Det er utrolig spennende og slitsomt med husbygging!

~D@isigeD@ier~

Forumet er livet
VIP
Rart med det...Her oppfyller vi drømmen om å bygge vårt drømmehus...Og så blir man sliten av alle avgjørelsene.
Missforstå meg rett, det er kjekt! Men det er så ufattelig mye mer å tenke på enn hva jeg hadde forestilt meg [:D][:o]

Skal aldri bygge nytt hus igjen![:D]

Men nå er det malerfirmaet sin tur. Tapeter skal opp, gulv skal snart legges, kjøkkenet kommer...
Ahhh! Endelig begynner vi å se resultatene av alle de timene vi har brukt på planlegging[:)]

Gleder meg så utrolig mye til april, for da får vi nok overta nøkkelen![:D]

Andre som bygger?[:)]
Leie, eller fulle av energi og begeistring?[:D]

Jeg vet akuratt hva du prater om [:D] Vi har ikke kommet like langt som dere, vi har såvidt fått opp takstoler.
Men det er så utrolig mange valg å ta! Forrige uke kjørte vi rundt i nabolaget for å se få inspirasjon på takfarge og takrenne. Jeg har aldri tenkt på hvem farge som er finest på en takrenne før [8D]

Vi har forresten en husblogg, kan se hvor langt vi har kommet her :
http://husdrommen.blogg.no/

Been there, done that[:D][:D][:D] Det tar en del krefter og tid, men det er så utrolig deilig den første kvelden i nytt hus...vi lagde indrefilet, fløtegratinerte poteter og koste oss med ett godt glass rødvin[:D][:D] Kommer aldri til å glemme den kvelden.....

ORIGINAL: Martes

Jeg vet akuratt hva du prater om [:D] Vi har ikke kommet like langt som dere, vi har såvidt fått opp takstoler.
Men det er så utrolig mange valg å ta! Forrige uke kjørte vi rundt i nabolaget for å se få inspirasjon på takfarge og takrenne. Jeg har aldri tenkt på hvem farge som er finest på en takrenne før [8D]

Ikke begynn å snakke om tak og takrenne da! I 3 mnd. kjørte jeg rundt og kikket på tak og takrenner! Spurte tilogmed folk ut om takene sine[:D][:-]
Men det var verdt det, for det ble helt rett tak[:D]

Skal ta en titt på bloggen din[:)]

ORIGINAL: ¤janina¤

Been there, done that[:D][:D][:D] Det tar en del krefter og tid, men det er så utrolig deilig den første kvelden i nytt hus...vi lagde indrefilet, fløtegratinerte poteter og koste oss med ett godt glass rødvin[:D][:D] Kommer aldri til å glemme den kvelden.....

Gleder oss utrolig mye til det! Burde så absolutt hatt en slik middag[:D]
Er ikke hver dag man flytter inn i nytt hus[:D]

Vi skal rive og bygge opp, og etter å ha totaltrenovert noen ganger kjenner jeg absolutt til den følelsen.

Men, det som er gøy er at man får det akkurat som man vil (forhåpentligvis)[:D] Bare synd at avgjørelsene sitter så utrolig lang inne til tiden. Man kan virkelig se seg blind.

Vi venter bare på at værforholdene skal bli bedre, så vi får satt i gang. Ellers er planløsningen og innredningen i boks [:)]

Ta gjerne en tur innom bloggen min, hvis du vil[:D]

Lykke til, og oppdater oss gjerne! Jeg tror ikke jeg har hørt om huset deres før?

ORIGINAL: 2 x Lykke

Vi skal rive og bygge opp, og etter å ha totaltrenovert noen ganger kjenner jeg absolutt til den følelsen.

Men, det som er gøy er at man får det akkurat som man vil (forhåpentligvis)[:D] Bare synd at avgjørelsene sitter så utrolig lang inne til tiden. Man kan virkelig se seg blind.

