Det buldrer i magen min!

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg har irritabel tarm, og har dårlige perioder. Nå er jeg inn i en periode der det buldrer masse, masse luft og sure oppstøt. Jeg har piller mot sure oppstøt, men hva gjør jeg med buldringen og lufta? Sliter med å sove om natten nå.

Er det noen her som har erfaringer å dele? Jeg vet ikke om jeg bør finne piller eller ligge unna matvarer. Jeg vet at jeg reagerer litt på brød, men det er det jeg har nå. Har reagert litt på melkeprodukter også, og sitter nå med is hver kveld for å prøve å stimulere tarmene for å få gått på do. Noe som forsåvidt går innimellom. Men det er dumt for selvfølelsen.

Holder på å bli gal, jeg har hatt vondt i magen i godt over en uke nå (uten at jeg kan si at alt er irritabel tarm) og er lei. Synes det er skummelt å gå tur nå, jeg vet jo ikke om jeg må på do eller slippe ut luft!

Noen?

Har du prøvd noe sånt?
1453591510405.jpg

Hva er det det?^^,

Det er en eliminasjonsdiett som har vist seg å fungere på rundt 75% av de med irritabel tarm.
Man fjerner noen spesielle typer karbohydrater, lever uten disse i 4-12 uker, før man gradvis begynner å tilføre en og en type i kosten igjen, for å se hva man reagerer på. Google low fodmap så finner du masse

Jeg har irritabel tarm, og har dårlige perioder. Nå er jeg inn i en periode der det buldrer masse, masse luft og sure oppstøt. Jeg har piller mot sure oppstøt, men hva gjør jeg med buldringen og lufta? Sliter med å sove om natten nå.

Er det noen her som har erfaringer å dele? Jeg vet ikke om jeg bør finne piller eller ligge unna matvarer. Jeg vet at jeg reagerer litt på brød, men det er det jeg har nå. Har reagert litt på melkeprodukter også, og sitter nå med is hver kveld for å prøve å stimulere tarmene for å få gått på do. Noe som forsåvidt går innimellom. Men det er dumt for selvfølelsen.

Holder på å bli gal, jeg har hatt vondt i magen i godt over en uke nå (uten at jeg kan si at alt er irritabel tarm) og er lei. Synes det er skummelt å gå tur nå, jeg vet jo ikke om jeg må på do eller slippe ut luft!

Noen?

Jeg bruker Minifom tabletter når det er ille med luft og buldring, det funker stort sett hos meg

Jeg har irritabel tarm. Har slitt med det samme som deg i flere dager, fordi jeg var "dum" å spiste brunost. Da har jeg masse luftsmerter/løs mage etc...
Lyst til å prøve og eliminere noe.
Kanskje minifom(?) hjelper?

Jeg har irritabel tarm. Har ikke prøvd lavfodmapdietten enda, men jeg er bedre i magen når jeg spiser lavkarbo. Usikker på om jeg reagerer litt på gluten, og vet at jeg reagerer på godterier. Melk reagerer jeg på hvis jeg er inne i en dårlig periode, ikke ellers.
Jeg syns det hjelper med idoform. Ellers er det lavkarbomat og gåturer som er best for meg. Men jeg skjønner hva du mener med at det skummelt å gå tur, jeg går ikke når det er på sitt verste.
Håper du blir bedre snart!

Jeg har irritabel tarm. Har ikke prøvd lavfodmapdietten enda, men jeg er bedre i magen når jeg spiser lavkarbo. Usikker på om jeg reagerer litt på gluten, og vet at jeg reagerer på godterier. Melk reagerer jeg på hvis jeg er inne i en dårlig periode, ikke ellers.
Jeg syns det hjelper med idoform. Ellers er det lavkarbomat og gåturer som er best for meg. Men jeg skjønner hva du mener med at det skummelt å gå tur, jeg går ikke når det er på sitt verste.
Håper du blir bedre snart!
Høres ut som meg, magen min var helt fin på lavkarbo. Det er derfor jeg tror det er brødmat og fruktsukker jeg reagerer på. I tillegg til at jeg får slim i halsen av enkelte frukter. Jeg bruker idoform når magen blir overdrevent løs, det funke bra. Men har ikke sjekket ut muligheten for at de har noe for andre plager. Litt dumt egentlig :-P

Tusen takk for tips, får sjekke ut redugas, miniform og idoform.
Jeg vet at jeg skulle ha kuttet ut brød, men motivasjonen er der ikke nå :-(

Mannen her bruker noe som heter egazil mot luftsmerter og buldring i magen. Det er på resept så det må fås via lege. Det fungerer veldig bra for han. Han tar også melkesyrebakterier etter anbefaling fra lege. Han har slitt mye med dette, men dette har hjulpet veldig!!!

