Det ble bare 3 egg...

Marianne1

Glad i forumet
I dag har jeg hatt egguthenting. Det var desverre ikke mer enn 3 egg... Kan si jeg (vi) er en smule skuffa. Har gått leeeenge på hormoner, og oppjustert dosen flere ganger, likevel ble det ikke flere. Fikk beskjed om at de ikke satt inn mer enn ett på meg uansett siden jeg var så ung (???). Krysser uansett fingrene for at alle tre blir befruktet, så vi får to på frys!

Selve egguthentingen gikk kjempebra! Gruet meg veldig på forhånd. Har jo hørt alle skrekkhistoriene... Men det var jo ikke "vondt" i den forstand. Man kjenner det jo, men det jeg følte var iallefall ikke smerte.. (nå har jeg gallestein, og gallesteinsanfall jevnlig, så mulig jeg er noe "herdet"). Uansett, en positiv opplevelse oppi den hele! [:)]

Men hva har alderen min med det å gjøre?? Skulle jo tro at det var tryggere med eventuell tvillingsvangerskap når man var ung?? Hmm... Og om bare ett egg er av god kvalitet, så må det jo være bedre å sette de inn enn å fryse ned noe som ganske sikkert ikke vil tåle opptining??

De setter inn ett fordi det er best for mor og barn. På min klinikk setter de kun inn flere hvis en har prøvd mange ganger, og vil gjøre et "siste" forsøk. Ikke fortvil for det, du skal se de setter inn gullegget[;)]

Satser på at det er 3 egg av god kvalitet da. [:)] Blir spennende hva som skjer imorgen...
hold oss oppdatert...

ORIGINAL: Nesing

ORIGINAL: Marianne1

Men hva har alderen min med det å gjøre?? Skulle jo tro at det var tryggere med eventuell tvillingsvangerskap når man var ung?? Hmm... Og om bare ett egg er av god kvalitet, så må det jo være bedre å sette de inn enn å fryse ned noe som ganske sikkert ikke vil tåle opptining??

Når man er ung, er gjerne eggene av bedre kvalitet. Det er årsaken! Du vil ikke takle et flerlingesvangerskap bedre enn en på 35 år for å si det sånn. Om man er 25 eller 35 spiller ingen rolle i så måte (det er liten biologisk forskjell mellom kvinner i disse aldersgruppene, bortsett fra at eggene er bedre hos de yngste). For kroppen er flerlingesvangerskap en stoooor belastning, og sjansen for at det skal gå galt er mye større enn ved enlingesvangerskap. Skjønner tanken du har, men sånn er ikke virkeligheten. Man ønsker IKKE flerlingesvangerskap av ovennevnte årsaker. Som frøken skriver, når man har forsøkt flere ganger uten hell er det vanligere å evt sette inn to egg, for da har man sett at kroppen ikke er så mottakelig uansett. Hos meg satte de inn to egg (av tre befruktede) og jeg ble gravid med tvillinger, men mistet den ene tidlig (uke 6). Har imidlertid vært gjennom svæææært mye før det omsider ble IVF, så man visste at sjansen for klaff ikke var veldig stor. Heldigvis var jeg heldig og fikk fullklaff på første forsøk! [:)]

Når det gjelder opptining, er det ingenting som tilsier at egg(ene) dine ikke skal tåle opptiningen. Det går som oftest bra, for ett eller flere egg klarer gjerne denne prosessen. Derfor er det myyyye bedre å ha egg på frys enn å sette inn to/flere samtidig! Det gir deg dessuten flere sjanser i løpet av ett forsøk (du får jo fryseforsøk, men dersom man ikke får egg til frys, blir det kun ett forsøk ut av det hele). [:D]

Fikk beskjed om at de bare fryste ned egg av god kvalitet. Hvis jeg to "halvgode" egg må det vel da være bedre å sette inn begge? Siden de ikke kan fryses likevel mener jeg.. Eller??

ORIGINAL: Hope

Satser på at det er 3 egg av god kvalitet da. [:)] Blir spennende hva som skjer imorgen...
hold oss oppdatert...

Det skal jeg gjøre! De skulle ringe før 12 i morgen for å fortelle hvordan det gikk med eggene... Krysser fingre og tær!!! [:D]

Det var bare 2 egg.. Det tredje var bare et skall. Ett av eggene ble befruktet. De skulle ringe å si ifra om det hadde delt seg riktig i dag!

Takk for all støtte!! Alle sammen!! Jeg oppdaterer når jeg vet mer! [:D]

Når det gjelder opptining, er det ingenting som tilsier at egg(ene) dine ikke skal tåle opptiningen. Det går som oftest bra, for ett eller flere egg klarer gjerne denne prosessen. Derfor er det myyyye bedre å ha egg på frys enn å sette inn to/flere samtidig! Det gir deg dessuten flere sjanser i løpet av ett forsøk (du får jo fryseforsøk, men dersom man ikke får egg til frys, blir det kun ett forsøk ut av det hele). [:D]

Det er vel ikkje nødvendigvis betre med fryseegg. Etter mange år i gamet har eg forstått det slik at det er større sjanse med ferske egg. Dessutan ville eg heller ha krangla meg til å få satt inn eit halvgodt "pjuskeegg"  enn at dei skulle destruera det. Veit folk som har blitt gravide på slikt "rusk". Ofte overlever ikkje egga tinig heller, men dei har jo vorte mykje flinkare enn før.

Sjølv har eg alltid fått inn to egg pga alder. Var jo over 39 på første forsøk og over 40 etter kvart.  Vart gravid med tvillingar etter ED, og no er eg "under over alle under" gravid på gamlemåten med ei lita søster.

No vart det jo ikkje aktuelt i dette tilfellet her då å krangla sidan det berre var gullegget  som vart befrukta. (ikkje meininga å kuppa tråden din)

Masse lykke til.
Strila 

Det delte seg ikke riktig. Føler meg helt elendig.. Vet ikke hva jeg skal si. Er tom..

Så ufattelig grusomt Marianne[:(] *klemme*

Hva skjer nå da?

Takk for støtten! Føler meg litt bedre nå, selv om jeg sliter veldig med å konsentrere meg på jobb. Ble svimmel og uvel også idag. Kaos i hodet og hjerteklapp. Men men.. Går jo over!

Vi prøver igjen om ca 3 måneder. Må vente på 3. mens før jeg får begynne.. Da starter vi fra begynnelsen igjen. Antar det var temmelig naivtav meg å tro at vi kunne lykkes på første forsøk, men sånn gikk det iallefall. Skal prøve å "skjerpe" meg neste gang...

Back
Topp