Det er så synd...

*Meya*

Forumet er livet
....at mange her inne faktisk er foreldre.

Når de kan sitte og ha den holdningen feks om at kun det vi gjør i Norge, er normalt... Eller at man må veie ditten og datten, og om man skal gå opp i vekt er det dumt, selv om man har sin egen trivselsvekt høyere enn det miss Spinkel har...

Enten dere VIL eller ikke, overføres dette til ungene. Jeg har null og nada tro på at dere kun holder alle disse holdningene de neste 18 årene, innafor tennene og tastaturet...

Helt enig med deg! Tenk for et fantastisk mangfold vi får, om alle bare var liiiitt åpen for forandring eller at alle ikke er like! Det er synd at man må legge til/trekke fra på flere områder, for å bli akseptert i samfunnet.

Men vri litt på det da. Er nok mange som syns (for å bruke dine ord) at det er synd at du er forelder fordi du overfører din tro og dine skikker til barna. Alle har ting de tror på, alle har ting som andre foreldre syns blir "feil".

Og det var BARE et eksempel, før jeg blir halshugd - jeg digger Meya. :)

ORIGINAL: Cassandra smartrompe

Men vri litt på det da. Er nok mange som syns (for å bruke dine ord) at det er synd at du er forelder fordi du overfører din tro og dine skikker til barna. Alle har ting de tror på, alle har ting som andre foreldre syns blir "feil".

Og det var BARE et eksempel, før jeg blir halshugd - jeg digger Meya. :)

Det er jeg fullstendig klar over. Men hvorfor synes de det er feil? Hvorfor ikke bare akseptere at andre gjør ting annerledes, så lenge det ikke går ut over noen? For de som taper, er barna, som mister venner pga foreldrenes steile holdning.

Gutten som før mobbet sønnen min, henger nå her minst ett par ganger i uken, spiser her og trives veldig godt her. Fordi han klarte å se forbi det tullet foreldrene foret han med om islam og muslimer...

Veldig enig med deg !
Jeg er en stor dame og jobber i bhg.
Å dagelig får jeg slenkt ekle komentarer fra barna pga vekten min feks.
Blir faktisk sjokket ! Greit det ikke altid er OK å være overvektig. Men går vel ann å lære barna sine at alle mennesker er like mye verdt om de er store eller små. Eller om de vokser opp i et A4 hjem eller et litt mere fritt/anderledes hjem !
osv osv osv....

ORIGINAL: InLoveAndIHateIt

Veldig enig med deg !
Jeg er en stor dame og jobber i bhg.
Å dagelig får jeg slenkt ekle komentarer fra barna pga vekten min feks.
Blir faktisk sjokket ! Greit det ikke altid er OK å være overvektig. Men går vel ann å lære barna sine at alle mennesker er like mye verdt om de er store eller små. Eller om de vokser opp i et A4 hjem eller et litt mere fritt/anderledes hjem !
osv osv osv....

Det la jeg og merke til i barnehage. Flere barn sa faktisk stygge ting til meg pga vekten, eller sammenlignet meg med mødrene feks som slanket seg, men få av de kommenterte hijaben min. De spurte kanskje, men kommenterte det ikke på samme måte som med vekta.

For en drøy uttalelse!
Barn er veldig lett påvirkelige, og fordommer (mot alt!) spres raskt innen vennegjenger i bhg og på skoler - det kommer ikke nødvendigvis direkte fra foreldrene.

Men hvis du sikter til kommentarer fra foreldre her inne kan jeg forstå din frustrasjon altså!

Ja jeg er helt enig med deg...
Holdninger blir også synlige i form av andre ting enn bare ord.
Man må gjerne være naiv og tro at ungene ikke får med seg holdningene hjemmefra, men unger er ikke dumme.

ORIGINAL: Tøsa^^

Ja jeg er helt enig med deg...
Holdninger blir også synlige i form av andre ting enn bare ord.
Man må gjerne være naiv og tro at ungene ikke får med seg holdningene hjemmefra, men unger er ikke dumme.

Og ikke minst, så er de flinke å klippe sammen ting i tillegg.

Husker da sønnen min for noen år siden sa at en eller annen dame vi møtte, og jeg hilset på og sa "Fred være med deg" på arabisk, og han sa at "jammen mamma, hun er jo ikke muslim, hun har jo ikke hijab"... Fordi jeg har sagt noe, og han har klippet og limt litt, og tenkt jaja, sånn var det...