Høres ut som meg, magen min var helt fin på lavkarbo. Det er derfor jeg tror det er brødmat og fruktsukker jeg reagerer på. I tillegg til at jeg får slim i halsen av enkelte frukter. Jeg bruker idoform når magen blir overdrevent løs, det funke bra. Men har ikke sjekket ut muligheten for at de har noe for andre plager. Litt dumt egentlig :-P
Jeg har brukt helt vanlig idoform, bare en tablett om dagen, uansett form. Du kan bruke det hver dag, men det blir jo litt dyrt. Jeg hopper over en dag iblant hvis jeg er i god form, men burde vel ta dem hver dag.

Jeg har brukt helt vanlig idoform, bare en tablett om dagen, uansett form. Du kan bruke det hver dag, men det blir jo litt dyrt. Jeg hopper over en dag iblant hvis jeg er i god form, men burde vel ta dem hver dag.
Aha. Ja det blir vel litt dyrt om man skal bruke slikt hver dag. Men unngår du de større plagene da?

Eliminere hva man tåler og ikke er viktig. Jeg kommer kun i dårlige perioder hvis jeg spiser noe jeg ikke tåler. Så pleier å time det til når vi ikke skal noe dagen etter osv. Jeg kan feks kun spise brød uten hele korn i dem, så der går mye i kneip her. Løk er håpløst feks og gatekjøkkenmat/ dritt mat hjemme.

Eliminere hva man tåler og ikke er viktig. Jeg kommer kun i dårlige perioder hvis jeg spiser noe jeg ikke tåler. Så pleier å time det til når vi ikke skal noe dagen etter osv. Jeg kan feks kun spise brød uten hele korn i dem, så der går mye i kneip her. Løk er håpløst feks og gatekjøkkenmat/ dritt mat hjemme.
Det med korn har jeg hørt før, men kan man få en grov versjon av kneip? Hva er det som gjør at man må unngå hele korn?

Det med korn har jeg hørt før, men kan man få en grov versjon av kneip? Hva er det som gjør at man må unngå hele korn?

Veldig mange reagerer på mye fiber, derfor er det mange som bør unngå hele korn

Jeg har tenkt mye på det, men jeg har ikke klart å gjøre noe med det enda. Ganske sikker på at jeg kun trenger å kutte ut brød og fruktsukker.
http://lavfodmap.no/om-lav-fodmap/en-innforingi-lav-fodmap/

Her er ei veldig grei side med mykje informasjon. Ho som lagar denne sida har laga to kokebøker for dietten (den andre kjem ut no i februar) og har foredrag på Haukeland sitt ibs-kurs.

Det er og ei veldig fin gruppe på Facebook, der det er kanskje enno meir info (og mange aktive og flinke folk som hjelper med det ein lurar på), søk opp Low FODMAP - norsk gruppe.

Viss ein skal få skikkelig utbytte av dietten er der viktig å kutte ut alle matvarene som er "feil" inntil magen er stabil (Monash, som har forska fram dietten, seier 2-6 veker, så det er ikkje uoverkommelig). Når ein så gjeninnfører matvarer er det lett å vite kva ein reagerer på og ikkje. Eg har gjeninnført veldig mykje, og kan ete nesten kva som helst feks i besøk eller på kafé, viss eg berre har vore streng i forkant.

Eg var symptomfri ei vekes tid etter eg begynte på dietten (merkbart mindre luft og luftsmerter etter eit par dagar), og er sjølvsagt veldig veldig fornøgd med det.

Lykke til viss du bestemmer deg for å prøve, det er vel ikkje noko anna som er bevist at hjelper på ibs, så det er absolutt verd eit forsøk (sjølv om det kan virke uoverkommelig i starten).

Ja rema 1000 har ett grovbrød uten hele korn. Nei jeg aner ikke hvorfor. Men står som ett av de matvarene man ikke tåler med irritabel tarm.

Back
Topp