Det evige (??) spørsmålet om salami/spekemat

Solbaer79

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Hei! Var hos legen i går. Blodprøver viser at eg er heilt på nedre grense av saltnivå..Tenkte at det kanskje forklarer behovet eg har kjent på til å ville salte skiva med ost og skinke ;-) (Har ikkje gjort det altså). Legen sa at eg ikkje akkurat trengte salte skinka nei, men eg kunne jo godt ete litt spekemat. Eg måtte berre passe på å fryse den først. Blir usikker eg..er det legen min som held på veldig gammal rådgivning? Eller er ho faktisk bra oppdatert? Sist eg var gravid (2010 ) var beskjeden klar på at frysing ikke hjalp, måtte varmebehandlast..

Las denne artikkelen der det bla står:
Her kan du lese hva Beate Folgerø, kvalitetssjef i Nortura sier om spekemat og salami:

"Vi varmebehandler ikke våre spekpølser. Vi mener likevel at det ikke er en riskiko for gravide å spise spekepølser. Det er to aktuelle organismer som kan være skadelige for gravide i kjøtt: bakterien Listeria monocytogenes og parasitten Toxoplasma gondii. Listeria er ikke i stand til å vokse i spekepølse, blant annet pga lav pH og nokså høyt saltinnhold Det bekreftes av svar gitt fra EUs matmyndigheter. Toxoplasma er i henhold til gjeldende kunnskap heller ikke i stand til å være levedyktig i spekespølser, av to grunner: kjøttråstoffet som brukes er fryst før produksjon, og spekeprosessen gjør forholdene ulevelig for parasitten."

På Hilde sine sider står det også om frysing (-18 og ei veke, då er det ok)..

Kva trur andre gravide her? Andre som har fått "råd" frå legen om spekemat?
 
Jordmoren sa at jeg kunne spise det, så derfor har jeg gjort det. Uten frysing eller noe annet. Fikk endelig i meg mat da, etter å ha gått mye ned i vekt
 
Og på Matportalen står det:

Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Kjøttet skal ikke være rosa og kjøttkraften skal være klar. I parentesene angis grunnen til at gravide skal unngå matvaren.

  • Unngå rått kjøtt. Eksempler: spekemat/spekepølse, gravet kjøtt og biff tartar.

Akkurat Zephyra, lurer på om det er andre som også har fått same råd? Synes jo informasjonen er litt sprikande :S
 
Jeg har fått beskjed om at det ikke hjelper å fryse da dette bare dreper parasitten Toxoplasma. Bakterien Listeria blir ikke borte ved å bare fryse men du må også varmebehsbdle maten. Har fått beskjed av jormor og unngå spekemat.
 
Legen sin er utdatert ;-) jeg steker spekeskinke og har det på brødskiva! Supergodt :)

Har laga meg toast med salami nokre gonger ;-) Legen er 40 år, så ikkje veldig gammal heller :S Men var nok gravid sjølv då det sikkert vart gitt som råd å fryse salamien.. Og produsenten og andre (mammanett trur eg det var) seier jo der er trygt så lenge det vert fryst. Dette er datert etter 2013 (rådet om sterling kom lenge før det). Forvirra...
 
Jeg har fått beskjed om at det ikke hjelper å fryse da dette bare dreper parasitten Toxoplasma. Bakterien Listeria blir ikke borte ved å bare fryse men du må også varmebehsbdle maten. Har fått beskjed av jormor og unngå spekemat.

Akkurat..takk for svar! Produsenten seier listeria ikkje overlever miljøet i salami..hm... Høyrest litt ut som eg får følge same "prosedyre" som ved dei to andre svangerskapa..
 
Det er synd at man får motstridende råd!
Jeg varmebehandler spekemat om jeg vil ha det. Jeg tar ikke sjansen på at det går bra ellers, for jeg hadde ikke kunnet leve med meg selv om jeg ignorerte rådet om varmebehandling om det skulle gå galt. Vi kan aldri helgardere oss, men vi kan følge de anbefalingene som er satt for å minimere riskoen.
 
