Det er så givende....

Emilie<3Sofie

Elsker forumet
å gi mat til litja mi som bare plukker ut det hun vil ha i middagen og spytter ut alt annet...

som feks nå så laget jeg grønnsaks suppe med pølse og matet henne for å lure i henne litt grønt, men det gikk bare 2 skjeer det, så var det stopp. Da skulle hun spise selv og plukket bare ut pølsene... irriterende...

Vurderer å kjøpe den barne kokke boka jeg, noen som har no sånt og hva synes dere????


Merethe
 
her lager jeg matposrjoner, putter på litt pølse, litt grønt litt pasta osv (små små posjoner)
Hun må spise alt før hun får ny posjon...
Vil hun ikke det, ja da er hun tydeligvis ikke sulten nok og vi legger oss...
(det er jo ting hun IKKE liker, og det slipper hun få, dog må  hun smake en bit hver gang, men det gjør hun uten å mukke... :-)
hun forsøkte en stund å nekte å spise grrønnsaker til middag (som jeg vet hun liker), da fikk hun små porsjoner med litt pølse og litt grønt,  hun nektet grønt, og greit da var vi ferdige med mat da... to dager tok det så gikk det grønne ned igjen gitt... :-)


Lykke til...
 


Ninen D skrev:
her lager jeg matposrjoner, putter på litt pølse, litt grønt litt pasta osv (små små posjoner)
Hun må spise alt før hun får ny posjon...
Vil hun ikke det, ja da er hun tydeligvis ikke sulten nok og vi legger oss...
(det er jo ting hun IKKE liker, og det slipper hun få, dog må  hun smake en bit hver gang, men det gjør hun uten å mukke... :-)
hun forsøkte en stund å nekte å spise grrønnsaker til middag (som jeg vet hun liker), da fikk hun små porsjoner med litt pølse og litt grønt,  hun nektet grønt, og greit da var vi ferdige med mat da... to dager tok det så gikk det grønne ned igjen gitt... :-)


Lykke til...


Likedan her. Spiser hu ikke middagen, som jeg veit hu liker, så blir det ingen annen mat også er det natta=)
 
Jeg maser ikke med mat overhode. Hun får mat og hun velger selv hva hun vil spise på tallerken. Ho er veldig glad i grønnsaker og kjøtt. Pasta og ris er godt, men ikke poteter. Heller Chips eller råstekte poteter, og det er jo også greit :). Elsker løksuppe og annet man kan dyppe brød i. Eller ting man kan dyppe i dressing eller tzatziki eller aioli og sånne ting. Ho spiser det ho vil. Noen dager spister hun kun grønnsaker og andre dager kun kjøtt. Det bryr jeg meg ikke noe om. Hun spiser aldri opp porsjonen uansett, så aldri vært aktuellt med ny porsjon her. 

Hadde en periode i fjor sommer hvor hun ikke spiste noe. Typ 5 maisbiter til middag og et par rosiner til frokost. Kjøpte da spesialstyrkedrikker på apoteket for å få i ho noen slurker med næring. Så jeg er glad hun spiser noe overhode og ikke går ned i vekt.. utover det bryr jeg meg ikke :). Noen dager sluker hun mat og andre ikke. Det går seg nok til.

Jeg ble selv tvunget i melk da jeg var liten.. Fikk ikke gå fra bordet før den lunkne melka var borte. "en slurk for den og en slurk for den..." og jeg liker ikke melk i dag overhode :/
 
Henger meg på Tonje her...
Emil er SKIKKELIG kresen ... for tiden..
Han har hatt en laaaaang periode nå hvor han kun har spist yourhurt , brødmat med kun smørepålegg,  og frokostblanding.  Kan tenke dere hvor spennende matbokser jeg har kunnet lage... jippi...

I barnehagen har han ikke vært så ivirg på maten i lunsjen , men har spist til fruktmåltidet.
Middag har vi bare kunnet glemme!!! Han har bare pekt på frokostblanding!!

Før ELSKET han middag!!! Så har vært litt frustrerende..
Men han har alltid satt seg til bordet ved middag , men har bare sagt nei .. vil ikke ha.

Jeg har IKKE stresset noe med det annet enn at jeg har synes det har vært litt leit å bare lage kjedelige matbokser.
Sa det til de i barnehagen også når de nevnte det at han er i full fart og alt er bra så da er han vel litt matlei om dagen. Og det er helt ok!!  Så lenge han er i fin form så er det ingen fare - er de små sulten så spiser de!

Nå de siste dagene har han faktisk spist minimais , smakt på agurk og tilogmed spist toast !!!!!!! Og for Emil er det WOW!! hehe ...

Jeg er ikke noe for at barna SKAL spise opp , SKAL drikke opp..  Mat og måltider skal være noe hyggelig - vil ikke skape noe dårlige vibber rundt mat! 
Ja , når han blir litt større så må man jo lære litt rundt det å heller forsyne seg to ganger enn en kjempe porsjon.. ikke fylle glasset helt fult om man kanskje ikke drikker opp o.l..

Men for all del - vi er forskjellig og det er fint!
 
Back
Topp