Vi venter bare på at værforholdene skal bli bedre, så vi får satt i gang. Ellers er planløsningen og innredningen i boks [:)]

Ta gjerne en tur innom bloggen min, hvis du vil[:D]

Lykke til, og oppdater oss gjerne! Jeg tror ikke jeg har hørt om huset deres før?

Dæven! Ser at du har både god erfaring og ikke minst god peiling på interiør! *imponert* [:D]
Må jo være en drøm for deg å bygge nytt[:)]

Synes det er helt nydelig å få muligheten til å bygge nytt hus, slik vi vil ha det. Men det krever mye av oss siden vi ikke er så bevandret i området. men slik er det gjerne uansett, for man vil jo så gjerne ikke gjøre noe feil![8D]

Men vi er ikke så avanserte at vi kommer med fancy løsninger, eller smarte løsninger for den del[:D]
Vi vil ha det enkelt, åpent, og alle rom i bruk.
Hadde alt for stort hus tidligere, nå vil i benytte rommene mye bedre.

Vi bygger Hellvik hus sitt nr 536. Har endret inngangspartiet, og trukket det frem i fronten.
Kjører god landelig laidback stil[:D]

Veldig sjarmerende hus dere bygger![:D] Og for en spennende tid dere er inne i [:)]
Ser vi har valgt ganske lik peis faktisk [:)] Vi har valgt Rais 700, men mulig vi bytter den i 600 av estetiske hensyn når peisen skal bygges.

Vi er malere og flislegger i gang hos oss. Gulvet blir lagt i uke 9, kjøkkenet kommer i uke 10.
Veldig rart at nå skal huset "pyntes" [:D]

ORIGINAL: ~D@isigeD@ier~

Rart med det...Her oppfyller vi drømmen om å bygge vårt drømmehus...Og så blir man sliten av alle avgjørelsene.
Missforstå meg rett, det er kjekt! Men det er så ufattelig mye mer å tenke på enn hva jeg hadde forestilt meg [:D][:o]

Men nå er det malerfirmaet sin tur. Tapeter skal opp, gulv skal snart legges, kjøkkenet kommer...
Ahhh! Endelig begynner vi å se resultatene av alle de timene vi har brukt på planlegging[:)]

Masse lykke til [:D]

Vi bygger ikke, men skal endre planløsninger og pusse opp litt og litt i et 40 år gammelt hus. I den sammenheng er jeg helt enig med deg, at det jo er alle avgjørelsene en blir tullete i hodet av!

Innbilte meg at selve den fysiske jobben var vanskeligst, og selv om det selvsagt kreves masse der også, så er alle fargevalg/materialvalg, innredningsvalg myye verre [8D] Alt skal liksom passe litt sammen også, særlig i et hus med mye åpne løsninger. Pluss man skal tenke litt økonomi i det hele også! Blæ.. Er skikkelig tullete i hodet til tider, men likevel så gnager tankene på spreng til en hver tid - mot min vilje [8D]

Men, du er heldig da, for nå ditt er ferdig, så er det FERDIG! [:D][:D] Her skal det jobbes, grubles, tenkes og fikses i flere omganger, litt pga økonomi, og mye for å bo her litt for å virkelig føle hvilke behov det er vi har, før det skal bygges ut. I mellomtiden skal vi "kose" oss med å prøve å endre planløsningen, uten at de gamle veggene har alt for mange uvelkomne overaskelser, forhåpentligvis [8D]

Forstår iallefall at du gleder deg til april

Vi bygger, å jeg er så KJEMPELEI nå[8D]

Vi er på siste innspurt, kjøkkenet skal opp i helgen, å trapp, baderomsinnredning og siste listverk skal opp neste uke.. VI NÆRMER oss [:D][:D] Men som du sier, det er så vanvittig mange tanker man må sette seg, at man kan bli sliten av bare tanken. Ta forrige fredag f.eks; "Hvilke dørhandtak ønsker dere på innerdørene?" Enkel sak tenkte jeg; Vel.. ca 40 sorter å velge mellom [8|][:@][:'(]