Akkurat..takk for svar! Produsenten seier listeria ikkje overlever miljøet i salami..hm... Høyrest litt ut som eg får følge same "prosedyre" som ved dei to andre svangerskapa..
De sier ihvertfall at vi bør holde oss unna. Enkelte spiser jo spekemat gjennom hele svangerskapet og det har gått bra fordi om. Jeg tror det skal mye til for å bli smitta. Og så lenge man holder seg innafor holdbarhetsdato eller spiser det som er nyåpna så skal det vel gå bra. Men jeg selv har holdt meg unna for å være på den sikre siden, fordi om jeg har ekstremt lyst på både salami og annen spekemat. [emoji87]
 
Blir man syk av listeria eller toksoplasmose? Eller er det slik at fosteret kan bli skadet uten at mor merker at man har fått bakterien i seg?
 
Blir man syk av listeria eller toksoplasmose? Eller er det slik at fosteret kan bli skadet uten at mor merker at man har fått bakterien i seg?
Friske voksne blir normalt ikke syke, men det kan være veldig skadelig og potensielt dødelig for individer med nedsatt immunforsvar, som for. Eks foster.
 
Stekt salami kan du godt spise, men ikke bare frys den for da dør ikke alle bakterier. Den trenger å gjennomstekes (rundt 75grader) i ca 15 sekunder for at bakteriene skal dø. Selv steker jeg den i panna som bacon, eller på pizza.
 
Stekt salami kan du godt spise, men ikke bare frys den for da dør ikke alle bakterier. Den trenger å gjennomstekes (rundt 75grader) i ca 15 sekunder for at bakteriene skal dø. Selv steker jeg den i panna som bacon, eller på pizza.

Kjempegodt med stekt salami og pasta :D
 
Jeg har spist kalkun salami igjennom hele mitt forrige svangerskap og dette svangerskapet her. Har ikke skjedd noe :p Men en bør seffølgelig være forsiktig. :)
 
Sjansen er kjempe liten for å bli smittet, men den er der. Personlig for meg så er det ikke verdt om det, følger matportalen sine råd og holder meg langt unna alt av spekemat!
Bortsett på når det er stekt da, det spiser jeg med begge hender :p
 
Jeg fikk faktisk beskjed av jordmor om at salami var blitt "klarert" for gravide nå...var tydeligvis noe nytt...meen jeg har enda ikke spist...har ikke klart å finne noe annen info om det. Tenker jeg drøyer til etter lille i magen har kommet til verden....DA skal jeg virkelig kose meg med salami, spekeskinke ++ :happy::happy:
 
Jeg spiser salami den dagen den er helt nyåpnet.
Eller på toast :) Spekeskinke kan jo brukes i mye matlaging.
 
Jeg fikk faktisk beskjed av jordmor om at salami var blitt "klarert" for gravide nå...var tydeligvis noe nytt...meen jeg har enda ikke spist...har ikke klart å finne noe annen info om det. Tenker jeg drøyer til etter lille i magen har kommet til verden....DA skal jeg virkelig kose meg med salami, spekeskinke ++ :happy::happy:

Det er det eg også lurer på om min lege er oppdatert på også faktisk! Eg har jo også lese artikler om det..men men Matportalen held visst på si "gamle"(?) rådgiving..
 
Sjansen er kjempe liten for å bli smittet, men den er der. Personlig for meg så er det ikke verdt om det, følger matportalen sine råd og holder meg langt unna alt av spekemat!
Bortsett på når det er stekt da, det spiser jeg med begge hender :p

Enig!
Skjønne ikke at det skal være vanskelig å holde seg unna i 9mnd...
 
Enig!
Skjønne ikke at det skal være vanskelig å holde seg unna i 9mnd...
Det verste er jo at jeg spiser det jo ikke til vanlig! Skulle liksom klart å holde meg unna noe jeg ikke spiser i det hele tatt... Men nå har jeg latt vær å kjøpt en ny pakke på butikken, vet bare ikke hva annet jeg skal spise som jeg faktisk får ned :(
 
Back
Topp