Det ER jern i brunosten!

[*Fio*]

Forumet er livet
VIP
Fikk meg en liten overraskelse her om dagen da jeg var hos jordmor,
for alle snakker jo om at de har slutta å legge til jern i brunosten, men det var visst heilt feil i følge jordmora mi. De har snakka om det lenge, å fjerne jernet, men det har ikke blitt noe av, fordi ernæringseksperter mener at vi fortsatt trenger det..

Så, til dere som har gitt opp brunosten som jern-kilde:

Det er fortsatt jern i brunostene fra Tine[:D]

hørtes bra ut[:D]

Den der er jeg og litt usikker på.. Mannen er kvalitetsleder på Tine, og jeg innbiller meg at han har sagt at den eneste brunosten det er jern i er Litago brunosten, siden den er tenkt til barn... Mulig jeg tar feil, må spørre når han kommer hjem. Hvis ikke litjpia får svar før den tid da [:)]

vi har jo ikke i Finland brunost så det har vært nytt for mæ. den har ikke gjort noe særlig inntrykk på mæ, men så, når æ ble gravid og fant på hyllene Litago brunosten. har æ bynt å spise den... Ka man ikke gjor for lillingen....[:)]

Følgende står på hjemmesiden til tine.no:
Jernoverlast
I en rapport utarbeidet av ernæringsmyndighetene kom det frem at flere voksne nordmenn enn tidligere antatt, har en sykdom som gjør at jernet hoper seg opp i kroppen. Fordi kroppen ikke har noen aktive måter å skille ut jern på, er dette skadelig for blant annet leveren. Sykdommen det er snakk om heter hemokromatose, og den gjør seg gjeldende først om fremst hos elde personer. I 2001 ble faren for jernoverlast sett på som mer overhengende enn faren for jernmangel på befolkningsnivå, og dermed ble det vedtatt å stoppe jernberikningen av brunost og prim generelt, men fortsatt er det tillatt å berike LITAGO Brunost og Prim beregnet på barn, nettopp fordi jern er et så viktig næringsstoff.

tror ikke det er jern i vanlig brunost fra tine,for man kjenner veldig godt forskjell på smaken av den og lita go brunosten som det er jern i....

Litago er det jern i, men til gjengjeld er det også betydelig mye mer sukker i Litagoproduktene... Ganske teit egentlig...

fint at noen undersøker d skikkelig.....men for øyeblikket kan ikke jeg spise brunost jeg da...uansett hvor mye\lite jern den inneholder[:(]...som sagt tidligere så må jeg holde meg LANGT unna sukker iallefall fram til torsdag nå...da har det gått over 14 dager.Blir spennende å se om det hjelper....har vært ekstremt flink[;)]synes jeg har tatt av litt å....kan være innbilning[:D]

Har lest på en del pakkninger i det siste og her er siste nytt (for meg i allefall)
Potetgull\ ostepopp\spagettisaus\ pizzafyll\noen pølser inneholder sukker!!!...og sikkert mye mer....så det er nesten uunngåelig å få i seg litt....

Lena28
Hvorfor skal du ikke spise sukker? (Har ikke fått med meg det)

Mie83: tuuuusen takk.....når din mage kommer så synes nok mannen din du har verdens fineste mage...bare vent å se[;)]

Hilde-Anita: Jeg kan ikke spise sukker fordi jeg har hatt høye verdier med sukker i urinen flere ganger nå, så sist jeg var til jordmor så sa hun at jeg skulle prøve å holde meg HELT uten sukker i 14 dager for å se hvordan det blir.....er redd jeg utvikkler svangerskapdiabetes...og da blir babyen ofte stor (over 5 kg[&:])...har jeg sukker i urinen neste gang så må jeg ta en glukosebelastning...alltså sitte å drikke en HEL kanne med sukker lake på 10 min...[:'(]så vente i 2 timer å måle blodsukkeret etterpå...[:'(]
Jeg vil prøve alt jeg kan for at dette skal gå bra...er jo ikke bra for den lille vet du, for blodsukkeret hans blir å svinge veldig også etter fødsel....kort forklart[:)]

Back
Topp