Det ammende bryst..

Bomchicka

Februar 2014
Februar 2014 - Skjult forum
Desemberskatter 2016
Novemberfnuggene 2023
Jeg fødte en nydelig gutt i full fart natt til mandag. Vi koser oss hjemme om dagene og er i full gang med amming :)
Da jeg av sykdomsmessige grunner ikke skal ha feber høyere enn 39-40 bekymrer jeg meg veldig for tette melkeganger og brystbetennelse, og kjenner dette plager meg ekstremt mye da jeg tenker på det mer eller mindre hele tiden :/
Men er det slik at alle små kuler man kjenner i brystet er tegn på tette melkeganger? Hvordan er det med melkekjertler og slikt? Og hvor i brystet kan man kjenne tette melkeganger? Over alt- både nært brystvorte og areola, høyt oppe på bryst nesten under armen?
Mange spørsmål fra en bekymret førstegangsmor :)

Og helt til sist- når baby sover lengre intervaller, 3-4 t, på dagtid, er pumpe et godt alternativ for å få tømt brystet?

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg fødte en nydelig gutt i full fart natt til mandag. Vi koser oss hjemme om dagene og er i full gang med amming :)
Da jeg av sykdomsmessige grunner ikke skal ha feber høyere enn 39-40 bekymrer jeg meg veldig for tette melkeganger og brystbetennelse, og kjenner dette plager meg ekstremt mye da jeg tenker på det mer eller mindre hele tiden :/
Men er det slik at alle små kuler man kjenner i brystet er tegn på tette melkeganger? Hvordan er det med melkekjertler og slikt? Og hvor i brystet kan man kjenne tette melkeganger? Over alt- både nært brystvorte og areola, høyt oppe på bryst nesten under armen?
Mange spørsmål fra en bekymret førstegangsmor :)

Og helt til sist- når baby sover lengre intervaller, 3-4 t, på dagtid, er pumpe et godt alternativ for å få tømt brystet?

Sent from my iPad using BV Forum
Hei!

Gratulerer så mye med gutten!

Det er ikke slik at alle små kuler man kjenner i brystet er tegn på tette melkeganger. Et ammede bryst med brystspreng kjennes klumpete ut fordi alle melkegangene er fulle av melk. Det ligger melkeganger innover i hele brystet fra brystknoppen og oppover. Det du skal være obs på er at det ikke er et området som er mye vondere enn resten av brystet, da er det tegn på at det kan være en tett melkegang. Jeg vil anbefale at du alltid kjenner godt rundt begge brystene etter at du har ammet for å kjenne om det er et område som er ømt og vondt- og som skiller seg ut fra hvordan resten av brystet kjennes ut. Det er veldig individuelt hvor lett man får brystbetennelse og tette melkeganger, noen får det veldig lett mens andre omtrent kan isbade uten å få det så hvor stor fare det er for at akkurat du får det er vanskelig å si. Dersom du merker at du har tegn på en tett melkegang ved at et område i brystet er ømt og du kjenner at du begynner å få feber så kan du ta febernedsettende (fordi du ikke skal ha feber pga sykdom) og så gjennomføre vanlige tiltak for å unngå at det blir brystbetennelse av det. Du legger da på noe varmt i ca 5 min før du skal amme. Jeg bruker en liten varmepute eller så fyller jeg en liten halvliter brusflaske med så varmt vann som jeg tåler og så ruller den over der det er vondt. Når du legger barnet til brystet så er det lurt å legge ham i en stilling hvor han har haken pekende mot der det er vondt, og så stryker du over det vonde området fra brystkassen og mot brystknoppen- mens du ammer. Ikke trykk hardt, bare stryk over. Du kan evt ha litt olje eller krem (som ikke lukter) på huden. Dette vil vanligvis løse opp der det er tett.
Hvis du skulle oppleve at dette blir et problem vil jeg anbefale at du prøver noe som heter SPC-flakes. Det forebygger tette melkeganger.

http://ammehjelpen.no/artikkel/65/Brystbetennelse-forebygging-med-SPC-flakes

http://ammehjelpen.no/artikkel/2/Tette-melkeganger

Jeg ville forsøkt å ta barnet opp dersom han sover lenger enn 3-4 timer på dagtid. Bare ta ham opp og la ham ligge inntil brystet ditt, da vil han sannsynligvis begynne å die selv om han ikke er våken. Dersom du begynner å pumpe deg så risikerer du at produksjonen øker så du ender opp med for mye melk.

Håper du klarer å slappe av og kose deg i denne spesielle tiden med babyen din :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg

Back
Topp