklager uttrykket men smågale ammefolk. Man får gjerne beskjed om at babyen trenger denne morsmelken for alt i verden og at man får en medalje av solid gull om man ammer til ungen er 3 år.

Husk at dere er supre mammaer selv om ammingen ikke skulle gå.

Og til alle som ønsker å få det til, så håper jeg dere får det til uten smerter og strev [emoji173]️ Og at det føles som det mest naturlige i verden, selv om det er litt rart i starten ;)
Her var det en stor lettelse å avslutte amminga etter 1,5 mnd. Ble aldri komfortabel med det, og når vi ikke fikk det til var det deilig å gå over til kun flaske, og i tillegg kunne pappaen hjelpe mer til, så vi kunne bytte på nattesøvn :)
 
Dere må alle huske at om ammingen av en eller annen grunn ikke går, om det er fordi det føles feil, pga smerter eller ubehag, at melka ikke kommer eller hva det måtte være, så vær så snill å aldri ta det som et nederlag!

Det viktigste er at babyen får i seg mat, og at både mor og barn skal trives med ammingen.

Har hatt flere venninner som har tatt det fryktelig tungt når ammingen ikke har fungert i lengden.

Ammegrupper på Facebook etc er full av beklager uttrykket men smågale ammefolk. Man får gjerne beskjed om at babyen trenger denne morsmelken for alt i verden og at man får en medalje av solid gull om man ammer til ungen er 3 år.

Husk at dere er supre mammaer selv om ammingen ikke skulle gå.

Og til alle som ønsker å få det til, så håper jeg dere får det til uten smerter og strev [emoji173]️ Og at det føles som det mest naturlige i verden, selv om det er litt rart i starten ;)

Helt enig! Mamming ER viktigere enn amming! ;)
 
Dere må alle huske at om ammingen av en eller annen grunn ikke går, om det er fordi det føles feil, pga smerter eller ubehag, at melka ikke kommer eller hva det måtte være, så vær så snill å aldri ta det som et nederlag!

Det viktigste er at babyen får i seg mat, og at både mor og barn skal trives med ammingen.

Har hatt flere venninner som har tatt det fryktelig tungt når ammingen ikke har fungert i lengden.

Ammegrupper på Facebook etc er full av beklager uttrykket men smågale ammefolk. Man får gjerne beskjed om at babyen trenger denne morsmelken for alt i verden og at man får en medalje av solid gull om man ammer til ungen er 3 år.

Husk at dere er supre mammaer selv om ammingen ikke skulle gå.

Og til alle som ønsker å få det til, så håper jeg dere får det til uten smerter og strev [emoji173]️ Og at det føles som det mest naturlige i verden, selv om det er litt rart i starten ;)
Helg enig.

[emoji173][emoji173][emoji173]
 
Jeg hadde også brystbennnelser og abscess som måtte dreneres flere ganger, og holdt bare ut med ammingen i 2 måneder. Håper virkelig det går lettere denne gangen, tror ikke jeg kommer til å orke å amme hvis jeg får like mye problemer denne gangen. Lurer på hvordan prognosen er for å få samme problemer igjen..?

Aner ikke! Men er redd det er sånn at noen har litt «trøblete» pupper, og andre ikke... [emoji30]
 
Ååå, gleder meg til å amme igjen :Heartbigred
Husker hun ble helt vill hver gang jeg tok den frem, så tok hun smilepauser underveis i måltidet :love7 mammahjertet smelter av tanken xsmile9
 
Aner ikke! Men er redd det er sånn at noen har litt «trøblete» pupper, og andre ikke... [emoji30]
Er det jeg er redd for også... Men vi får bare krysse fingrene for at det går bedre denne gangen!
 
Tenker at dette er noe du selv må kjenne på selv når den dagen kommer :) Ikke føle deg tvunget til noe... Men er verdt å prøve. Jeg hadde de samme tankene som deg med førstemann og det forandret seg heldigvis :)
 
Back
Topp