På lørdagen etterpå skulle siste gulvet bli lagt i huset vårt (i gangen). Jeg skulle ha nattevakt, så tenkte jeg kunne stikke ned å se golvet før jeg suste av gårde på jobb; som tenkt, så gjort..... FEIL GOLV! Å vi fikk ikke gitt beskjed til håndtverker før MANDAG.. Mye forsinkelser og styr på det golvet vi EGENTLIG skulle ha, men nå ser det ut som det kommer i morgen. Så da ble trappen en uke forsinket - å vi som er sååå klar til å flytte inn [8D]

Nå har vi satt oss ett mål til fredag i uke 9 - 2 uker til, håper bare vi greier det [:D][:D]

ORIGINAL: KonTrolla

Masse lykke til [:D]

Vi bygger ikke, men skal endre planløsninger og pusse opp litt og litt i et 40 år gammelt hus. I den sammenheng er jeg helt enig med deg, at det jo er alle avgjørelsene en blir tullete i hodet av!

Innbilte meg at selve den fysiske jobben var vanskeligst, og selv om det selvsagt kreves masse der også, så er alle fargevalg/materialvalg, innredningsvalg myye verre [8D] Alt skal liksom passe litt sammen også, særlig i et hus med mye åpne løsninger. Pluss man skal tenke litt økonomi i det hele også! Blæ.. Er skikkelig tullete i hodet til tider, men likevel så gnager tankene på spreng til en hver tid - mot min vilje [8D]

Men, du er heldig da, for nå ditt er ferdig, så er det FERDIG! [:D][:D] Her skal det jobbes, grubles, tenkes og fikses i flere omganger, litt pga økonomi, og mye for å bo her litt for å virkelig føle hvilke behov det er vi har, før det skal bygges ut. I mellomtiden skal vi "kose" oss med å prøve å endre planløsningen, uten at de gamle veggene har alt for mange uvelkomne overaskelser, forhåpentligvis [8D]

Forstår iallefall at du gleder deg til april

Vi pusset opp endel i det gamle huset vårt, ble så leie! Og vi fant ut at det vi ønsket av et hus, hadde ikke det huset. Gikk mange runder i flere år før vi valgte å selge.

For som du skriver: Når vi er ferdige, da er vi ferdige! Skal bli så herlig å vite at alt er nytt.
Men har man et hus, slik som dere, hvor man trives veldig godt, og man ser potensiale, da er det jo herlig å kunne jobbe for å få forbedringer. For man må bo i et hus en stund for å vite hva man liker og ikke liker...Det synes jeg er skummelt ved å bygge nytt hus[8D] Tenk om vi ikke liker det![:o][:-][:D]

ORIGINAL: ~Malin~

Vi er på siste innspurt, kjøkkenet skal opp i helgen, å trapp, baderomsinnredning og siste listverk skal opp neste uke.. VI NÆRMER oss [:D][:D] Men som du sier, det er så vanvittig mange tanker man må sette seg, at man kan bli sliten av bare tanken. Ta forrige fredag f.eks; "Hvilke dørhandtak ønsker dere på innerdørene?" Enkel sak tenkte jeg; Vel.. ca 40 sorter å velge mellom [8|][:@][:'(]

På lørdagen etterpå skulle siste gulvet bli lagt i huset vårt (i gangen). Jeg skulle ha nattevakt, så tenkte jeg kunne stikke ned å se golvet før jeg suste av gårde på jobb; som tenkt, så gjort..... FEIL GOLV! Å vi fikk ikke gitt beskjed til håndtverker før MANDAG.. Mye forsinkelser og styr på det golvet vi EGENTLIG skulle ha, men nå ser det ut som det kommer i morgen. Så da ble trappen en uke forsinket - å vi som er sååå klar til å flytte inn [8D]

