Det evige (??) spørsmålet om salami/spekemat

Friske voksne blir normalt ikke syke, men det kan være veldig skadelig og potensielt dødelig for individer med nedsatt immunforsvar, som for. Eks foster.
Ja men har ikke baby litt fordeler av mitt immunforsvar da? Jeg mener kan babyen ha blitt syk eller skadet av disse bakteriene nå helt uten at jeg merket det?
 
Det verste er jo at jeg spiser det jo ikke til vanlig! Skulle liksom klart å holde meg unna noe jeg ikke spiser i det hele tatt... Men nå har jeg latt vær å kjøpt en ny pakke på butikken, vet bare ikke hva annet jeg skal spise som jeg faktisk får ned :(

Huff..misunner deg ikkje den altså! No får jo eg absolutt i meg anna mat..legen min "anbefalte" det berre pga litt låge saltverdier. Ikkje noko stort problem liksom. Ja, og så har eg jo absolutt veldig lyst på skive med kremost og salami! *drømme* hehe Salami er ein av få type mat som lukter skikkeleg godt! Men men..ikkje sånn at eg ikkje klara å halde meg. Berre lurte på kor "rett" rådet frå legen var...
 
Spiser ikke salami og spekemat når jeg er gravid. Spiser da virkelig ikke noe med vilje som kan være skadelig for babyen...

Men det er jo her fleire kilder IKKJE er einig då :S Om det faktisk er skadeleg..Lege og jordmor vil vel heller aldri anbefale noko som er skadelig. Sikre kilder som meiner at det ikkje er det, og sikre kilder som meiner det kan vere det... Ei utfordring det altså. Men men for å vere 100% så må ein jo då berre la vere...
 
I følge nortura kan ikke deres salami være smittet av listeria eller toxopmasma, så jeg anser den som klarert :)
 
I følge nortura kan ikke deres salami være smittet av listeria eller toxopmasma, så jeg anser den som klarert :)

Ja, som eg referer til i første innlegg! Dei forklarer også grundig kvifor den ikkje kan vere smitta..Klarer ikkje å tenke at dei ville "ta sjansen", altså at dei ikkje var heilt sikre på det..Men?
 
Ja, som eg referer til i første innlegg! Dei forklarer også grundig kvifor den ikkje kan vere smitta..Klarer ikkje å tenke at dei ville "ta sjansen", altså at dei ikkje var heilt sikre på det..Men?
Det er jo EUs matmyndigheter som har testet den, så jeg velger å stole på dette. Heldigvis for meg som er så glad i salami[emoji16]
 
Det er jo EUs matmyndigheter som har testet den, så jeg velger å stole på dette. Heldigvis for meg som er så glad i salami[emoji16]
Nettopp ;-)

Lurer på om vi (meg inkludert altså!!) blir litt vel "hysteriske"?? Eg tar meg i å tenke den tanken av og til altså..
 
Ja men har ikke baby litt fordeler av mitt immunforsvar da? Jeg mener kan babyen ha blitt syk eller skadet av disse bakteriene nå helt uten at jeg merket det?
Det er mulig at babyen tar skade uten at du merker det ja... grunnen til det er at det skal mindre bakterier/parasitter til for å skade babyen enn deg.. og tilegg er fostre i en enorm vekst, så de påvirkes mer av ulike stoffer enn en voksen kropp vil gjøre. Siden celledeling og veksten går mye saktere når man er ferdig utvokst.

Må jo legge til at det er uhyre sjeldent at det skjer :) men ser ingen grunn til på ta sjansen fordetom!
 
Det sies jo at man kan spise røkelaks så lenge den er nyåpnet og god holdbarhet, men det ble funnet listeria i røkelaks før jul. Så da kan det jo like gjerne skje i spekemat også?

Jeg kunne neppe levd med meg selv om jeg med vilje og viten hadde spist spekemat under graviditeten og fått et sykt barn som følge av det. Men herlighet så fysen jeg er på fenalår og jubelsalami!
 
I følge nortura kan ikke deres salami være smittet av listeria eller toxopmasma, så jeg anser den som klarert :)

Hvor står det?
Ser på gilde.no at de anbefaler å holde seg unna spekemat og salami..
 
I følge nortura kan ikke deres salami være smittet av listeria eller toxopmasma, så jeg anser den som klarert :)
Allikevel har de ved tidligere anledninger måtte trekke tilbake fordi det er kommet smitte.
 
Spiser kun f.eks godt varmebehandlet salami. Det var en tråd på graviditet, fødsel osv på FB der noen hadde skrevet til bl.a Gilde og de anbefalte ikke gravide å spise salami som ikke er varmebehandlet...tenker det er greit å holde seg unna da
 
Fått beskjed av både jordmor og lege å holde meg unna med mindre det e gjennomvarma, altså ha det gjerne på pizza o.l., men må vere skikkelig gjennomvarma. Å fryse det "fryser" bare bakterien òg og så tiner det igjen med maten sa dei :) Åt masse salami i begynnelsen av svangerskapet før eg visste om at det òg var fy mat, og så langt har det gått bra då.. Har kutta det ut no! Men jordmora mi sa òg at visse produsentar av salami i norge varmebehandler salamien så da er den trygg å spise, men det måtte eg sjekke opp sjølv på heimesider eller kontakte leverandør for å finne ut om dei var det (ho trudde kanskje gilde gjorde det f.eks., men var usikker). Så om du har veldig sug kunne du jo sjekka ut det eventuelt? :)
 
Jaja, dropper det fra nå av da, kjenner jo angsten kommer krypende nå...:(
 
Synd at man får så ulik informasjon..
Best å bare la det være da ja.
 
Har laga meg toast med salami nokre gonger ;-) Legen er 40 år, så ikkje veldig gammal heller :S Men var nok gravid sjølv då det sikkert vart gitt som råd å fryse salamien.. Og produsenten og andre (mammanett trur eg det var) seier jo der er trygt så lenge det vert fryst. Dette er datert etter 2013 (rådet om sterling kom lenge før det). Forvirra...
Skjønner godt at det er forvirrende.. problemet er vel at rådene går omhverandre :) listeria, bakterie, vil man ta knekken på via frysing (det er grunnen til at man f.eks kan spise rå fisk om den har vært fryst først). Toksoplasmose er derimot en parasitt som kan finnes i kjøtt. Parasitter er ikke like greit å ta knekken på, så her hjelper ikke frysing, her må man varmebehandlet for å ta knekken på den :) for å oppsummere; kjøttpålegg som har vært fryst er sikker for listeria, men ikke nødvendigvis toksoplasmose. Da må kjøttet varmebehandles [emoji1]
 
Skjønner godt at det er forvirrende.. problemet er vel at rådene går omhverandre :) listeria, bakterie, vil man ta knekken på via frysing (det er grunnen til at man f.eks kan spise rå fisk om den har vært fryst først). Toksoplasmose er derimot en parasitt som kan finnes i kjøtt. Parasitter er ikke like greit å ta knekken på, så her hjelper ikke frysing, her må man varmebehandlet for å ta knekken på den :) for å oppsummere; kjøttpålegg som har vært fryst er sikker for listeria, men ikke nødvendigvis toksoplasmose. Da må kjøttet varmebehandles [emoji1]

Ikke at det har så mye å si, men mener det er omvendt, at listeria overlever frysing men ikke steking. Toxoplasma dør av både frysing og steking. :)
 
Back
Topp