Bare for å snu litt på saken : jeg har i mange år slitet med ekstrem overvekt , har blitt mye Diskriminert for det i MANGE situasjoner og det er psykisk krenkende :( nå er jeg normalvektig, men 5 åringen min er sånn veldig på grensen til å bli kraftig , ved 2-3 anledninger ble han kalt for klumpen av bhg ansatt i liksom kose-øyemed[&:] han får smått kommentarer om sin kropp av bhg "kompisene" sine men han er så stolt over det og sier : jeg ligner på pappa ( mannen min er litt kraftig) jeg prøver smått å si : at han kanskje burde passe seg og ikke spise for mye ( og igjen sier han; jeg skal bli som pappa , mens han ler ) jeg prøver liksom å "hinte" at for mye kilo ikke er "bra" men han har visst sett seg ut faren sin som forbilde .... Jeg ønsker at han ikke skal gå igjjennom det samme helvetet som meg[&:] han er liten nå og bryr seg ikke, nå blir jeg sikkert halshugd ... Men kan heller liksom ikke backe han opp å si at overvekt er bra... Ja man må se forbi overvekt og se skjønnheten i mennesket men jeg er redd at han kan gå igjjennom det samme som jeg har slitet med i minst 28 år til og fra....

Tjaaaa... Jeg ser poenget til HI, absolutt! Allikevel tror jeg mange av holdningene her inne aldri kommer i nærheten av ungene. Jeg håper iallefall det. Jeg har mine meninger som jeg holder for meg selv. Det får ikke datteren min vite. Hun får lage seg opp sine meninger. Fordommer mot overvektige, mørkhudede, utviklingshemmede, homofile er IKKE lov under noen som helst omstendigheter.

Jeg blir faktisk mer opprørt når jeg ser folk "der ute" sine holdninger. Da rasker jeg også inn regjering og stat under min definasjon på "der ute". At folk blir diskriminert i det daglige. At mobbing foregår selv på stortinget.

Jeg prøver på ingen måte å unnskylde noen. Jeg synes det er forkastelig. Men å si at det er drøyt at de har barn, synes jeg blir slag under beltestedet og man er i utgangspunktet ikke noe bedre enn noen andre.

Jeg syns egentlig det er litt gøy jeg, for jeg vet at de kommer til å måtte svelge MAAANGE kameler og GREMMES når de ser tilbake på dette.. [:D]

ORIGINAL: *Meya*

....at mange her inne faktisk er foreldre.

Når de kan sitte og ha den holdningen feks om at kun det vi gjør i Norge, er normalt... Eller at man må veie ditten og datten, og om man skal gå opp i vekt er det dumt, selv om man har sin egen trivselsvekt høyere enn det miss Spinkel har...

Enten dere VIL eller ikke, overføres dette til ungene. Jeg har null og nada tro på at dere kun holder alle disse holdningene de neste 18 årene, innafor tennene og tastaturet...

Signerer på det sterkeste. Har møtt på slike holdninger selv ellers i samfunnet: "hvis du skal gjøre ditt og datt og ha tradisjoner for det og det, så er det best du peller deg tilbake dit du kom fra" [:@][:'(][&:]
Samme med vekt og andre private ting - "hvorfor er du så tynn, er du syk eller? DET er ikke noe pent". Neivel [:)]

Er helt enig med Meya, men jeg tror at mange fordommer som barn får også kommer fra miljøet de vokser opp i og ikke bare foreldrene. I tillegg så påvirker TV, reklame o.l barn mye, spess i forhold til dette med overvekt. Bare se på hva som henger av reklame rundt omkring, hva slags mennesker som er på tv og i blader.
Barna våre trenger ikke å være så veldig gamle før de blir påvirket av det de ser og hører rundt seg!

Jeg mener da at foreldrene sin oppgave er å informere barna sine om den virkelige verdenen; at folk er forskjellige av utseende, farve, vekt og at mennesker tror på forskjellige ting! AT vi til syvende og sist er like innvendig og at vi alle har følelser!
I hovedsak: å lære barna våre å respektere andre for den de er og det de står for, på godt og vondt!!!

Enkelte her inne opplever jeg at har store vansker med å klare å sette seg i andres situasjon. De fyrer løs uten tanke for at ting kan skje med dem også! Det er lov å prøve å sette seg in i situasjonene som tar opp, enten det gjelder øredobber, aborter, religion, kjærester osv. Hvis en bare har eder og galle å komme med, for å være ekkel, så burde en la være!

Før du sier noe om andre skal du sile det gjennom 3 siler : Er det sant det du har å si ? Gjør det godt det du har å si ? Er det nødvendig å si det? Det som da er igjen,kan du trygt si [:)]

Back
Topp