Nå har vi satt oss ett mål til fredag i uke 9 - 2 uker til, håper bare vi greier det [:D][:D]

Dørhåndtak ja [:o] Det er vel det eneste vi ikke har tatt ut nå. De hadde bare helt enkle, og vi vil ha noe som passer bedre til stilen vi kjører i huset...
Men at noe så lite som dørhåndtak kan ta så stor plass i tankerekken da! [:D]
Knotter til klesskap opptar med også nå om dagen...Får standardskap med huset, og de er nok klare for litt sprekere knotter, så mye annet kan jeg ikke gjøre med de[:D]

Gleder meg til trappen er i hus, for det betyr at de nærmer seg slutten[:)]¨
Og den dobble grønne døren vår med overlys(overvindu)

Veldig sjarmerende hus dere bygger![:D] Og for en spennende tid dere er inne i [:)]
Ser vi har valgt ganske lik peis faktisk [:)] Vi har valgt Rais 700, men mulig vi bytter den i 600 av estetiske hensyn når peisen skal bygges.

Vi er malere og flislegger i gang hos oss. Gulvet blir lagt i uke 9, kjøkkenet kommer i uke 10.

Takk for det, ekstra moro at vi har tegnet det selv (med litt "opprydding" av arkitekt)
Har dere integrert peisen eller er står den ut i rommet?

Legg gjerne ut bilder, vi trenger inspirasjon!

Takk for det, ekstra moro at vi har tegnet det selv (med litt "opprydding" av arkitekt)
Har dere integrert peisen eller er står den ut i rommet?

Legg gjerne ut bilder, vi trenger inspirasjon!

Skal bygges inn i en naturstein kasse...Slik tynn steinvegg som man kler kasser med (?)...[8D]

Jeg er ei kløne med bilder, men skal prøve å legge ut litt etter hvert som ting skjer.
Jeg synes det er kjempekjekt å se deres bilder, kanskje på tide å dele litt[;)]

ORIGINAL: ~Malin~

Dørhåndtak ja [:o] Det er vel det eneste vi ikke har tatt ut nå. De hadde bare helt enkle, og vi vil ha noe som passer bedre til stilen vi kjører i huset...
Men at noe så lite som dørhåndtak kan ta så stor plass i tankerekken da! [:D]
Knotter til klesskap opptar med også nå om dagen...Får standardskap med huset, og de er nok klare for litt sprekere knotter, så mye annet kan jeg ikke gjøre med de[:D]

Gleder meg til trappen er i hus, for det betyr at de nærmer seg slutten[:)]¨
Og den dobble grønne døren vår med overlys(overvindu)

Trappa og kjøkkenet er å vårt tilfelle "smykket" på huset, så vi er kjempespent på det [:D] Vi har også valgt skap som følger med huset, men håndtakene på de var veldig greie.. Stålhåndtak - sånn bue som går nedover.. Skjønner du? [8D] Men det som var dumt var at der fulgte med kun EN hylle i hvert skap - latterlig egentlig [8D] Så der må det kjøpes inn ekstra [;)]

Her beskrives nettopp de samme tankene som jeg også har rundt dette [:D]
...vi har også nylig fått opp takstoler og er såvidt komt litt videre, mye som er bestemt men ennå mye som gjenstår å bestemme og som vi ikke har eller har hatt noen klare tanker om... eller overhodet visst at vi må ha tanker om!! [&:]

Du har jo det enkelt da, du kan jo bare se på huset vårt så finner du fort ut hvordan du bør ha det. For er jo ingen som har det så fint som oss her, syns jeg....[;)]

Vi flyttet inn i huset vårt i desember, og jeg må si at den verste tiden med å bygge hus var den siste tiden da mannen min gjorde det meste inni, og jeg var alenemor og litt ensom. På to måneder har vi kommet oss godt på plass, og vi mangler bare gardiner i alle rom av det vi MÅ ha. Kan se hjemmet vårt HER

Back
Topp